• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh
    Nej inte alls. Ja gäspade åt att diskussionen höll på precis likadant som den gjorde för 1 vecka sedan. Inte gäspade jag åt någons tankar heller! Skulle aldrig falla mig in att vara så elak.
    Duchess skrev 2008-10-27 09:24:42 följande:
    När några präster (och t om en blivande präst) skrev om sina tankar här i tråden igår så bemötte du dem med ett gäspande. Sånt tycker jag personligen att det är skottpengar på. De bemödar sig om att faktiskt ta diskussionen på allvar och lägger tid på att förklara hur de personligen, och Svenska Kyrkan rent generellt, tänker i frågan. Att du bara gäspar åt det är ju pinsamt. Inte för dem, men för dig.
  • MulleNuh

Finns många andra här som kan vara elaka.. Jag tillhör inte den skaran kan jag lova.

• MyochErlend

Jag vet att det inte har med detta att göra kanske så mycket men min man... som är norsk.. när hörde detta så sa han att det var det märkligaste han hört.. och att han förundrades över hur två länder så nära varandra kan ha så olika syn påd et...
    för i Norge är det inte = en förlegad nedvärderad kvinnosyn ..
    utan inget annat än en fin tradition...
    (precis som folk här säger att brudparet går in tillsammans)

Han vill hellre då att jag skulle komma själv in och inte med honom.. för han vill stå där framme.. och det har inget med att göra att han kommer vara nya "förmyndaren"/"överhuvudet"...
    Hehe..sånt finns det inget av i vårt förhållande.. utan det var bara en tradition han gärna skulle vilja att vi hade från Norge.. och jag är helt enig i det...

Nu så kanske folk kommer säga, "ja men så gift er i norge da"...
    Nej! Det vill jag inte.. jag vill gifta mig på svenskt sätt (det finns fler skillnader mellan norge och sverige).. och jag ska ta en prat med den kyrkan idag..
    hmm..men säger han Nej! så är det klart att jag inte kommer vara den som tjatar och är lik en Bridezilla.. utan då..ja.. då får vi helt enkelt ta en ny runda och diskutera möjligheter min man och jag...

Ville bara av mig skriva detta.. som sagt..inte så mycket till svar eller fråga till någon...

men är det någon mer som gifter sig med ikke-svensk man??
    Hur ska ni göra med traditioner och sånt??

Ha en fin dag :D

• älskarlivet

Jag sjöng på ett bröllop en gång där bruden gick in med parets äldsta dotter som väl var 3-4 år, de gick hand i hand, det var så himla fint!

• Ore
    MyochErlend skrev 2008-10-27 10:01:33 följande:
    Jag vet att det inte har med detta att göra kanske så mycket men min man... som är norsk.. när hörde detta så sa han att det var det märkligaste han hört.. och att han förundrades över hur två länder så nära varandra kan ha så olika syn påd et...för i Norge är det inte = en förlegad nedvärderad kvinnosyn ..utan inget annat än en fin tradition...(precis som folk här säger att brudparet går in tillsammans)Han vill hellre då att jag skulle komma själv in och inte med honom.. för han vill stå där framme.. och det har inget med att göra att han kommer vara nya "förmyndaren"/"överhuvudet"... Hehe..sånt finns det inget av i vårt förhållande.. utan det var bara en tradition han gärna skulle vilja att vi hade från Norge.. och jag är helt enig i det...Nu så kanske folk kommer säga, "ja men så gift er i norge da"...Nej! Det vill jag inte.. jag vill gifta mig på svenskt sätt (det finns fler skillnader mellan norge och sverige).. och jag ska ta en prat med den kyrkan idag..hmm..men säger han Nej! så är det klart att jag inte kommer vara den som tjatar och är lik en Bridezilla.. utan då..ja.. då får vi helt enkelt ta en ny runda och diskutera möjligheter min man och jag...Ville bara av mig skriva detta.. som sagt..inte så mycket till svar eller fråga till någon...men är det någon mer som gifter sig med ikke-svensk man??Hur ska ni göra med traditioner och sånt??Ha en fin dag :D
    Fast här i Sverige är det ju inte tradition. Prästerna har ju förklarat att det här med att brudparet går in tillsammans har varit tradition i Sverige sedan 1300-talet. Och innan dess förrättades vigseln på kyrktrappan, och brudparet gick sedan in till mässan tillsammans (dvs bredvid varandra uppför kyrkogången). Så här i Sverige kan man inte använda argumentet att "det är en fin gammal tradition", för det är det inte. Vill man ha brudöverlämning så försöker man alltså plocka in en tradition som inte finns i Sverige. I just ditt fall så är det ju en influens från Norge, men har du tänkt på det innan så har du antagligen fått idén från amerikanska filmer...

