• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Fjosok

Det är inte så enkelt att låta alla göra som dom vill. Framförallt inte i ett samfund där själva handlingen går emot värdegrunden. Om det nu är brudar med andra värderingar än svenskkyrkliga, gift er i en pingstkyrka, baptistkyrka eller något annat då? Eller för den delen, borgeligt.

Simplistico

• anne på grönkulla

Det där med attf örbjuda andra än kyrkan att viga förstod jag inte. Just nu är väl diskussionen snarast den motsatta? Förklara gärna hur du menade.

Att lagen och samfundens praxis sätter gränser är väl dock inte så konstigt? Inom ramen för det är ju friheten stor och hittar man en borgerlig förrättare som ställe rupp på det (eller har en ceremoni i egen regi efter en juridisk vigsel) så är ju spelrummet enormt stort.

excalibu skrev 2008-11-10 02:58:02 följande:
    Blir ju nästan lite rädd, då Sverige vill förbjuda alla de andraq som har rättigheten att viga, förutom Svenska kyrkan---HUr skall det då gå med alla dem som vill föra vackra traditioner vidare?Och som sista VARFÖR KAN INTE ALLA FÅ GÖRA SOM DEM VILL?Varför ska andra bestämma och sätta gränser och regler?
  • Duchess

Det finns många, speciellt inom den kristna världen, som har en äktenskapssyn där mannen och kvinnan bör vara oskulder innan vigseln, kvinnan är underordnad mannen och föräldrarnas tillåtelse inte bara är en formalitet.

Kommer man från en sådan tradition tycker jag faktiskt att brudöverlämning är okej. Då avspeglar riten de faktiska premisser under vilka man ingår äktenskapet. Å andra sidan har jag lite svårt att förstå varför man då vill vigas inom just Svenska Kyrkan, men det är väl en annan fråga.

Hmm läste hela tråden nu... och undrar "en till präst".. kan du förtydliga Svenska kyrkans syn på äktensakap och värför överlämning av bruden strider mot det?Till blivande präst; har du egna barn? dotter? Så tror jag att du skulle veta svaret på den frågan...SJÄLVKLART beskyddar vi våra älskade barn? Och i föräldrars ögon är barnen alltid barn - oavsett ålder!! Jag är själv är religös, född och uppvuxen...och STOLT över då att få tillhöra en religion som starkt tror på familjens värde.och inte minst stolt över att få föra vidare traditioner som funnits länge.Och ja , jag tycker det är fint att värna om seden att överlämna bruden som i många religoner och kulturer förväntas vara oskuld och ÄVEN mannen...så fadern ger sin tillåtelse och välkomnar mannen in i familjen.Vilket "tillåtelse" givits från båda svärföräldrar vid en traditionell middag. Men hur ni tänker ni då?
  • MulleNuh

alltså nu har jag skrivit en massa grejer om vad som sagts om detta men INGEN har kommenterat.. Va märkligt..

• Duchess

Vad är det du skulle vilja att någon kommenterade? Tror inte jag hängde med där...

MulleNuh skrev 2008-11-10 08:11:02 följande:
    alltså nu har jag skrivit en massa grejer om vad som sagts om detta men INGEN har kommenterat.. Va märkligt..
  • MulleNuh

Enl vissa här så tycker ALLA präster så här, men uppenbarligen inte..

Duchess skrev 2008-11-10 09:26:17 följande:
    Vad är det du skulle vilja att någon kommenterade? Tror inte jag hängde med där...
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-09 23:02:38 följande:
    Men uppenbarligen är det olika! Som jag skrev.. Jag var i kyrkan i fredags och pratade med 2 st, var av en av dom var en pensionerad präst. Den andra var en dam som jobbat i kyrkan och hade jobbat i säkert 40 år.En till präst skrev 2008-11-09 21:11:28 följande:
    Intressant. Dessa två menar alltså att brudöverlämning är det totalt dominerande i denna kyrka? Var ligger den?
  • Burre Präst
    har du egna barn? dotter? Så tror jag att du skulle veta svaret på den frågan...SJÄLVKLART beskyddar vi våra älskade barn? Och i föräldrars ögon är barnen alltid barn - oavsett ålder!!
    Jag tar mig friheten att svara:
    Självklart vill jag beskydda mina barn, så vill även deras mor. Men det betyder inte att vi vill gå in med dem i kyrkan och överlämna dem åt deras nya beskyddare.

