• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Sebastiána

Har "dagens ungdom" koll på våra svenska traditioner?

Jag pratade bröllop härom dagen och min kusinson hörde på (han är 12). Jag beklagade att min systers kompis funderade på att bli överlämnad av sin far. Hon har aldrig varit särskilt smart och tror att det ser ut som TV-serien Dallas överallt i USA. Naturligtvis vill hon ha ett Hollywoodbröllop med brudöverlämning. Problemet nu var att övertyga fadern om att lämna bort henne. Han övergav familjen för x år sedan, så han är inte så intresserad. Jag sa något om att jag tyckte det var dumt att hon skulle bli bortlämnad av sin far varpå killen säger "Vem ska annars lämna bort henne" - precis som att det var det som var det gängse sättet att gifta sig på! Jag blev förbluffad...tills jag insåg att han aldrig varit på något svenskt bröllop. De enda bröllop han sett har varit i amerikanska TV-serier/filmer.

Över huvud taget tycker jag att det är ett problem när man vet mer om amerikansk kultur och amerikanska traditioner än sina egna. Som tidigare sagt i tråden vet inte "allmänheten" heller hur en svensk rättegång går till utan tror att det är som i amerikansk film.

Kanske borde detta tas upp på konfirmationläger?

• nennesjuttioåtta

och jag tycker det är så otroligt vackert att se när brud och brudgum går lyckliga som tusan fram mot altaret, förbi alla förväntansfulla gäster och rörda föräldrar.

Om bruden går in med sin far tänker jag - hmmm, undrar vilken film hon har sett. För jag hoppas ju att ingen brud ska behöva bli bortgift mot sin vilja, framför allt inte i Svenska kyrkan! Den skulle väl vara Kronprinsessan då...

För även om föräldrarna anser att de beskyddar sina barn så måste de väl inte leda sina döttrar fram till brudgummen vid prästem, de vill väl gifta sig av fri vilja? Hittar de inte!?!?! Nog för att tjejer generellt har sämre lokalsinne...

Hur kan någon tycka att det är konstigt att man vill gå in tillsammans?

• snaily
    nennesjuttioåtta skrev 2008-11-10 18:54:45 följande:
    Hittar de inte!?!?! Nog för att tjejer generellt har sämre lokalsinne... Hur kan någon tycka att det är konstigt att man vill gå in tillsammans?
    Av mig och min man har jag det klart bästa lokalsinnet, så i så fall hade det varit HAN som behövt bli överlämnad... men av vem då - hans föräldrar är nog inga orienterare heller direkt. Skämt åtsido, håller med om ALLT du sa! Tycker också det är underligt att denna tråd kan fortsätta i all evighet, det går bara runt runt runt på nåt vis...
  • Rian

Frågan "varför får man inte bara göra som man vill" ställs med jämna mellanrum i debatten om brudöverlämning och jag undrar i mitt stilla sinne om samma argument anses gälla i andra sociala och religiösa sammanhang. Om jag har barn i skolan, är det då ok att jag utan förvarning hämtar och lämnar precis närsomhelst - det är ju MITT barn och jag kan väl göra precis som JAG vill, enligt samma resonemang? Om jag åker tåg, går på bio, på biblioteket eller på restaurang, förväntar jag mig att kunna agera precis hur som helst bara för att jag väl har *rätt* att göra som jag vill? Och om jag går på en annan gudstjänst i kyrkan än en vigsel, störs jag av att jag inte är med och påverkar hur den är upplagd - eller accepterar jag att det är så här det går till?
    Vi anpassar oss i alla möjliga sammanhang efter regler, normer och traditioner utan att överhuvudtaget reflektera över det - hur kommer det sig att det upplevs unikt i just en vigselgudstjänst att man kanske inte får göra precis som man vill?

• MulleNuh

Fast att säga att någon är osmart i detta sammanhang är ett rent påhopp!
    Mycket irriterande.

Sebastiána skrev 2008-11-10 14:28:58 följande:
    Har "dagens ungdom" koll på våra svenska traditioner? Jag pratade bröllop härom dagen och min kusinson hörde på (han är 12). Jag beklagade att min systers kompis funderade på att bli överlämnad av sin far. Hon har aldrig varit särskilt smart och tror att det ser ut som TV-serien Dallas överallt i USA. Naturligtvis vill hon ha ett Hollywoodbröllop med brudöverlämning. Problemet nu var att övertyga fadern om att lämna bort henne. Han övergav familjen för x år sedan, så han är inte så intresserad. Jag sa något om att jag tyckte det var dumt att hon skulle bli bortlämnad av sin far varpå killen säger "Vem ska annars lämna bort henne" - precis som att det var det som var det gängse sättet att gifta sig på! Jag blev förbluffad...tills jag insåg att han aldrig varit på något svenskt bröllop. De enda bröllop han sett har varit i amerikanska TV-serier/filmer.Över huvud taget tycker jag att det är ett problem när man vet mer om amerikansk kultur och amerikanska traditioner än sina egna. Som tidigare sagt i tråden vet inte "allmänheten" heller hur en svensk rättegång går till utan tror att det är som i amerikansk film.Kanske borde detta tas upp på konfirmationläger?
  • MulleNuh

