• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • nennesjuttioåtta

Tx2
    Exakt! Bra skrivet!

Stunden innan vi gick in i kyrkan, när vi ensamma stod på trappen och bara tittade på varandrade och samlade mod (!) är starkt fastetsat i minnet, resten är lite dimmigt. Fasen, jag blir alldeles pirrig bara jag tänker på det!!!! Weeeheee!!

• passionsblomman
    nennesjuttioåtta skrev 2008-10-27 15:59:36 följande:
    Tx2Exakt! Bra skrivet! Stunden innan vi gick in i kyrkan, när vi ensamma stod på trappen och bara tittade på varandrade och samlade mod (!) är starkt fastetsat i minnet, resten är lite dimmigt. Fasen, jag blir alldeles pirrig bara jag tänker på det!!!! Weeeheee!!
    Åh vad fint! Jag blir rörd!
  • Ingarö08

jag gick in med pappa (han är engelskan och det är tradition i england) Jag valde det själv och ångrar det inte. Hade faktiskt inte velat gå in med min blivande.

Tycker att man ska få göra som man själv vill. Vi lever i 2000talet och tror inte att någon anser sig bli bortgift... inte jag iallafall.

• Tx2

Tycker oxå att man kan få göra som man vill. MEN inte om man vill gifta sig i svenska kyrkan. Tycker att det är respektlöst för dem som tror och arbetar där.
    Inte många som skulle motsätta sig någon annan religions traditioner/vigselgudstjänst om man valde att gifta sig muslimskt/judiskt el vad det nu kan vara. Men svenska kyrkans regler/traditioner är helt ok att strunta i bara för att man vill?

nennesjuttioåtta skrev 2008-10-27 15:59:36 följande:
    Tx2Exakt! Bra skrivet! Stunden innan vi gick in i kyrkan, när vi ensamma stod på trappen och bara tittade på varandrade och samlade mod (!) är starkt fastetsat i minnet, resten är lite dimmigt. Fasen, jag blir alldeles pirrig bara jag tänker på det!!!! Weeeheee!!
    Förstår precis vad du menar, även om jag inte gift mig utan bara varit tärna för en av mina bästabästa. Men jag blir så glad när jag tänker på när vi/dem fick stå o lyssna på ringningen o visste att snart var det dax och man fick se deras glädje o nervositet.
  • Ingarö08

Fast om det är OK med prästen (vi frågade och det var inga problem) så ser jag inte varför inte...Jag struntade ju inte i reglerna...

Jag anser mig inte vara respektlös. Jag har en svensk mamma och en pappa som är engelsman. Jag vill gifta mig i kyrkan men gå in med min pappa. Inge konstigt med det...

Jag var jätteglad när jag stod med mina tärnor och pappa utanför och visste att min man väntade där framme.

Tx2 skrev 2008-10-27 19:02:36 följande:
    Tycker oxå att man kan få göra som man vill. MEN inte om man vill gifta sig i svenska kyrkan. Tycker att det är respektlöst för dem som tror och arbetar där.Inte många som skulle motsätta sig någon annan religions traditioner/vigselgudstjänst om man valde att gifta sig muslimskt/judiskt el vad det nu kan vara. Men svenska kyrkans regler/traditioner är helt ok att strunta i bara för att man vill?Förstår precis vad du menar, även om jag inte gift mig utan bara varit tärna för en av mina bästabästa. Men jag blir så glad när jag tänker på när vi/dem fick stå o lyssna på ringningen o visste att snart var det dax och man fick se deras glädje o nervositet.
  • En till präst

Det är synd att några präster är så fega eller oreflekterade att de väljer att gå med på brudöverlämning.

Det är det som skapar förvirring bland folk.

• MulleNuh

Men kanske vissa präster verkligen inte har samma syn på det som ni här inne?!

En till präst skrev 2008-10-29 23:31:56 följande:

Det är synd att några präster är så fega eller oreflekterade att de väljer att gå med på brudöverlämning. Det är det som skapar förvirring bland folk.
  • anirac1

brudöverlämningen jag var med om var min egen idé och jag ville ha det så men jag frågade min man om det var ok för honom
    Prästen (kvinnlig) betonade att jag själv skulle veta varför jag ville göra detta och vad överlämning betyder
    helt ok - jag vet,....

det blev en fin överlämning där min man mötte mig halvvägs i altargången -

lycka till ni som vill ha det så här - det viktiga tycker jag är att ni som blivande man och hustru vet vad ni vill göra med er vigsel....

• nennesjuttioåtta

En fråga, har mannen verkligen något att säga till om? Ni som är för brudöverlämning ser det ju som en grej mellan dig och din pappa och sen får din bllivande man snällt stå och svettas längst fram i kyrkan där ingen bryr sig om honom.
    Jag skulle aldrig lämna ute min man i varken planering och framförallt inte på själva vigseln. Vi är två om saken och det är inte brudens dag - det är VÅR dag.

Varför får aldrig mammorna lämna över sin dotter???

• MulleNuh

Jag kan ju bara tala för oss här hemma. Jag har frågat min kille många ggr.. Hur vill du ha det i kyrkan??
    Jag VILL att du ska gå in med din pappa.

nennesjuttioåtta skrev 2008-10-30 09:33:35 följande:
    En fråga, har mannen verkligen något att säga till om? Ni som är för brudöverlämning ser det ju som en grej mellan dig och din pappa och sen får din bllivande man snällt stå och svettas längst fram i kyrkan där ingen bryr sig om honom. Jag skulle aldrig lämna ute min man i varken planering och framförallt inte på själva vigseln. Vi är två om saken och det är inte brudens dag - det är VÅR dag. Varför får aldrig mammorna lämna över sin dotter???
Svar på tråden brudöverlämning