• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • 73an

Kan inte alla bara få göra som dom vill utan att bli ifrågasatt?
    Om prästen i den kyrka man har valt går med på att bruden blir överlämnad av sin far, så är det väl en sak mellan dom bara.

• anne på grönkulla

I svenska kyrkan är förmodligen en övervägande majoritet just det.

Sen måste jag erkänna att jag inte förstår skillnaden mellan "kultur" och "tradition" i det här fallet, men ändå.

Vi2iJuli skrev 2008-10-26 13:13:19 följande:
    Men alla kanske inte är kristna svenskar som ska vigas?
  • feministbrud
    73an skrev 2008-10-26 13:23:15 följande:
    Kan inte alla bara få göra som dom vill utan att bli ifrågasatt?Om prästen i den kyrka man har valt går med på att bruden blir överlämnad av sin far, så är det väl en sak mellan dom bara.
    Om bara en tjej i hela Sverige hade valt att göra så så hade det varit en sak mellan henne, hennes man och prästen. Nu är det inte så. Nu är det en nykonservativ trend som påverkar fler än hon som tycker att det är fint. Eftersom det påverkar mig deltar jag i diskussioner som denna.
  • 73an

Så det påverkar dig hur andra väljer att göra??
    Ok, jag ska inte lägga mig i mera, fortsätt ni.

• Vi2iJuli

anne på grönkulla skrev 2008-10-26 13:23:53 följande:

I svenska kyrkan är förmodligen en övervägande majoritet just det. Sen måste jag erkänna att jag inte förstår skillnaden mellan "kultur" och "tradition" i det här fallet, men ändå.
    Med kulturellt menar jag att jag är från Sverige och gubben från ett annat land.

Usch, nej, tänker inte lägga mig i denna diskussionen igen.
    Alla gör som dom ändå vill, punkt slut!

Lycka till TS och MyErland, hoppas ni hittar en förstående präst å att ni om inte annat kan mötas halvvägs med honom/henne ang. era önskemål.
  • Vi2iJuli
    73an skrev 2008-10-26 13:27:56 följande:
    Så det påverkar dig hur andra väljer att göra??Ok, jag ska inte lägga mig i mera, fortsätt ni.
    Jaa, det gör ju det, visst du inte det?
    Det roliga är alla folk i denna tråden talar för "alla andra".
    Förstår inte hur, eftersom jag måste vara en av "alla andra" men jag är inte av samma åsikt som dom... förstår inte den matematiken riktigt. :)
  • socker86

Mmm...Helt riktigt! Men jag syftade mest på att om man nu vill vigas i en svensk kristen kyrka och man själv inte är kristen så tycker jag inte man ska beblanda sin egna kulturs eventuella traditioner med svenska kyrkans. Det var väl mest det jag vill hålla isär här i tråden.
    Alla tycker olika har jag märkt mkt väl så det behöver ingen påpeka för mig, men jag kan undra varför det ibland ska vara så svårt och bara nicka och "jahapp...så här är det" om man vill vigas enligt kyrkans svenska seder och traditioner utan propmt ändra på något som inte hör till normen....
    Eller är det bara jag som nickar och "gör som dom säger"?

Vi2iJuli skrev 2008-10-26 13:13:19 följande:
    Men alla kanske inte är kristna svenskar som ska vigas?
  • Duchess

Jag förstår nog inte varför det är så uppseendeväckande att alla enskilda personers agerande påverkar samhället runtomkring?

Jag tror att alla mina val påverkar min omgivning, stora som små. Det är så världen förändras.

Så det påverkar dig hur andra väljer att göra??Ok, jag ska inte lägga mig i mera, fortsätt ni.
  • feministbrud
    Det är väl självklart? Om du väljer att köra bil istället för att åka tåg drabbar det mig. Om du väljer att gå med i sossarna drabbar det mig. Om du väljer att köpa kravmärkt drabbar det/påverkar det mig. På ett eller annat sätt. I alla fall om du inte är ensam om ditt val. Våra val påverkar faktiskt andra.
  • Marie88
    feministbrud skrev 2008-10-26 13:52:35 följande:
    Det är väl självklart? Om du väljer att köra bil istället för att åka tåg drabbar det mig. Om du väljer att gå med i sossarna drabbar det mig. Om du väljer att köpa kravmärkt drabbar det/påverkar det mig. På ett eller annat sätt. I alla fall om du inte är ensam om ditt val. Våra val påverkar faktiskt andra.
    Nästa gång jag köper falukorv som inte är ekologisk ska jag tänka på dig, samma sak med elektriciteten - jag ska ha en lampa släckt men resten tända, då detta påverkar dig...Elen kan ta slut.

Snälla nån, börjar inte disskutionen spåra ur? Vi är en hel del människor på denna jord.
    Inget fel i att tänka långsiktigt för att påverka jorden till det bättre, vi ska tänka på våra barns framtid, men låt det inte spåra ur...

Frågan handlade om tjejer/killar tycker att denna "trend", som det så fint kallas, med att fadern lämnar över bruden i kyrkan är OK. Själv håller jag med 73 an, det är upp till varje kyrka, präst, församling och brudpar. That´s it.
Svar på tråden brudöverlämning