Det är exakt den här inställningen som gör att trådarna i ämnet aldrig tar slut.
Oavsett vad man tycker om just brudöverlämning så verkar någonting ha hänt de senaste åren som jag märker att fler än jag höjer ögonbrynen över och inte tycker är bra.
Förr såg man det mer som att man "blev gift"
Nu har det blivit som en föreställning som ska regisseras från A till Ö, helst filmas eller åtminstone fotas från A till Ö också. Att vigseln är en Gudstjänst, som inte utformas av bruden utan av kyrkan, tycks ha gått väldigt många förbi.
Att komma dit med tron att man ska styra och ställa och inbilla sig att man bestämmer över sin dag , är ignorant och pinsamt.
Lite ödmjukhet och respekt vore klädsamt, som grädde på en del tip-top fixade brudar. Vackrare och viktigare än en hel massa annat.
Om det känns svårt att acceptera vem det är som utformar gudstjänsten och att alla är välkomna att delta, men inte att göra som de vill - byt inte präst! Byt plats för arrangemanget.
Esonda skrev 2008-11-10 20:45:39 följande:
Blivande präst skrev 2008-11-10 00:43:33 följande:
Jo självklart kan hon det men det är bara själva synen. Det lättaste att förklara hur jag ser det var så.Jag som sagt struntar fullständigt vad som är svensk tradition och amrikanst eller grekist eller vad det nu är. Jag tänker låta min pappa ge bort mig till min blivande man. och samtidigt blanda in lite andra traditioner för dom svenska traditionella bröllopen jag har varit på har vatt tråkiga och det enda som har varit vackert var när de lovade varandra evig kärlek. Men alla får ha det som de vill och jag tycker inte att man ska gå efter exakta traditionen om man nu inte vill ha allt som det innebär. Det finns vissa svenska traditioner som jag vill ha, vissa från min sambos kultur, och vissa som jag bara tycker är vackert och ska innehålla i Mitt bröllop. Angående brudöverlämning:Tycker DU och din M2b att det skulle vara fint och passa på erat bröllop hade jag iaf struntat totalt i vad andra tycker och gjort som jag själv velat. Det är ERAT bröllop och det är ENDAST NI som bestämmer. Låt ingen komma och bestämma åt der ;)