• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Burre Präst
    Esonda skrev 2008-11-10 20:45:39 följande:
    Angående brudöverlämning:Tycker DU och din M2b att det skulle vara fint och passa på erat bröllop hade jag iaf struntat totalt i vad andra tycker och gjort som jag själv velat. Det är ERAT bröllop och det är ENDAST NI som bestämmer. Låt ingen komma och bestämma åt der ;)
    För somliga är detta ett mantra som återkommer i alla upptänkliga situationer, och jag blir en smula trött på det minst sagt!

Men väljer man att viga sig i Svenska Kyrkan, oavsett orsak, så deltar man i en av Svenska Kyrkan fastställd gudstjänst.

Vill man ha ett myller av traditioner och symboler från alla möjliga håll, då får man välja borgerlig vigsel och en VF som låter en hitta på vadsomhelst.

Sen tycker jag faktiskt att det kan verka en liten smula barnsligt att i alla lägen hävda "Det är MIN dag och JAG gör som JAG vill!" Det låter misstänkt likt mina barn när de var i 3-4 års åldern...
  • Esonda

okey, jag påstår inte att man ska till 100% göra som man vill men det finns vissa saker jag inte håller med om. HJag kan absolut inte påstå att jag är kristen eller har någon annan "religon" heller för jag anser att man inte säter namn på sin religon. Men det ska vi inte börja prata om det kan bli väääldigt långvarigt.

nennesjuttioåtta: Nej jag ska gifta mig utomhus med en präst som är en nära vän till mig. HAr blirvit långa diskussioner mellan han och mig om det kristna tron.

Jag tycker ändå att vill man gifta sig I en kyrka så ska man ändå få bestämma om vad som ska sägas.! jag menar jag och min sambo tex vill inte att det ska dras massa rövarhistorier från bilblen om vad GUD har sagt. Eftersom vi inte tror på den "gud" som alla andra gör så vill vi hellre har mer om jesus. och det han sa (ordagrant) för det känns mer viktigare för oss! Man ska ju inte somna i kyrkan!? eller? och det med psalmer, finns det NÅN psamlm som man inte somnar till? och som man inte har hört hundra tusen gånger. En sak till som jag tycker kyrkan och kristendommen har gjort fel, som gör att jag inte heller vill gifta mig i en kyrka, är att se en död jesus på ett kors. Vad är vitsen med det. alla säger att man ska hedra sina döda och inte minnas och prata om hur de dog utan hur dom levde. Likadant anser jag om Jesus. Minns hur han levde och inte hur han dog. mer trevligare och se den mjuka och omtänksamma jesus än den tunne, döende jesus på ett kors.

Som tur är gifter jag mig som sagt utomhus och jag är "bara" 20 år men som sagt han har inte friat än så lär bli nått åt äldre innan vi gifter oss.

oj det blev långt. Jag menar inte att vara arg eller otrevlig. det är bara mina åsikter. kan skriva hur mycket som hellst om detta så det är bäst jag sätter punkt ;)

• älskarlivet

Men om du gifter dig i kyrkan får du acceptera att det pratas om Gud, det är trots allt en vigselGUDStjänst!

Och jag lovar dig att av 800 psalmer så finns det många man inte somnar till!

Esonda skrev 2008-11-18 11:01:27 följande:
    okey, jag påstår inte att man ska till 100% göra som man vill men det finns vissa saker jag inte håller med om. HJag kan absolut inte påstå att jag är kristen eller har någon annan "religon" heller för jag anser att man inte säter namn på sin religon. Men det ska vi inte börja prata om det kan bli väääldigt långvarigt.nennesjuttioåtta: Nej jag ska gifta mig utomhus med en präst som är en nära vän till mig. HAr blirvit långa diskussioner mellan han och mig om det kristna tron. Jag tycker ändå att vill man gifta sig I en kyrka så ska man ändå få bestämma om vad som ska sägas.! jag menar jag och min sambo tex vill inte att det ska dras massa rövarhistorier från bilblen om vad GUD har sagt. Eftersom vi inte tror på den "gud" som alla andra gör så vill vi hellre har mer om jesus. och det han sa (ordagrant) för det känns mer viktigare för oss! Man ska ju inte somna i kyrkan!? eller? och det med psalmer, finns det NÅN psamlm som man inte somnar till? och som man inte har hört hundra tusen gånger. En sak till som jag tycker kyrkan och kristendommen har gjort fel, som gör att jag inte heller vill gifta mig i en kyrka, är att se en död jesus på ett kors. Vad är vitsen med det. alla säger att man ska hedra sina döda och inte minnas och prata om hur de dog utan hur dom levde. Likadant anser jag om Jesus. Minns hur han levde och inte hur han dog. mer trevligare och se den mjuka och omtänksamma jesus än den tunne, döende jesus på ett kors.Som tur är gifter jag mig som sagt utomhus och jag är "bara" 20 år men som sagt han har inte friat än så lär bli nått åt äldre innan vi gifter oss.oj det blev långt. Jag menar inte att vara arg eller otrevlig. det är bara mina åsikter. kan skriva hur mycket som hellst om detta så det är bäst jag sätter punkt ;)
  • Esonda

jag har inte hört en enda iaf. :S men eftersom (som tur är) kommer jag ha en präst som vet vad min och min sambos tro på så där är klart, plus att vi gifter oss utomhus.

