• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • nennesjuttioåtta

Mullenuh
    OK, varför då? Måste fråga eftersom vissa brudar pratar om sin fina kontakt med sin pappa som motivering.

• MulleNuh

Varför han vill? Ja jag har inte nån aning. Han tycker väl det bara.
    Och detta med bra relation med pappa gäller även mig. Skulle aldrig falla mig in att fråga min mamma om hon ville gå in med mig.

nennesjuttioåtta skrev 2008-10-30 09:47:46 följande:
    MullenuhOK, varför då? Måste fråga eftersom vissa brudar pratar om sin fina kontakt med sin pappa som motivering.
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-30 10:01:35 följande:
    Varför han vill? Ja jag har inte nån aning. Han tycker väl det bara.Och detta med bra relation med pappa gäller även mig. Skulle aldrig falla mig in att fråga min mamma om hon ville gå in med mig.
    Intressant. Du vill alltså ha brudöverlämning för att din man vill det.

Då är jag lika nyfiken på samma sak som jag tidigare skrivit: Varifrån har din man fått idén?

Jag tror nämligen fortfarande inte att de av er som vill ha brudöverlämning har kommit på tanken alldeles själva, utan den kommer någonstans ifrån, mest troligt från Amerikanska och Brittiska filmer och TV-serier.

Och det kan göra mig ganska sur. Jag tycker inte att filmkultur ska tillåtas förändra utformningen av gudstjänster i Svenska Kyrkan, i synnerhet inte när man vill införa en sed som har ett så tydligt drag av kvinnlig underordning.

Men nu är det så att de flesta svenskar vet mer om hur en amerikansk vigsel går till än en svensk. De vet för övrigt också mer om hur en amerikansk rättegång går till än en svensk, men jag hoppas det inte betyder att de kommer att kräva att få en jury om de hamnar i en domstol, och vill byta domare om de inte får ha en jury.

Så jag hoppas att din man har kommit på detta med brudöverlämning på ett annat sätt än inspirerad av filmer från Hollywood.
  • nennesjuttioåtta

Jo, samma här, om jag var tvungen att välja så skulle det ju bli pappa men han har jag inte bott med sen -94...

• Sommarpar

min pappa ska lämna över mig i kyrkan för att jag tror det betyder otur att se varann innan vigseln.
    Jag visste inte ens att det var kvinnoförtryck förrän jag läste det i en tidning i helgen, visste inte ens att prästen ska godkänna det....men det tycker jag prästen ska acceptera som ett beslut man tar och inget mer...

• MulleNuh

nej nej.. Jag vill inte för att han vill.. Jag ville det innan jag träffade honom ens.
    Och ja det kan nog kanske vara som du säger! Att man fått idén från någon film eller vad som helst. Jag har ingen aning.. Men tror nog mer det kommer från min systers bröllop.. Då gick även hon in med min pappa och det var SÅÅÅ fint! Ja ända tills han klev på hennes klänning.
    Burre Präst skrev 2008-10-30 10:19:44 följande:

Intressant. Du vill alltså ha brudöverlämning för att din man vill det.Då är jag lika nyfiken på samma sak som jag tidigare skrivit: Varifrån har din man fått idén?Jag tror nämligen fortfarande inte att de av er som vill ha brudöverlämning har kommit på tanken alldeles själva, utan den kommer någonstans ifrån, mest troligt från Amerikanska och Brittiska filmer och TV-serier.Och det kan göra mig ganska sur. Jag tycker inte att filmkultur ska tillåtas förändra utformningen av gudstjänster i Svenska Kyrkan, i synnerhet inte när man vill införa en sed som har ett så tydligt drag av kvinnlig underordning.Men nu är det så att de flesta svenskar vet mer om hur en amerikansk vigsel går till än en svensk. De vet för övrigt också mer om hur en amerikansk rättegång går till än en svensk, men jag hoppas det inte betyder att de kommer att kräva att få en jury om de hamnar i en domstol, och vill byta domare om de inte får ha en jury.Så jag hoppas att din man har kommit på detta med brudöverlämning på ett annat sätt än inspirerad av filmer från Hollywood.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-30 06:00:32 följande:
    Men kanske vissa präster verkligen inte har samma syn på det som ni här inne?!En till präst skrev 2008-10-29 23:31:56 följande:
    Jag har diskuterat frågan med ganska många präster under de sista åren. Har hittills aldrig träffat någon som tycker det är fint eller bra med brudöverlämning.

De som ändå går med på det har gett följande argument:

- Om man förklarat för dem vad det står för och de ändå vill ha det ger jag upp och låter dem få som de vill.

- Om inte jag går med på det ringer bara bruden runt till andra präster tills hon hittar någon som gör det.

- Det är vuxna människor det handlar om, låt dem göra som de vill.

Som jag ser det går allt det här ut på att man "ger upp" som präst och tillåter en främmande sed att sprida sig för att det är så jobbigt att stå emot viljestarka brud(p)ar.

De enda präster som skulle kunna vara FÖR brudöverlämning är de som verkligen tycker att kvinnor är underordnade män.
  • MulleNuh

Mmmm.. Jag kan själv tycka att det är trist om prästen inte "vågar" säga rakt ut..
    För om man fråga en präst och han/hon säger OK då tar man ju för givet att det är just ok.
    Men skulle vår präst säga: nej jag gillar inte detta. Då skulle jag INTE ringa runt efter en annan präst. Utan jag hade då sagt: ok! Då får pappa sitta i bänken och titta ist!

En till präst skrev 2008-10-30 10:34:06 följande:

Jag har diskuterat frågan med ganska många präster under de sista åren. Har hittills aldrig träffat någon som tycker det är fint eller bra med brudöverlämning.De som ändå går med på det har gett följande argument:- Om man förklarat för dem vad det står för och de ändå vill ha det ger jag upp och låter dem få som de vill.- Om inte jag går med på det ringer bara bruden runt till andra präster tills hon hittar någon som gör det.- Det är vuxna människor det handlar om, låt dem göra som de vill.Som jag ser det går allt det här ut på att man "ger upp" som präst och tillåter en främmande sed att sprida sig för att det är så jobbigt att stå emot viljestarka brud(p)ar.De enda präster som skulle kunna vara FÖR brudöverlämning är de som verkligen tycker att kvinnor är underordnade män.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-10-30 10:39:02 följande:
    Mmmm.. Jag kan själv tycka att det är trist om prästen inte "vågar" säga rakt ut..För om man fråga en präst och han/hon säger OK då tar man ju för givet att det är just ok.Men skulle vår präst säga: nej jag gillar inte detta. Då skulle jag INTE ringa runt efter en annan präst. Utan jag hade då sagt: ok! Då får pappa sitta i bänken och titta ist! En till präst skrev 2008-10-30 10:34:06 följande:
    Er präst kan tillhöra dem som tycker "vuxna människor får göra som de vill" och då är det kanske ok för henne.

De som utbildats under de sista 15 åren har fått lära sig på utbildningen att brudöverlämning är fel och att man ska göra sitt bästa för att avstyra det - men så länge det finns präster som ändå går med på det har vi kvar problemet.

Det bästa vore om biskopsmötet kunde ta beslut och säga till i frågan så det inte längre är en personlig fråga som kan lösas olika från präst till präst.
  • nennesjuttioåtta

men hallå, läs på! Passar inte den svenska kyrkan så gift er borgerligt, där får ni göra efter eget huvud.

Sommarpar skrev 2008-10-30 10:23:17 följande:
    men det tycker jag prästen ska acceptera som ett beslut man tar och inget mer...
Svar på tråden brudöverlämning