• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • marsros

Håller helt med Hammerman1 om att kyrkan skal vara skiljd från staten och politiken och ha rätten att bestämma över sin egen teologi och ordning.

Personligen är jag inte troende och valde att gå på hockey och kolla på killen jag var kär i istället för att konfirmera mig som 15-åring...MEN för min man är det otroligt viktigt med ett kyrkligt bröllop och då respekterar jag både honom och kyrkan och skulle aldrig få för mig att komma och ställa krav på hur kyrkan ska utforma sin gudtjänst.

• MulleNuh

Men detta med överlämning. Det finns ju en del här som tjatar om att mamman kan väl lämna över! Vad är skillnaden?!?

• älskarlivet

Det handlar väl om att brudöverlämningen symboliserar att kvinnan lämnas över från pappan till mannen. Alla kanske inte tänker på det i dagens samhälle, och därför kan man ju också diskutera varför det alltid är pappan som ska lämna över, varför kan inte mamman göra det?

MulleNuh skrev 2008-11-05 10:25:09 följande:
    Men detta med överlämning. Det finns ju en del här som tjatar om att mamman kan väl lämna över! Vad är skillnaden?!?
  • MulleNuh

Men det är ändå ingen skillnad! Isf ska det va lika "hemskt" att mamman lämnar bort.. Det är ju själva överlämnandet som är problemet.

älskarlivet skrev 2008-11-05 10:33:33 följande:
    Det handlar väl om att brudöverlämningen symboliserar att kvinnan lämnas över från pappan till mannen. Alla kanske inte tänker på det i dagens samhälle, och därför kan man ju också diskutera varför det alltid är pappan som ska lämna över, varför kan inte mamman göra det?
  • älskarlivet

Nej, som jag förstått det är det för att överlämnandet från pappa till make symboliserar makten över kvinnan. Om mamman lämna över är det ju inte den makten det handlar om. Sen tycker jag det är löjligt med brudöverlämning ändå, det var en dröm jag hade när jag var 5 år och inte visste något annat, men det är min personliga åsikt..

MulleNuh skrev 2008-11-05 10:50:21 följande:
    Men det är ändå ingen skillnad! Isf ska det va lika "hemskt" att mamman lämnar bort.. Det är ju själva överlämnandet som är problemet.
  • MulleNuh

Hur vet man det?? Mamman kan ju lika mycket som pappan ha en nertryckt dotter!

älskarlivet skrev 2008-11-05 10:52:02 följande:
    Nej, som jag förstått det är det för att överlämnandet från pappa till make symboliserar makten över kvinnan. Om mamman lämna över är det ju inte den makten det handlar om. Sen tycker jag det är löjligt med brudöverlämning ändå, det var en dröm jag hade när jag var 5 år och inte visste något annat, men det är min personliga åsikt..
  • älskarlivet

Jo men historiskt sett så var/är det ju pappan som har makt i hemmet och kvinnan har noll att säga till om..

MulleNuh skrev 2008-11-05 10:54:06 följande:
    Hur vet man det?? Mamman kan ju lika mycket som pappan ha en nertryckt dotter!
  • MulleNuh

Ja men ändå håller inte det.. Överlämning som överlämning.

älskarlivet skrev 2008-11-05 10:55:31 följande:
    Jo men historiskt sett så var/är det ju pappan som har makt i hemmet och kvinnan har noll att säga till om..
  • älskarlivet

ja, själv tycker jag det inte ska förekomma överlämning, tycker det är förlegat..

MulleNuh skrev 2008-11-05 10:57:09 följande:
    Ja men ändå håller inte det.. Överlämning som överlämning.
  • MulleNuh

Jag tillhör ju skaran som vill gå in med pappa! Dock inte med den tanken som finns i grunden.

Svar på tråden brudöverlämning