Om det är viktigt för din blivande man att få stå framme vid altaret och se dig komma emot honom... Måste din pappa vara involverad i det? Kan du inte gå själv uppför altargången? Eller kanske din blivande kan stå mitt i gången, och så går ni sista biten upp till altaret tillsammans. Då har han ju fått se dig komma gående mot honom, men ni går ändå sista biten tillsammans.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-27 09:26:36 följande:
    Nej inte alls. Ja gäspade åt att diskussionen höll på precis likadant som den gjorde för 1 vecka sedan. Inte gäspade jag åt någons tankar heller! Skulle aldrig falla mig in att vara så elak.
    När argumenten tryter kan man ju alltid gäspa...

Seriöst; Det var ju bra att Du förklarade varför Du skriver "gäsp" efter inlägg med argument mot brudöverlämning.

Jag trodde nog att Din gäsp betydde ungefär "jag struntar i vad Du säger".

En av nackdelarna med internet är att man inte ser tonfallet hos den som skriver - bara VAD h*n skriver.
  • MulleNuh

Förlåt! Så menade jag absolut inte! Never ever att jag skulle vara så respektlös.

En till präst skrev 2008-10-27 11:09:25 följande:

När argumenten tryter kan man ju alltid gäspa... Seriöst; Det var ju bra att Du förklarade varför Du skriver "gäsp" efter inlägg med argument mot brudöverlämning. Jag trodde nog att Din gäsp betydde ungefär "jag struntar i vad Du säger". En av nackdelarna med internet är att man inte ser tonfallet hos den som skriver - bara VAD h*n skriver.
  • shakynose
    MyochErlend skrev 2008-10-27 10:01:33 följande:
    ........men är det någon mer som gifter sig med ikke-svensk man??Hur ska ni göra med traditioner och sånt??Ha en fin dag :D
    Tack det samma!
    Vi kommer antagligen att göra det som vi båda (och våra familjer) tror på: Borgerlig vigsel!
  • nennesjuttioåtta

here we go again...

Jag tänker så här, jag bryr mig inte i vad ni läser in i det. JAG (och många fler) tänker på att det är en amerikansk, fånig, kvinnoförnedrande... aaah whatever och är det inte tråkigt att göra något som uppfattas av era gäster som fånigt och (i Sverige) otroligt förlegat?

Jag har utmärkt relation med min pappa, men ännu bättre med min man. Vi delar på allt! Vi vandrade hand i hand tillsammans in i äktenskapet, båda fick lika mycket uppmärksamhet (varför ska jag glänsa där själv?) och jag skulle aldrig velat göra det annorlunda. Det är ju han och jag! Vårt bröllop. Det är inte brudens show.

• Tx2

Även om vi gifter oss borgligt så längtar jag tills jag får gå hand i hand med min älskade in. Kommer nog vara lite nervös o då är det honom jag vill hålla i handen och få en uppmuntrande blick/puss utav. Han är mitt stöd (plus mina sex tärningar) även om jag är otroligt tacksamma för mina föräldrar så var det ett bra tag sedan det var vi som var familj. Min blivande är min närmaste.
    Dessutom så känns det skönt att vi får en liten stund själva där vi får beundra varandra innan vi måste dela ögoblicket med alla andra och kan njuta mer av gästerna när vi går in.

Svar på tråden brudöverlämning