Vi2iJuli skrev 2008-11-21 11:01:15 följande:
Men mannen kanske säger "ja men det låter ju fint"?Eller så kan dom gå in i 2 omgångar.. ena gången bruden in med sin far. Sen vänder dom å brudgummen går in med sin
mor.Va? Varför skulle man skriva betydelsen i vigselprogrammet?MÅSTE folk veta innebörden av det? Om brudparet själv inte vet det från börja, hur ska då församlingen veta det?Tror många sett amerikanska filmer och sett detta på många bröllop ( ja, "tyvärr" för er så blir det vanligare i dagens Sverige)Det är ju inte så att bruden kommer gå nerför altargången gråtandes (eller jo, det är ju en stor stund å vacker att gifta sig) av olycka för att hon tvingas gifta sig med en man som är 65 år äldre henne, tandlös å halt MEN mkt rik??(notera, bara ett exempel)
Ja, vill man absolut ha någon form av överlämning så skulle jag gärna se att det inte bara var bruden som överlämnades av sin far.
Men oavsett hur man gör, så ser jag det som att den "svagare" parten i förhållandet leds in och lämnas över till den "starkare" parten.
Jag kan dessutom tycka att det är helt meningslöst, eftersom det i alla lägen, oavsett historian bakom symboliken, signalerar
att "här har du din blivande", vilket i dagens Sverige är ganska löjligt eftersom de flesta brudpar bott lång tid tillsammans, och många även har barn. De har ju redan "fått" varandra för länge sedan.
Då är väl en sådan sak som att gå gemensamt fram längs altargången på alla sätt och vis mycket mer passande, en betydelse att "nu går vi gemensamt vidare i våra liv, och tar nästa steg..."