• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • älskarlivet

Jo, lika mycket som det är tjänstefel för mig att undervisa vissa saker i skolan.. Eller bete mig på ett visst sätt i mötet med elever..

MulleNuh skrev 2008-11-18 11:50:22 följande:
    Är väl inte så klart?!
  • Sebastiána

Somnar du till "Den blomstertid nu kommer" eller "En vänlig grönskas rika dräkt"? De tycker jag är fina.

Esonda skrev 2008-11-18 11:13:05 följande:
    jag har inte hört en enda iaf. :S men eftersom (som tur är) kommer jag ha en präst som vet vad min och min sambos tro på så där är klart, plus att vi gifter oss utomhus.
  • Sebastiána

Presic! En kyrklig vigsel (= vigsel som utförs av en präst) är inte en "happening" eller tillställning som ordnas/regisseras av brudparet utan en gudstjänst som sköts av prästen.

Burre Präst skrev 2008-11-18 11:24:05 följande:

De där "rövarhistorierna" är ändå en del av Bibeln som är grunden för den kristna tron. Även Jesus citerade dessa under sitt liv. Och jag anser inte att det är brudparet som ka bestämma vad som sägs, även om det är DERAS vigsel utan det är fortfarande en gudstjänst i Svenska Kyrkan. Samtidigt bör varje präst kunna anpassa budskapet till åhörarna och tillfället. Men det är, som sagt, prästens ansvar, inte brudparets.Om psalmer: Jag garanterar det finns många psalmer du inte hört hundratusen gånger. Av de 800 som finns i psalmboken skulle jag gissa att du max har hört 50 eller så mer än en gång. Och det finns de som det är garanterat svårt att somna till. Sen är det en sak att börjar man sjunga ordentligt så andas man djupare än vanligt vilket en del människor reagerar på genom att gäspa. Men det beror inte på trötthet utan är en fysiologisk reaktion.Den döende Jesus på korset är ändå också en av grunderna i kristendomen; att Jesus frivilligt låter sig dödas är hans yttersta kärlekshandling och anledningen att kyrkan över huvud taget finns.Men jag antar att du redan fått veta detta av din vän. Mitt svar är mer riktat till andra som läser här.
  • Sebastiána

Men om du så starkt ogillar det kyrkan står för varför vill du då vigas av en präst?

...och Vigselgustjänsten är just en gudstjänst, inte en del av bröllopsfesten som brudparet kan regissera. Om inte Gud passar in i ert tema kan ni väl gifta er borgligt. Ni ska ju ändå inte vara i kyrkan.

Esonda skrev 2008-11-18 11:41:28 följande:
    jadu, han ska nån dag här visa psalmer som han tycker skulle passa vårat tema. som tur är så är min vän som jag kallar honom Metalpastorn ^^ så han vet exakt hur jag känner mig i detta. Har inte pratat så mycket om själva bröllopet, det ska jag ta med han när min sambo har friat ^^
  • Esonda
    Sebastiána skrev 2008-11-19 07:59:54 följande:
    Men om du så starkt ogillar det kyrkan står för varför vill du då vigas av en präst?...och Vigselgustjänsten är just en gudstjänst, inte en del av bröllopsfesten som brudparet kan regissera. Om inte Gud passar in i ert tema kan ni väl gifta er borgligt. Ni ska ju ändå inte vara i kyrkan.
    Jo det har vi tänk på också men nu är det så att vi vill ha det kyrkligt, utomhus med våran lilla metalpräst. Vi tror inte på gud på samma sätt som de kristna gör, vilket jag har pratat med den prästen vi ska ha och han förstår. och tycker det låter väldigt intressant och ska kolla upp lite saker och göra det så som vi står för. JA jag somnar till dom låtarna för att jag har hort de en miljon gången och jag tycker inte dom är bra. Det med psalmer skulle han fixa så det blev mindre sömnmedel. Ni kanske inte förstår men vår präst gör det iaf.
  • Esonda

Han sa att han inte riktigt förstod varför man ska förbjuda brudöverlämning då han tror att det är kvinnans som tar det beslutet om hon vill det eller inte. och tyckte att det skulle vara nått man själv bestämde.

• MulleNuh

Det låter som en sund inställning.

Esonda skrev 2008-11-20 09:04:48 följande:
    Han sa att han inte riktigt förstod varför man ska förbjuda brudöverlämning då han tror att det är kvinnans som tar det beslutet om hon vill det eller inte. och tyckte att det skulle vara nått man själv bestämde.
  • Esonda
    MulleNuh skrev 2008-11-20 09:21:54 följande:
    Det låter som en sund inställning.
    Ja precis. jag har märkt att denna lilla Metal prällen är mycket anorlunda än de mer äldre prästerna (han och min sambo är lika gamla) Träffade han igår och sa att jag och min sambo INTE planerar något än men jag ahr ändå lite frågor och så. Samtidigt sa jag till han att jag kan inte tänka mig en annan präst att bli vigd av och han blev jätte rörd :) och sa att säg till när det är dax så kan vi planera ^^

Det ajg menar är at han känns väldigt stadig som att han har huvudet på jorden. och han har riktigt förnuftiga åsikter, som av nån konstig anledning stämmer med mina :)
  • Duchess

Om man bortser från frågan om brudöverlämning för en stund, så tycker jag att det låter märkligt. Dels din benämning "metalpräst".. är det en präst som lyssnar på heavy metal?

Du skriver också att du inte tror på Gud på samma sätt som kristna gör. Det har jag full respekt för. Men det underliga inträffar när du skriver att prästens åsikter stämmer överens med dina. Tror inte prästen på Gud på samma sätt som kristna gör? I så fall tycker jag att den prästen ska ta ett snack med sin biskop.

Esonda skrev 2008-11-20 09:26:34 följande:
    Ja precis. jag har märkt att denna lilla Metal prällen är mycket anorlunda än de mer äldre prästerna (han och min sambo är lika gamla) Träffade han igår och sa att jag och min sambo INTE planerar något än men jag ahr ändå lite frågor och så. Samtidigt sa jag till han att jag kan inte tänka mig en annan präst att bli vigd av och han blev jätte rörd :) och sa att säg till när det är dax så kan vi planera ^^ Det ajg menar är at han känns väldigt stadig som att han har huvudet på jorden. och han har riktigt förnuftiga åsikter, som av nån konstig anledning stämmer med mina :)
  • Esonda
    Duchess skrev 2008-11-20 09:57:23 följande:
    Om man bortser från frågan om brudöverlämning för en stund, så tycker jag att det låter märkligt. Dels din benämning "metalpräst".. är det en präst som lyssnar på heavy metal?Du skriver också att du inte tror på Gud på samma sätt som kristna gör. Det har jag full respekt för. Men det underliga inträffar när du skriver att prästens åsikter stämmer överens med dina. Tror inte prästen på Gud på samma sätt som kristna gör? I så fall tycker jag att den prästen ska ta ett snack med sin biskop.
    han spelade innan i ett metal band och ja han lyssnar på metal och dessutom kallar sig själv det med ^^ Jo han har sin tro på gud på samma sätt som de kristna gör för han är ju en präst. och då måste man ju ha den tron. Det avr inte så jag menade. men åsikterna är som samma. Som brudöverlämning, mer fartfyllda psalmer. Han har själv sagt att han skulle vilja ha en metalmässa, eftersom yngre då kommer till kyrkan för att det är nått anorlunda.

Annars är han som vilken präst som hellst men han är inte STENHÅRD på att alla ska tro som han gör.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Svar på tråden brudöverlämning