• Ore

Fast en präst har ju ändå fått "uppdraget/möjligheten/rätten" att viga folk genom sin tjänst i Svenska kyrkan. Och då ska prästen förrätta vigseln enligt svenska kyrkans ordning, oavsett om vigseln äger rum i kyrkan eller någon annanstans. Följer inte prästen ordningen, där alltså vissa saker ingår t.ex. minst två psalmer, så är det tjänstefel.

• MulleNuh

Fast att inte prata om gud är väl inget tjänstefel? Skillnad om man ber prästen utföra en massa konstiga ritualer?!

Ore skrev 2008-11-18 11:21:01 följande:
    Fast en präst har ju ändå fått "uppdraget/möjligheten/rätten" att viga folk genom sin tjänst i Svenska kyrkan. Och då ska prästen förrätta vigseln enligt svenska kyrkans ordning, oavsett om vigseln äger rum i kyrkan eller någon annanstans. Följer inte prästen ordningen, där alltså vissa saker ingår t.ex. minst två psalmer, så är det tjänstefel.
  • Burre Präst
    Esonda skrev 2008-11-18 11:01:27 följande:
    Jag tycker ändå att vill man gifta sig I en kyrka så ska man ändå få bestämma om vad som ska sägas.! jag menar jag och min sambo tex vill inte att det ska dras massa rövarhistorier från bilblen om vad GUD har sagt.

och det med psalmer, finns det NÅN psamlm som man inte somnar till? och som man inte har hört hundra tusen gånger.

En sak till som jag tycker kyrkan och kristendommen har gjort fel, som gör att jag inte heller vill gifta mig i en kyrka, är att se en död jesus på ett kors. Vad är vitsen med det.
    De där "rövarhistorierna" är ändå en del av Bibeln som är grunden för den kristna tron. Även Jesus citerade dessa under sitt liv. Och jag anser inte att det är brudparet som ka bestämma vad som sägs, även om det är DERAS vigsel utan det är fortfarande en gudstjänst i Svenska Kyrkan. Samtidigt bör varje präst kunna anpassa budskapet till åhörarna och tillfället. Men det är, som sagt, prästens ansvar, inte brudparets.

Om psalmer: Jag garanterar det finns många psalmer du inte hört hundratusen gånger. Av de 800 som finns i psalmboken skulle jag gissa att du max har hört 50 eller så mer än en gång. Och det finns de som det är garanterat svårt att somna till. Sen är det en sak att börjar man sjunga ordentligt så andas man djupare än vanligt vilket en del människor reagerar på genom att gäspa. Men det beror inte på trötthet utan är en fysiologisk reaktion.

Den döende Jesus på korset är ändå också en av grunderna i kristendomen; att Jesus frivilligt låter sig dödas är hans yttersta kärlekshandling och anledningen att kyrkan över huvud taget finns.

Men jag antar att du redan fått veta detta av din vän. Mitt svar är mer riktat till andra som läser här.
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-18 11:23:55 följande:
    Fast att inte prata om gud är väl inget tjänstefel? Skillnad om man ber prästen utföra en massa konstiga ritualer?!
    Jag har här stött på brudar som letar efter en "bra" präst som inte tar med "en massa GudochJesus-snack". Det är lite tröttsamt. Men det är lika fel av en präst att utesluta Gud ur en vigsel som att tillåta konstigheter.

Vill man inte ha något om Gud med så finns alltid möjligheten att gifta sig borgerligt. Och att den möjligheten finns tycker jag är bra.
  • MulleNuh

Jo alltså om en präst nu gör så som de vill, att inte ha en massa "snack" om jesus och gud så går han ju emot sig själv, och det är ju helt fel! Men det är väl inget tjänstefel? Förstår du hur jag menar? Jag är sämst på att uttrycka mig i text!

Burre Präst skrev 2008-11-18 11:27:43 följande:

Jag har här stött på brudar som letar efter en "bra" präst som inte tar med "en massa GudochJesus-snack". Det är lite tröttsamt. Men det är lika fel av en präst att utesluta Gud ur en vigsel som att tillåta konstigheter.Vill man inte ha något om Gud med så finns alltid möjligheten att gifta sig borgerligt. Och att den möjligheten finns tycker jag är bra.
  • Esonda

jovisst det har jag fått veta av min vän och det visste jag sen söndagsskolan som jag gick på när jag var liten. Men min PERSONLIGA åsikt är att jag tycker helt enkelt inte om att man ser han död. Tycker många gånger (som har kommit upp i diskussion med vännen) att det är mycket saker som de kristna präster/kyrkor har omvänt som igentligen inte alls har med gud och jesus att göra. Likadant i andra religoner. och just att vara I kyrkan om ajg själv gifter mig faller inte ens i mi tanke. kýrkligt bröllop vill jag ha med som sagt utomhus!

Svar på tråden brudöverlämning