Ska jag erkänna blev jag själv mycket förvånad över deras "reaktion" faktiskt.. Med tanke på hur galna alla här inne är ang just detta så hade jag väntat mig något annat från de i kyrkan.

Daa skrev 2008-11-10 11:34:39 följande:
    MulleNuh: Min man och jag vigdes i kyrkan du pratar om (kul att du också ska gifta dig där förresten, en jättefin kyrka! ) och jag har även varit på andra vigslar i den kyrkan. Har aldrig sett en brud bli överlämnad där, så jag blev riktigt förvånad när jag läste ditt inlägg om de du pratade med där.
  • Daa

Och nu när vi snackar påhopp, så är det väl lite påhoppsvarning på "galna" också?
    Håller annars med om att det där med osmart inte var särskilt snyggt.

MulleNuh skrev 2008-11-10 20:24:09 följande:
    Ska jag erkänna blev jag själv mycket förvånad över deras "reaktion" faktiskt.. Med tanke på hur galna alla här inne är ang just detta så hade jag väntat mig något annat från de i kyrkan.
  • MulleNuh

jooo ja haha jag menar inte att vissa är galna som i sinnesrubbad! Utan galen som i "väldigt engagerad"!

Daa skrev 2008-11-10 20:29:44 följande:
    Och nu när vi snackar påhopp, så är det väl lite påhoppsvarning på "galna" också? Håller annars med om att det där med osmart inte var särskilt snyggt.
  • Esonda

Blivande präst skrev 2008-11-10 00:43:33 följande:

Behöver kvinnan en beskyddare? Klarar hon inte själv av att "skydda" sig?
    Jo självklart kan hon det men det är bara själva synen. Det lättaste att förklara hur jag ser det var så.
    Jag som sagt struntar fullständigt vad som är svensk tradition och amrikanst eller grekist eller vad det nu är. Jag tänker låta min pappa ge bort mig till min blivande man. och samtidigt blanda in lite andra traditioner för dom svenska traditionella bröllopen jag har varit på har vatt tråkiga och det enda som har varit vackert var när de lovade varandra evig kärlek.

Men alla får ha det som de vill och jag tycker inte att man ska gå efter exakta traditionen om man nu inte vill ha allt som det innebär. Det finns vissa svenska traditioner som jag vill ha, vissa från min sambos kultur, och vissa som jag bara tycker är vackert och ska innehålla i Mitt bröllop.

Angående brudöverlämning:
    Tycker DU och din M2b att det skulle vara fint och passa på erat bröllop hade jag iaf struntat totalt i vad andra tycker och gjort som jag själv velat. Det är ERAT bröllop och det är ENDAST NI som bestämmer.

Låt ingen komma och bestämma åt der ;)
  • älskarlivet

MEn om man gifter sig i kyrkan så kan man inte göra som man själv vill alltid..

Esonda skrev 2008-11-10 20:45:39 följande:
    Blivande präst skrev 2008-11-10 00:43:33 följande:Jo självklart kan hon det men det är bara själva synen. Det lättaste att förklara hur jag ser det var så.Jag som sagt struntar fullständigt vad som är svensk tradition och amrikanst eller grekist eller vad det nu är. Jag tänker låta min pappa ge bort mig till min blivande man. och samtidigt blanda in lite andra traditioner för dom svenska traditionella bröllopen jag har varit på har vatt tråkiga och det enda som har varit vackert var när de lovade varandra evig kärlek. Men alla får ha det som de vill och jag tycker inte att man ska gå efter exakta traditionen om man nu inte vill ha allt som det innebär. Det finns vissa svenska traditioner som jag vill ha, vissa från min sambos kultur, och vissa som jag bara tycker är vackert och ska innehålla i Mitt bröllop. Angående brudöverlämning:Tycker DU och din M2b att det skulle vara fint och passa på erat bröllop hade jag iaf struntat totalt i vad andra tycker och gjort som jag själv velat. Det är ERAT bröllop och det är ENDAST NI som bestämmer. Låt ingen komma och bestämma åt der ;)
Svar på tråden brudöverlämning