• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Nu har iaf jag pratat med gamla farmor!
    Hon blev helt shockad när jag sa att folk ser på detta med en negativ syn. Hon gick in med sin pappa för ca 130 år sedan. Eller nåt.
    Hon tyckte att det är en mycket fin sed och kunde inte alls förstå att det skulle vara något kvinnoförtryck what so ever.

• laris

Jag tror att den yngre generationen (vi)krånglar till saker och ting ibland. Härligt att ha de äldre att fråga för en annan synpunkt. Allt behöver inte vara så blodigt allvar!

MulleNuh skrev 2008-11-05 14:25:07 följande:
    Nu har iaf jag pratat med gamla farmor! Hon blev helt shockad när jag sa att folk ser på detta med en negativ syn. Hon gick in med sin pappa för ca 130 år sedan. Eller nåt.Hon tyckte att det är en mycket fin sed och kunde inte alls förstå att det skulle vara något kvinnoförtryck what so ever.
  • MulleNuh

jupp

laris skrev 2008-11-05 14:32:52 följande:
    Jag tror att den yngre generationen (vi)krånglar till saker och ting ibland. Härligt att ha de äldre att fråga för en annan synpunkt. Allt behöver inte vara så blodigt allvar!
  • Ore

Fast vem ska då se till att samhället blir mer jämställt? Om ingen tar småsaker som symboliserar kvinnans underlägsenhet på allvar, så kommer det ju alltid vara ok att se kvinnan som underlägsen mannen. Hade ingen tagit kvinnlig rösträtt på allvar så hade vi antagligen inte fått rösta nu. Och här fanns det andra länder som var föregångare. I den här frågan kanske vi kan vara föregångare, och jobba för att få bort brudöverlämningar. Över hela världen. Och få bort tvångsgifte och andra hemskheter.

Tänk också på att brudöverlämning faktiskt inte varit tradition inom svenska kyrkan på över 700 år! Finns säkert lokala undantag, men ändå.

VARFÖR vill man då till varje pris återinföra en tradition, med dess tråkiga symbolik?

• MulleNuh

Jag förstår exakt hur du menar, men det känns som att det finns viktigare saker att lägga sin energi på än att en brud ska gå in på sitt bröllop på ett visst sätt..

Lägg energin på något som faktiskt kvinnor mår dåligt av idag! Som tex jämnställd lön. DET är en bra sak att ta tag i!

Ore skrev 2008-11-05 14:44:42 följande:
    Fast vem ska då se till att samhället blir mer jämställt? Om ingen tar småsaker som symboliserar kvinnans underlägsenhet på allvar, så kommer det ju alltid vara ok att se kvinnan som underlägsen mannen. Hade ingen tagit kvinnlig rösträtt på allvar så hade vi antagligen inte fått rösta nu. Och här fanns det andra länder som var föregångare. I den här frågan kanske vi kan vara föregångare, och jobba för att få bort brudöverlämningar. Över hela världen. Och få bort tvångsgifte och andra hemskheter. Tänk också på att brudöverlämning faktiskt inte varit tradition inom svenska kyrkan på över 700 år! Finns säkert lokala undantag, men ändå. VARFÖR vill man då till varje pris återinföra en tradition, med dess tråkiga symbolik?
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-11-05 15:12:57 följande:
    Jag förstår exakt hur du menar, men det känns som att det finns viktigare saker att lägga sin energi på än att en brud ska gå in på sitt bröllop på ett visst sätt..Lägg energin på något som faktiskt kvinnor mår dåligt av idag! Som tex jämnställd lön. DET är en bra sak att ta tag i!
    Tro mig, jag jobbar för det också. Men även om de flesta brudar här som vill bli överlämnade inte är tvingade att gifta sig mot sin vilja, så förekommer ju tvångsgifte även i Sverige. Och på andra ställen. Och rent humanitärt tycker jag nog att det är värre än att man har lägre lön...

Men ska man prata löner så beror det på hur man ser det. Det är dels ett problem att kvinnodominerade yrken ligger lönemässigt sämre än mansdominerade yrken. Det är också ett problem om kvinnor och män som utför samma jobb, har samma kompetens, och har jobbat lika länge, inte får likvärdiga löner. Jag vet också att snittet på vad kvinnor tjänar, jämfört med vad män tjänar, skiljer sig åt. Men den skillnaden tror jag till ganska stor del kan förklaras i det här med att fler kvinnodominerade yrken har lägre snittlöner...
  • Daa

Om jag var lite otydlig i mitt förra inlägg:
    Att det finns kvinnor som blir bortgifta är som jag ser det anledning nog att avstå överlämning för oss som kan välja.
    För min blivande och jag var det visserligen aldrig ett alternativ att göra något annat än att gå in tillsammans, då det är tradition (och väldigt fint tycker vi), men efter att ha följt diskussionerna här på BT blev det än mer självklart.
    När min blivande och jag gick in tillsammans blev det ett ställningstagande: för mannens och kvinnans lika värde i äktenskapet, såväl som i samhället.

Att låta sig överlämnas är att romantisera och snuttifiera en symbol som står för kvinnans underordning och ofrihet. För vissa av våra medsystrar är överlämningen inte bara en symbol utan krass verklighet. Överdrift? Det tycker inte jag. Håller med Ore.

MulleNuh skrev 2008-11-05 14:24:02 följande:
    Mycket bra!
  • Ore

Och jag håller med Daa, jättebra skrivet.

En del säger att de vill ha brudöverlämning för att de är "gammaldags" och "traditionella", de borde i så fall verkligen ändra sig, eftersom det inte är tradition i Sverige med brudöverlämning och inte har varit det på vääääldigt länge.

• MulleNuh

Nej det var inte otydlig.. Tycker det var bra skrivet.

Daa skrev 2008-11-05 15:23:15 följande:
    Om jag var lite otydlig i mitt förra inlägg:Att det finns kvinnor som blir bortgifta är som jag ser det anledning nog att avstå överlämning för oss som kan välja. För min blivande och jag var det visserligen aldrig ett alternativ att göra något annat än att gå in tillsammans, då det är tradition (och väldigt fint tycker vi), men efter att ha följt diskussionerna här på BT blev det än mer självklart. När min blivande och jag gick in tillsammans blev det ett ställningstagande: för mannens och kvinnans lika värde i äktenskapet, såväl som i samhället. Att låta sig överlämnas är att romantisera och snuttifiera en symbol som står för kvinnans underordning och ofrihet. För vissa av våra medsystrar är överlämningen inte bara en symbol utan krass verklighet. Överdrift? Det tycker inte jag. Håller med Ore.
  • MulleNuh

Bara för att jag vill en sak betyder inte det att jag inte kan se positiva saker i andras tankar och värderingar förstår du.

Jag tillhör en kategori som accepterar andars åsikter.

Svar på tråden brudöverlämning