Esonda skrev 2008-11-18 11:01:27 följande:
Jag tycker ändå att vill man gifta sig I en kyrka så ska man ändå få bestämma om vad som ska sägas.! jag menar jag och min sambo tex vill inte att det ska dras massa rövarhistorier från bilblen om vad GUD har sagt.
och det med psalmer, finns det NÅN psamlm som man inte somnar till? och som man inte har hört hundra tusen gånger.
En sak till som jag tycker kyrkan och kristendommen har gjort fel, som gör att jag inte heller vill gifta mig i en kyrka, är att se en död jesus på ett kors. Vad är vitsen med det.
De där "rövarhistorierna" är ändå en del av Bibeln som är grunden för den kristna tron. Även Jesus citerade dessa under sitt liv. Och jag anser inte att det är brudparet som ka bestämma vad som sägs, även om det är DERAS vigsel

utan det är fortfarande en gudstjänst i Svenska Kyrkan. Samtidigt bör varje präst kunna anpassa budskapet till åhörarna och tillfället. Men det är, som sagt, prästens ansvar, inte brudparets.
Om psalmer: Jag garanterar det finns många psalmer du inte hört hundratusen gånger. Av de 800 som finns i psalmboken skulle jag gissa att du max har hört 50 eller så mer än en gång. Och det finns de som det är garanterat svårt att somna till. Sen är det en sak att börjar man sjunga ordentligt så andas man djupare än vanligt vilket en del människor reagerar på genom att gäspa. Men det beror inte på trötthet utan är en fysiologisk reaktion.
Den döende Jesus på korset är ändå också en av grunderna i kristendomen; att Jesus frivilligt låter sig dödas är hans yttersta kärlekshandling och anledningen att kyrkan över huvud taget finns.
Men jag antar att du redan fått veta detta av din vän. Mitt svar är mer riktat till andra som läser här.