excalibu skrev 2008-11-10 02:58:02 följande:
Men hur ni tänker ni då? Ska man slopa brudföljet? tärnor, näbb? MEnar ni att man ska gå in tillsammans man och hustru?Då indirekt så menar ni att vi ska slopa följet och allt?Blir ju nästan lite rädd, då Sverige vill förbjuda alla de andraq som har rättigheten att viga, förutom Svenska kyrkan---HUr skall det då gå med alla dem som vill föra vackra traditioner vidare? Och som sista VARFÖR KAN INTE ALLA FÅ GÖRA SOM DEM VILL?Varför ska andra bestämma och sätta gränser och regler?SOm präst ...varför neka?
Du är lite motsägelsefull här: Å ena sidan är du orolig att fina traditioner inte kommer att föras vidare, å andra sidan tycker du att alla bör få göra som de vill. Men om det många vill går emot de traditioner som faktiskt finns, hur gör man då?
Och för sjuttioelfte gången (nu ska jag inte skrika som sist jag skrev detta):
Brudöverlämning är ingen svensk tradition.
Det har aldrig varit en svensk tradition.
Det finns ingen som helst anledning att försöka införa det som svensk tradition!
Nej, det finns ingen som helst anledning att slopa brudföljet med näbb, tärna och marskalk. Det fungerar precis lika bra när brud och brudgum går in tillsammans, vilket har varit det brukliga i Sverige sedan 1300-talet (innan dess skedde vigseln i regel ute på kyrktrappan varpå brudparet gemensamt gick in i kyrkan för att fira mässa). Jag har inget att invända mot brudföljen, så länge de går kring brudparet, som är dagsne huvudpersoner (observera pluralis)
Var du har fått ifrån att det finns de som vill förbjuda andra än Svenska Kyrkana att viga förstår jag inte. Någon sådan opinion finns inte!
Däremot finns det de som , liksom jag själv, önskar att Svenska Kyrkan satte ner foten och klart och tydligt sa att brudöverlämning inte hör hemma i Svenska Kyrkan. Hur andra samfund gör eller hur borgerliga vigslar utformas är inget som jag lägger mig i.
Anledningen till att jag inte tillåter det är dels det faktum att det är jag som präst som har ansvar för att vigselgudstjänsten utformas i enlighet med Svenska Kyrkans tro och lära, dels att brudöverlämning så tydligt illustrerar brudens underlägsenhet gentemot sin far och sin man.
Och ja, jag vet att det inte betyder det för dig, men det gör det för mig och det räcker!