• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Men att jag KANSKE har fått det från nån film är ju liksom inte aneldningen! Jag vet bara inte vad det var som satte det första lilla fröet.

• feministbrud

En lite fråga från en som gifte sig borgerligt: Är det någon som vet om borgerliga vf får vägra att viga par som vill ha brudöverlämning?

Och OT Sebastiana: Amerikansk film är för det mesta bäst. Där finns ju stora resurser. Det värsta jag vet är när folk säger att det bara är skit som kommer från USA (inte för att jag tyckte att du sa det!). Dock finns det bra film från europa också och jag tycker att det är synd att inte fler vill se filmer på främmande språk.

• Burre Präst
    Tx2 skrev 2008-10-30 11:09:27 följande:
    En till präst: Kan det inte även vara så att sv. kyrkan är rädda att neka för att man är rädd att det inte skulle bli så många kyrkliga vigslar utan att fler o fler funderar på borgerligt (för att få styra o ställa som man själv vill)?
    Jag kan ju bara tala för mig själv och för min del är det inget problem om det skulle leda till att fler väljer borgerliga vigslar.

Men jag funderar också på det som feministbrud funderade: Finns det borgerliga vigselförrättare som inte tillåter brudledning? Undrar om alla även skulle gå med på att pappan lämnar över ett ris åt brudgummen?
  • En till präst

Burre Präst skrev 2008-10-30 18:21:20 följande:

Jag kan ju bara tala för mig själv och för min del är det inget problem om det skulle leda till att fler väljer borgerliga vigslar.Men jag funderar också på det som feministbrud funderade: Finns det borgerliga vigselförrättare som inte tillåter brudledning? Undrar om alla även skulle gå med på att pappan lämnar över ett ris åt brudgummen?
    Jag instämmer, och tycker snarare att det skulle vara BÄTTRE om fler valde borgerlig vigsel, alltså om det ledde till att fler människor blev sannare mot sig själva.

Jag har länge önskat att vi fick samma ordning som många andra länder har, med en civil vigsel för alla (på rådhuset) och sen en rit i respektive kyrka/moske/annat för den som har en tro och vill ha Guds välsignelse över sin relation.

Då skulle bridezillorna slippa elaka präster som säger emot dem, och vi präster skulle slippa lägga tid och kraft på människor som vill ha kyrkan som kuliss till SIN alldeles speciella och PERSONLIGA vigsel, men inte har någon respekt för kyrkans tro.
  • MulleNuh

Mmm det är nog den sista biten du nämnde som är det största problemet. Bara för att vissa inte delar er tro så kanske dom lätt glömmer bort den?! Vad vet jag.
    Jag är inte troende för fem öre och nog kan jag säga att jag ibland glömmer av mig lite. Måste skärpa mig!

En till präst skrev 2008-10-30 22:33:55 följande:

Burre Präst skrev 2008-10-30 18:21:20 följande:
    Jag instämmer, och tycker snarare att det skulle vara BÄTTRE om fler valde borgerlig vigsel, alltså om det ledde till att fler människor blev sannare mot sig själva.Jag har länge önskat att vi fick samma ordning som många andra länder har, med en civil vigsel för alla (på rådhuset) och sen en rit i respektive kyrka/moske/annat för den som har en tro och vill ha Guds välsignelse över sin relation.Då skulle bridezillorna slippa elaka präster som säger emot dem, och vi präster skulle slippa lägga tid och kraft på människor som vill ha kyrkan som kuliss till SIN alldeles speciella och PERSONLIGA vigsel, men inte har någon respekt för kyrkans tro.
  • Sommarpar

Ore: jag bryr mig faktiskt inte att det handlar om kvinnoförtryck. jag tror även att förr i tiden va det säkert så men idag...visst finns det dom som e förttryckta men för mig handlar det om en fin tradition. och stoltheten i min pappas ögon när jag frågade om han ville föra mig till altaret e oersättligt.