Och om det nu är föräldrarollen som är grunden för brudöverlämning, hur kommer det sig då att det enbart är kvinnor som blir beskyddade och enbart deras fäder som skyddar dem? Jag har ännu inte hört *en enda* brud (eller brudgum) önska att gå in med sin mamma, som rimligen är lika beskyddande som pappan.

Det gör att jag tror att det du beskriver i själva verket är en efterkonstruktion. Du gillar tanken på att gå in med din pappa, en idé du troligen fått från amerikanska TV-serier och filmer. De flesta svenska har ju faktiskt sett betydligt fler amerikanska och engelska bröllop än svenska, i alla fall under uppväxtåren när dessa idéer tydligen slår rot.
  • Burre Präst
    Men hur ni tänker ni då? Ska man slopa brudföljet? tärnor, näbb? MEnar ni att man ska gå in tillsammans man och hustru?Då indirekt så menar ni att vi ska slopa följet och allt?Blir ju nästan lite rädd, då Sverige vill förbjuda alla de andraq som har rättigheten att viga, förutom Svenska kyrkan---HUr skall det då gå med alla dem som vill föra vackra traditioner vidare? Och som sista VARFÖR KAN INTE ALLA FÅ GÖRA SOM DEM VILL?Varför ska andra bestämma och sätta gränser och regler?SOm präst ...varför neka?
    Du är lite motsägelsefull här: Å ena sidan är du orolig att fina traditioner inte kommer att föras vidare, å andra sidan tycker du att alla bör få göra som de vill. Men om det många vill går emot de traditioner som faktiskt finns, hur gör man då?

Och för sjuttioelfte gången (nu ska jag inte skrika som sist jag skrev detta):
    Brudöverlämning är ingen svensk tradition.
    Det har aldrig varit en svensk tradition.
    Det finns ingen som helst anledning att försöka införa det som svensk tradition!

Nej, det finns ingen som helst anledning att slopa brudföljet med näbb, tärna och marskalk. Det fungerar precis lika bra när brud och brudgum går in tillsammans, vilket har varit det brukliga i Sverige sedan 1300-talet (innan dess skedde vigseln i regel ute på kyrktrappan varpå brudparet gemensamt gick in i kyrkan för att fira mässa). Jag har inget att invända mot brudföljen, så länge de går kring brudparet, som är dagsne huvudpersoner (observera pluralis)

Var du har fått ifrån att det finns de som vill förbjuda andra än Svenska Kyrkana att viga förstår jag inte. Någon sådan opinion finns inte!

Däremot finns det de som , liksom jag själv, önskar att Svenska Kyrkan satte ner foten och klart och tydligt sa att brudöverlämning inte hör hemma i Svenska Kyrkan. Hur andra samfund gör eller hur borgerliga vigslar utformas är inget som jag lägger mig i.

Anledningen till att jag inte tillåter det är dels det faktum att det är jag som präst som har ansvar för att vigselgudstjänsten utformas i enlighet med Svenska Kyrkans tro och lära, dels att brudöverlämning så tydligt illustrerar brudens underlägsenhet gentemot sin far och sin man.

Och ja, jag vet att det inte betyder det för dig, men det gör det för mig och det räcker!
  • Duchess

Jag har inget minne av att någon skrivit att alla präster tycker så. Däremot har Svenska Kyrkan som organisation en äktenskapssyn där underordning inte ingår. Att enskilda präster sedan väljer att avvika från organisationens syn är beklagligt men likväl ett faktum.

MulleNuh skrev 2008-11-10 09:34:03 följande:
    Enl vissa här så tycker ALLA präster så här, men uppenbarligen inte..
Svar på tråden brudöverlämning