• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Jag tycker att den döde jesus på korset hör till! Men självklart är det lite läskigt! Det ger någon stark känsla i en kyrka tycker jag. Man är ju inte där så ofta.. Kanske är därför?!

• Ore

Fast vad säger din vän, prästen, om psalmer då?

• älskarlivet

Jo, klart det är tjänstefel.. I prästens tjänst ingår ju att prata om Jesus och Gud..

MulleNuh skrev 2008-11-18 11:31:08 följande:
    Jo alltså om en präst nu gör så som de vill, att inte ha en massa "snack" om jesus och gud så går han ju emot sig själv, och det är ju helt fel! Men det är väl inget tjänstefel? Förstår du hur jag menar? Jag är sämst på att uttrycka mig i text! Burre Präst skrev 2008-11-18 11:27:43 följande:
  • Esonda

jadu, han ska nån dag här visa psalmer som han tycker skulle passa vårat tema. som tur är så är min vän som jag kallar honom Metalpastorn ^^ så han vet exakt hur jag känner mig i detta. Har inte pratat så mycket om själva bröllopet, det ska jag ta med han när min sambo har friat ^^

• valkyriana

Men... Inte sjutton går jag till en moské, ett indiskt tempel eller ett naturfolks heliga grotta och ber dem välsigna mitt och min mans äktenskap och säger till dem vad de ska säga och vad de ska utelämna.
    Inte vill jag ha en massa tjafs om dittan och dattan ....

Det är ju ett val man gör. Och samma gäller då man gifter sig kyrkligt,man får väl köpa hela paketet.

• valkyriana

Där försvan det att det var esonda jag skrev till.

• Ore
    MulleNuh skrev 2008-11-18 11:50:22 följande:
    Är väl inte så klart?!
    Jo, Svenska kyrkan är protestantisk, och då har det inom detta diskuterats fram vad man tror på. Minns trosbekännelsen "Vi tror på Gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare, vi tror och på hans enfödde son o.s.v.". Man tror både på Gud och Jesus, och när man får tjänst inom Svenska kyrkan är det den läran man ska föra vidare.

Jesus på korset: Han är inte död då. Han är döende. Och det symboliserar hur han tog på sig alla människors synder, och dog för dem. MEN, han uppstod sedan. Och det gör hela skillnaden. Men just Jesus på korset är alltså där för att påminna en om att han led för dig, för oss alla. Så har jag lärt mig i alla fall.
  • älskarlivet

Jo, lika mycket som det är tjänstefel för mig att undervisa vissa saker i skolan.. Eller bete mig på ett visst sätt i mötet med elever..

MulleNuh skrev 2008-11-18 11:50:22 följande:
    Är väl inte så klart?!
  • MulleNuh

Nää inte så klart! Jag vet inte ett jota om detta! Det var därför jag fråga! Självklart är det klart för de som vet!

Ore skrev 2008-11-18 11:56:37 följande:
    Jo, Svenska kyrkan är protestantisk, och då har det inom detta diskuterats fram vad man tror på. Minns trosbekännelsen "Vi tror på Gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare, vi tror och på hans enfödde son o.s.v.". Man tror både på Gud och Jesus, och när man får tjänst inom Svenska kyrkan är det den läran man ska föra vidare. Jesus på korset: Han är inte död då. Han är döende. Och det symboliserar hur han tog på sig alla människors synder, och dog för dem. MEN, han uppstod sedan. Och det gör hela skillnaden. Men just Jesus på korset är alltså där för att påminna en om att han led för dig, för oss alla. Så har jag lärt mig i alla fall.
Svar på tråden brudöverlämning