Har sett denna tråd bland de övriga och den har verkligen växt, har inte orkat läsa inläggen dock ... Det är ju nästan 500 :)
Tänkte dock skriva min åsikt om saken. Kan först tillägga att jag inte är troende på något vis eller religion, kommer gifta mig borgerligt.
Nu då, tillbaka till överlämningen ...
Jag får för mig att denna sed ursprungligen kommer från att ägare (pappa) "säljer" sin dotter till annan ägare (maken). Jag är väl ganska säker på att ni som vill bli överlämnade inte alls har denna innebörd som motiv :)
Min tanke är att man kanske borde se detta i ett större perspektiv. Kyrkan har (som jag uppfattat det) tagit ställning mot detta fenomen och jag gissar att det beror på jämställdhet, att kvinnan inte längre ska betraktas som en ägodel etc etc. Om man som medborgare försöker rucka på detta ställningstagande genom sin vigselceremoni kanhända i det långa loppet att det återigen blir den accepterade normen att männen bestämmer över sina kvinnor. Vilket kan leda till att kvinnor (speciellt från hårt patriarkalt styrda kulturer) som inte har den "inbyggda" jämställdheten med sig kan få svårare att stå på sig mot sin familj m.m. vilket i slutändan kan få konsekvensen att tvångsgifte blir lättare att genomföra i Sverige om kvinnorna inte känner att de ens i kyrkan får stöd att de äger sig själva och därmed inte vågar protestera. Så vill inte jag ha det i Sverige på 2000-talet ...
Nu är detta givetvis värsta tänkbara scenariot som jag har målat upp, det är jag först att påpeka. Men det är inte en oviktig tanke. Jag menar hur många vanliga medborgare hade intentionen att starta världskrig, utrotning, slaveri m.m. Jag gissar på väldigt få, men man tänkte mest på sig själv och glömde att alla är en del av ett stort "allt". Eller så tänkte man "vad häftigt, jag får vara med i detta nya, moderna" ... Och vips så är vi alla inne i försöket att erövra världen igen. Menar förstås inte att dra växlar mellan dessa olika hemskheter och något (i detta sammanhang) så ofarligt som att vandra 20 meter bredvid farsgubben ;)
Å andra sidan kan man fråga sig om det kanske inte är bättre att göra om överlämningen till något vackert och jämställt? Vet inte hur det ska kunna gå till, men det känns som att så fort någon missbrukar något, eller ger det en annan innebörd så är samhället snabbt där och förbjuder handlingen. Men om det är så lätt att förstöra en symbol till det sämre, borde vi inte kunna ta tillbaka makten och förändra det till det bättre igen?
Hoppas ni har en fortsatt konstruktiv diskussion med respekt för varandra. Det handlar ju inte om att hamra in sina egna åsikter på varandra utan om att diskutera, vända och vrida och kanske förvåna sig själv? Och inte minst att utvecklas som en vetgirig och argumentativ (inte argumenterande) person, säger hon som älskar sina sociologistudier ;)
Wow, mitt längst inlägg någonsin ... Dock kanske det minst sammanhängande ;)