Visst är det skrock att se varandra innan vigseln, även att det medför tur om det regnar, eller en peng i strumpan betyder ett rikt liv osv. men jag anser skrock är att föra traditioner vidare i detta fall oavsett tidigare betydelse..

• nennesjuttioåtta

ja men om det regnar betyder det tur
    peng i skon betyder rikt liv
    om man ser varandra före vigseln betyder det otur... men för VAD?!? Vad får man otur med? Äktenskapet, livet eller kommer någon sätta oxfilén i halsen?

• Ore
    Sommarpar skrev 2008-10-31 12:48:57 följande:
    Ore: jag bryr mig faktiskt inte att det handlar om kvinnoförtryck. jag tror även att förr i tiden va det säkert så men idag...visst finns det dom som e förttryckta men för mig handlar det om en fin tradition. och stoltheten i min pappas ögon när jag frågade om han ville föra mig till altaret e oersättligt. Visst är det skrock att se varandra innan vigseln, även att det medför tur om det regnar, eller en peng i strumpan betyder ett rikt liv osv. men jag anser skrock är att föra traditioner vidare i detta fall oavsett tidigare betydelse..
    Det är litet lustigt att du tycker att vissa traditioner är otroligt viktiga att föra vidare, även om de bottnar i skrock, men vissa andra saker som är tradition, t.ex. att brudparet går in tillsammans (vilket alltså har varit tradition sedan 1300-talet i Sverige och innan dess vigdes man på kyrktrappan och gick till mässan tillsammans), struntar du i och tycker inte det är viktigt, och du struntar fullständigt i den symboliken som du vet om finns kring brudöverlämning.

Hade din pappa velat ha sin brud (din mamma) "överlämnad" till sig? Hade de det så? Hade han inte det tycker jag inte att han ska förvänta sig att få "lämna bort" sin dotter, oavsett hur stolt han är över det. Min pappa är stolt och lycklig över mig, och mitt giftermål, oavsett om han fick gå nedför altargången med mig eller inte. Det är också så att jag inte för allti världen skulle velat välja ut en av våra fyra föräldrar som viktig nog att ha en del i ceremonin, men inte de andra. Tror att de andra tre varit lika stolta över att få vara en del av ceremonin. Men lika glada var de att sitta i kyrkbänken, se oss komma in tillsammans och snyfta litet...
  • nennesjuttioåtta

Ore
    Word! Bra skrivet!

• Ore
    Sommarpar skrev 2008-10-31 12:48:57 följande:
    Ore: jag bryr mig faktiskt inte att det handlar om kvinnoförtryck. jag tror även att förr i tiden va det säkert så men idag...visst finns det dom som e förttryckta men för mig handlar det om en fin tradition. och stoltheten i min pappas ögon när jag frågade om han ville föra mig till altaret e oersättligt. Visst är det skrock att se varandra innan vigseln, även att det medför tur om det regnar, eller en peng i strumpan betyder ett rikt liv osv. men jag anser skrock är att föra traditioner vidare i detta fall oavsett tidigare betydelse..
    Jan kan också tillägga att jag tycker det är otroligt tragiskt att du inte tar problematiken med kvinnoförtryck på allvar. I många länder är brudöverlämning i dess bistra verklighet fortfarande en realitet. Alltför unga tjejer tvångsgifts bort med män de inte själva vill gifta sig med, framtvingade till altaret av sin pappa eller någon annan manlig släkting. Och här i Sverige så väljer du att kopiera något som för dem är en tragisk sanning, för att du tycker att det är något gulligt och fint med det. Ärligt talat, det får mig att må dåligt att någon är så egocentrerad att de tycker sig ha rätt att lägga vilken symbolik som helst i saker som har redan har en annan, otroligt tråkig, symbolik.

Mycket saker som man gör handlar om symbolik, och om tillräckligt många avstår från saker, och talar om för andra varför de gör så, så kan man åstadkomma en förändring. Men folk som stoppar huvudet i sanden och inte tycker att deras val påverkar andra, motverkar detta.
Svar på tråden brudöverlämning