• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • pandis81

att ni fortfarande orkar att disskutera den här frågan det är för mig helt otroligt.

Låt folk göra som dom vill på sin stora dag.
    Fördomar och regler hör inte hemma här

• marsros
    pandis81 skrev 2008-11-20 11:54:24 följande:
    att ni fortfarande orkar att disskutera den här frågan det är för mig helt otroligt. Låt folk göra som dom vill på sin stora dag. Fördomar och regler hör inte hemma här
    Abslout håller med man får göra precis som man vill på sin stora dag, men inte i kyrkan. Där förljer man kyrkans regler.
  • nennesjuttioåtta

det är ju pga sådana här inlägg som debatten aldrig slutar... *suckar*

pandis81 skrev 2008-11-20 11:54:24 följande:
    att ni fortfarande orkar att disskutera den här frågan det är för mig helt otroligt. Låt folk göra som dom vill på sin stora dag. Fördomar och regler hör inte hemma här
  • Ore

Vad är fördomar och regler i diskussionen? Regler är möjligtvis de rekommendationer som svenska kyrkan har till sina präster, att inte tillåta brudöverlämning. Dessa kommer ifrån de demokratiskt valda ombuden som gör upp riktlinjerna för svenska kyrkan. De präster som är anställda inom kyrkan, måste som på andra arbetsplatser, rätta sig efter arbetsgivarens instruktioner.

Fördomar???

• MulleNuh

Jag gillar dig me
    MEN eftersom nu kyrkan inte gjort en "lag" av detta och överlåter det till enskild präst att få bestämma så borde det just så få vara.
    Och det jag menar med "modern" överlämning är just att en förtryckt kvinna mår inte bra och giftes bort med tvång. Det gör vi inte idag. Ja, inte majoriteten iaf. Så så länge ingen mår dåligt över det så BORDE det inte vara ett sådant bekymmer.

Men jag har ju sagt det 100000 gr förr.. Kyrkan borde ta in detta som en stark regel som gäller överallt! Och inte överlåta detta till enskild präst.

Ore skrev 2008-11-20 11:33:36 följande:
    MulleNuh, jag gillar dig. Men har du inte förstått argumenten här alls? Prästen är anställd i Svenska kyrkan, och ska därför agera enligt svenska kyrkans syn när han förrättar en vigsel. Visst kan han tillåta brudöverlämning, men det är i så fall emot rekommendationerna från kyrkan. Hur ser man förresten skillnad på "modern brudöverlämning" vs "förtryckande brudöverlämning"? Symboliken ÄR densamma oavsett om man kallar det för "modernt"...
  • MulleNuh

Dom argumenten håller kanske inte för de som ser djupare på detta. Jag är ju som sagt inte alls religös och därför ser ju jag på allt lite enklare troligvis. Så därför har man bara de argument som du skrev här..

Men jag kan förstå att dom ser väldigt veka ut för er..

Burre Präst skrev 2008-11-20 11:35:13 följande:

För det första är inte allt som är modernt därigenom automatiskt bättre. För det andra lever vi i ett samhälle där alltfler uppmärksammas på det som brukar kallas "hedersproblematik". Att då medverka till att brudöverlämning får fäste som en sed i Svenska kyrkan är i bästa fall blåögt, i sämsta fall uttryck för en förkastlig kvinnosyn.Vad som förbryllar mig i den här diskussionen är just bristen på argument från deras sida som är för brudöverlämning.* Det är fint* Jag älskar min pappa* Jag har drömt om det sen jag var litenSkulle du acceptera att jag nekade dig brudöverlämning med liknande argument?"Nej, jag har drömt om att se brudpar gå in tillsammans sen jag var liten""Nej, eftersom jag älskar min mamma så vill jag inte se brudar ledas in av sin pappa""Nej, jag tycker det ser så fint ut när brudparet går in bredvid varandra"
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-20 12:08:03 följande:
    Dom argumenten håller kanske inte för de som ser djupare på detta. Jag är ju som sagt inte alls religös och därför ser ju jag på allt lite enklare troligvis. Så därför har man bara de argument som du skrev här.. Men jag kan förstå att dom ser väldigt veka ut för er.. Burre Präst skrev 2008-11-20 11:35:13 följande:
    Jag har ännu aldrig stött på någon som ger några andra argument än de tre jag radade upp ovan, och detta oavsett tro eller religiös övertygelse.

Finns det fler argument än dessa tre? Kom igen! Övertyga mig!

Och jag har aldrig stött på en kollega som *tycker om* att ha brudöverlämning, bara de som *går med* på det
  • MulleNuh

Alltså jag kan inte säga så mycket eftersom jag aldrig i min vildaste fantasi trott att det skulle vara ett problem för någon..

Burre Präst skrev 2008-11-20 17:20:56 följande:

Jag har ännu aldrig stött på någon som ger några andra argument än de tre jag radade upp ovan, och detta oavsett tro eller religiös övertygelse.Finns det fler argument än dessa tre? Kom igen! Övertyga mig!Och jag har aldrig stött på en kollega som *tycker om* att ha brudöverlämning, bara de som *går med* på det
  • passionsblomman

Jag tycker det roligaste är att det står att prästen har huvudet på jorden...

Esonda skrev 2008-11-20 09:26:34 följande:
    Ja precis. jag har märkt att denna lilla Metal prällen är mycket anorlunda än de mer äldre prästerna (han och min sambo är lika gamla) Träffade han igår och sa att jag och min sambo INTE planerar något än men jag ahr ändå lite frågor och så. Samtidigt sa jag till han att jag kan inte tänka mig en annan präst att bli vigd av och han blev jätte rörd :) och sa att säg till när det är dax så kan vi planera ^^ Det ajg menar är at han känns väldigt stadig som att han har huvudet på jorden. och han har riktigt förnuftiga åsikter, som av nån konstig anledning stämmer med mina :)
  • MulleNuh

asg!! Cirkus/MetalPräst..

passionsblomman skrev 2008-11-20 18:18:34 följande:
    Jag tycker det roligaste är att det står att prästen har huvudet på jorden...
Svar på tråden brudöverlämning