• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Esonda

ASG!!! jag skulle ju skriva fötterna på jorden, men ajg tänkte huvudet!!!

Jaha, roat mig andra och mig själv. Framsteg hahaha.....

• En till präst

Burre Präst skrev 2008-11-20 11:35:13 följande:

Vad som förbryllar mig i den här diskussionen är just bristen på argument från deras sida som är för brudöverlämning.* Det är fint* Jag älskar min pappa* Jag har drömt om det sen jag var litenSkulle du acceptera att jag nekade dig brudöverlämning med liknande argument?"Nej, jag har drömt om att se brudpar gå in tillsammans sen jag var liten""Nej, eftersom jag älskar min mamma så vill jag inte se brudar ledas in av sin pappa""Nej, jag tycker det ser så fint ut när brudparet går in bredvid varandra"
    Hallå där - Du glömde "Jag blir tårögd och får gåshud när jag tänker på hur jag ska gå in där med pappa"
  • Burre Präst

En till präst skrev 2008-11-20 19:50:25 följande:

Burre Präst skrev 2008-11-20 11:35:13 följande:Hallå där - Du glömde "Jag blir tårögd och får gåshud när jag tänker på hur jag ska gå in där med pappa"
    Okej, då finns det alltså fyra argument. Fast egentligen är de alla varianter av "Jag tycker det är så fint".
  • En till präst

Burre Präst skrev 2008-11-20 19:55:57 följande:

En till präst skrev 2008-11-20 19:50:25 följande:
    Okej, då finns det alltså fyra argument. Fast egentligen är de alla varianter av "Jag tycker det är så fint".
    Inte då! Gåshudsargumentet går ju ut på att om man blir känslomässigt påverkad genom att få gåshud eller bli tårögd av en företeelse så kan den inte vara fel, eftersom känslan alltid är rätt.

"Att det är så fint" är ju mer ett sakargument - det är per definition fint, precis som solen är grön.
  • MulleNuh

Nu känns det lite som det är göra-narr-av varning här...

• En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-20 20:03:07 följande:
    Ojdå.
    Det vill man ju inte vara med om.
    *sätter på lite the*
  • MulleNuh

Oh jag har ont i huvudet! Kanske borde gå över till te ist för kaffe?!

• MyochErlend
    Esonda skrev 2008-11-20 19:17:01 följande:
    ASG!!! jag skulle ju skriva fötterna på jorden, men ajg tänkte huvudet!!! Jaha, roat mig andra och mig själv. Framsteg hahaha.....
    vad heter er präst?? heter han marcus???
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-20 20:03:07 följande:
    Tja, det kan nog hända. Men samtidigt är det ett allvar bakom.

Som präst är man betydligt mer än högtidlig figur vid brudparets stora föreställning. Men inte alla härinne verkar förstå det. Då tar man till de medel som står till buds.

Själva huvudfrågan i diskussionen är just "Varför ska man införa en främmande sed i en av Svenska Kyrkans gudstjänster"

Då blir jag lite trött när svaret jag ofta får är: "Jamen, var och får väl göra som de vill på sin stora dag!"

Jag vet redan att många vill bestämma allt själva på sin vigsel. Det jag inte sett ett spår av är *argument* för detta och "Jag vill" räknar jag inte som ett argument.
  • Esonda
    MyochErlend skrev 2008-11-20 20:13:45 följande:
    vad heter er präst?? heter han marcus???
    petter
Svar på tråden brudöverlämning