• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • nennesjuttioåtta

Jag har varit på 15 brölllop och 1 (ett) av dem har varit med brudöverlämning vilket jag tyckte kändes urfånigt då brudparet varit tillsammans i 10 år...

• En till präst

Jag har VARIT på ett bröllop med brudöverlämning, och gått med på 2 innan jag blev trygg nog i min prästroll att vägra.

Det kändes vedervärdigt i båda de fall där jag var ansvarig för vigseln och enbart sorgligt i det fall där det var en god vän som anammade den otäcka symbolen.

• Esonda

Att fadern ger bort sin dotter till den blivande mannen är enligt mig väldigt fint. Som sagt det har i nutiden inget att göra med att ge bort till en ny "ägare" som är nedvärderande.

Enligt mig så betyder det att fadern har vatt en beskyddare tills den dagen då hon gifter sig och hon får en ny beskyddare. mycket fint iaf :)

Det här med prästernas tycke i detta vet jag inte men en sak vet jag däremot, och det är att man borde absolut inte nämna skilsmässa under vigslen. Det hände när min kusin gifte sig.
    har ingen aning om varför eller nått men kolla upp för säkerhetens skull för att vara säker.

• Marie88

Tycker själv att det är vansinningt vackert att brudgummen står och väntar där framme på sin brud, som eskorteras av sin far, så jag kommer önska det, men störtvägrar prästen (vilket jag har svårt att tro) så får man ju acceptera det.

• En till präst
    Marie88 skrev 2008-11-09 20:15:37 följande:
    Tycker själv att det är vansinningt vackert att brudgummen står och väntar där framme på sin brud, som eskorteras av sin far, så jag kommer önska det, men störtvägrar prästen (vilket jag har svårt att tro) så får man ju acceptera det.
    Många präster har kurage nog att "störtvägra" eftersom brudöverlämning strider mot Svenska kyrkans syn på äktenskapet.
    Vigsel i svenska kyrkan är en frivillig överenskommelse mellan jämlika parter. Det uttrycks genom att man och kvinna går tillsammans.
  • Mrs Y

OjOjOj!! visste verkligen inte att det var en sån het debatt kring det här med brudöverlämning. Men nu har jag suttit väldigt länge och läst tråden för jag tyckte den var så intressant.

Fast ändå är jag glad att jag gifter mig borgerligt, då kan jag göra som jag och min m2b vill! :)

Och till alla andra som stampar med foten och vill ha som dom vill; respektera kyrkan och gift er borgerligt om åsikterna går isär!

• MulleNuh

Men uppenbarligen är det olika! Som jag skrev.. Jag var i kyrkan i fredags och pratade med 2 st, var av en av dom var en pensionerad präst. Den andra var en dam som jobbat i kyrkan och hade jobbat i säkert 40 år.

En till präst skrev 2008-11-09 21:11:28 följande:

Många präster har kurage nog att "störtvägra" eftersom brudöverlämning strider mot Svenska kyrkans syn på äktenskapet.Vigsel i svenska kyrkan är en frivillig överenskommelse mellan jämlika parter. Det uttrycks genom att man och kvinna går tillsammans.
  • Blivande präst
    Esonda skrev 2008-11-09 20:06:32 följande:
    Att fadern ger bort sin dotter till den blivande mannen är enligt mig väldigt fint. Som sagt det har i nutiden inget att göra med att ge bort till en ny "ägare" som är nedvärderande. Enligt mig så betyder det att fadern har vatt en beskyddare tills den dagen då hon gifter sig och hon får en ny beskyddare. mycket fint iaf :)
    Behöver kvinnan en beskyddare? Klarar hon inte själv av att "skydda" sig?
  • Fjosok

Kan inte brudgummen eskorteras in av sin mor till en väntande brud? Är ju ändå en mans morsa som brukar få sista ordet i dom flesta frågorna

• excalibu

Hmm läste hela tråden nu... och undrar "en till präst".. kan du förtydliga Svenska kyrkans syn på äktensakap och värför överlämning av bruden strider mot det?

Till blivande präst; har du egna barn? dotter? Så tror jag att du skulle veta svaret på den frågan...SJÄLVKLART beskyddar vi våra älskade barn? Och i föräldrars ögon är barnen alltid barn - oavsett ålder!!

Jag är själv är religös, född och uppvuxen...och STOLT över då att få tillhöra en religion som starkt tror på familjens värde.
    och inte minst stolt över att få föra vidare traditioner som funnits länge.
    Och ja , jag tycker det är fint att värna om seden att överlämna bruden som i många religoner och kulturer förväntas vara oskuld och ÄVEN mannen...så fadern ger sin tillåtelse och välkomnar mannen in i familjen.
    Vilket "tillåtelse" givits från båda svärföräldrar vid en traditionell middag.

Men hur ni tänker ni då? Ska man slopa brudföljet? tärnor, näbb?
    MEnar ni att man ska gå in tillsammans man och hustru?
    Då indirekt så menar ni att vi ska slopa följet och allt?

Blir ju nästan lite rädd, då Sverige vill förbjuda alla de andraq som har rättigheten att viga, förutom Svenska kyrkan---
    HUr skall det då gå med alla dem som vill föra vackra traditioner vidare?

Och som sista VARFÖR KAN INTE ALLA FÅ GÖRA SOM DEM VILL?
    Varför ska andra bestämma och sätta gränser och regler?
    SOm präst ...varför neka?
    och man behöver inte vara en bridzillas...även om jag oxå vet att det finns såna...
    Kankse har man bara haft en dröm/ vision sen man var liten---
    varför inte bara känna glädjen att med Guds redskap som ni förvaltar, sprida Hans kärlek genom att tillmötes gå brudparets önskningar?

Hoppas att jag inte gjort någon arg..för det var inte min avsikt... vill juh bara att alla ska få sin dag så som de vill:)

Lycka till där ute

Svar på tråden brudöverlämning