• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud

Men detta är ju lite roligt. När vi diskuterar brudöverlämning i alla andra trådar så får vi ju skit för att vi uttrycker våra åsikter på fel ställen. Är det inte också fel ställe att säga rakt i ansiktet på någon att den är löjlig?

MulleNuh skrev 2008-10-22 13:23:56 följande:
    Nä och det visar på feghet.. Tycker jag något här inne tycker jag samma sak här på utsidan och står för det också.
  • feministbrud

Nu sa ju den prästen som vi pratar om att fenomenent och inte personen var löjlig.

MulleNuh skrev 2008-10-22 13:37:32 följande:
    Men det är ju, som jag förstod det en person dom "förlöjligats" här.Jag tycket också vissa saker är löjliga, men skulle inte kalla personen som tyckte det för löjlig.anne på grönkulla skrev 2008-10-22 13:27:59 följande:
  • passionsblomman
    bollöga skrev 2008-10-22 12:35:04 följande:
    Har läst inläggen och måste skriva några rader fast jag tänkte att jag ger mig inte in i fler diskussioner här. Det må vara helt förkastligt med brudöverlämning och ser man tillbaka på många gamla traditioner (importerade eller inte) och vad de står för, passar många av dem kanske inte in i dagens samhälle och de åsikter som finns idag och därför vill man ta avstånd från dem. Det förstår jag. Men så länge brudöverlämningen finns som alternativ så tycker jag att det är väldigt ledsamt att man som präst kallar detta val för löjligt.."Har man däremot redan bott ihop och delat säng och vardag blir det lite löjligt när man plötsligt inte ska kunna ses före vigseln....." används som argument. Har det verkligen betydelse om man redan lever tillsammans eller inte? Är det inte ett lika viktigt val man gör oavsett? Valet att leva tillsammans.Hur tror ni att det påverkar er roll som själavårdare och stöttepelare. Vänder man sig till er i sina svåraste stunder om man riskerar att bli kallad löjlig för de val man gör. Jag förstår mycket väl er roll som andlig ledare och därmed det ansvar ni har, och jag respekterar det jobb ni gör, men det som gör mig ledsen är när någon som har en sån viktig roll tar och ringaktar det val någon gjort, ett val som betyder mycket för dem och som kanske tillochmed hör till deras kultur och kallar det löjligt?
    Om det vore så som du beskrev det, hade jag hållit med dig, men i et här fallet så var det ju inte personen som pekades ut som löjlig, utan fenomenet"man ska inte ha setts innan vigseln" vilket Prästen tyckte blev löjligt i skenet av att man redan bodde ihop. Det är inte riktigt samma sak för mig .Jag fattade det som att han tyckte det argumentet för att tillåta brudöverlämning blev lite löjligt.
  • MulleNuh

Alltså jag menar bara att tycker man någon/något är löjligt här inne kan man väl lika bra säga det irl också?! Det är det jag försöker säga bara.
    Jag tycker hur mycket/många som helst är löjliga, men jag säger inte det.

feministbrud skrev 2008-10-22 13:52:27 följande:
    Men detta är ju lite roligt. När vi diskuterar brudöverlämning i alla andra trådar så får vi ju skit för att vi uttrycker våra åsikter på fel ställen. Är det inte också fel ställe att säga rakt i ansiktet på någon att den är löjlig?
  • En till präst

*Stönar*

Varken jag eller någon annan har sagt att "Brudöverlämnarna" ÄR löjliga, men att FENOMENET är löjligt. Och allra helst om argumentet för att tvinga igenom brudöverlämning är att man inte ska se varandra förrän inne i kyrkan.

• Burre Präst

Fenomenet med brudöverlämnng är mer än bara lite löjligt i ljuset av att de flesta brudpar redan bor ihop och har gjort så en tid när de gifter sig.

På samma sätt är argumentet "För att JAG vill det och för att det är MIN dag" när det gäller att införa en främmande tradition i Svenska Kyrkan också en smula löjeväckande.

Däremot tycker jag absolut inte att personerna som gör så eller tycker så är löjliga.

• bollöga

Strålande.. fick igång diskussionen lite till...

Det finns lika många åsikter som brudpar och att vi alla ska tycka lika kommer aldrig att hända men det är alltid intressant att diskutera sånt här... ibland blir det missförstånd,kan inte hjälpas...Tror ju inte heller att en präst skulle kalla någon för löjlig irl... att präster har känslor förstår även jag(!!)men om man skriver som präst så får man kanske ta lite mer än om man skrev som privatperson kan jag tänka mig...

Hur ser ni på brudkronan? Är det rätt att ex bära den vid ett andra äktenskap, eller hör den oskuldsfullheten till? Läste idag att den har "tappat" sin egentliga innebörd, ska det verkligen vara så.. varför kan den tappa sin egentliga innebörd medan brudöverlämning inte kan göra det? Jamen se nu var jag där igen...

Hur ser ni?? När vi ändå diskuterar gamla traditioner.

• Ore

Att brudkronan tappat sin egentliga innebörd beror väl på ett medvetet val. Och det kan ju ha bidragit när man fick litet mer kontrollerade preventivmetoder... Tidigare kunde man ju ha brudkrona, men få böta om man fick barn inom nio månader efter bröllopet, och då bevisligen inte varit oskuld vid bröllopet. Så det var väl kanske så att kyrkan valde att tillåta brudkronor till slut (många kyrkor har ju en brudkrona, och det var den man lånade under bröllopet).

Visst skulle man kunna få brudöverlämning att tappa sin innebörd. Men här har ju Svenska kyrkan redan tagit ställning för evigheter sedan, och infört traditionen att brudparet går fram till altaret tillsammans, eftersom symboliken att kvinnan överlämnas av sin far ogillas.

Så _varför_ ska man försöka få brudöverlämning att tappa sin innebörd? Man kan ju gå fram tillsammans, så som traditionen är. Eller att ena parten går själv nerför altargången, eller att man kommer in från var sitt håll, om kyrkan tillåter det. Varför envisas med något som man vet att svenska kyrkan inte gillar (på borgerligt bröllop kan man ju göra som man vill, även om jag personligen tycker att brudöverlämning är lika fel då...)

Jag tycker som sagt att frågan är viktig ur jämställdhetsynpunkt, men jag tycker ändå att det är en larvig bagatell i hela bröllopet. Vill man inte se varandra innan bröllopet så finns det en massa andra saker man kan göra. Att ens pappa "skulle bli besviken" om han inte fick lämna bort sin dotter tycker jag man kan strunta i. Hur gjorde era föräldrar vid sitt bröllop? Om inte pappan fick sin brud "överlämnad" till sig, så varför förväntar han sig att få "lämna över" sin dotter? Har han också sett för många amerikanska filmer?

• bollöga

Intressant det där... nej som sagt, det finns ju olika alternativ till brudöverlämning.. man måste ju inte ha sin far som lämnar över en, för mig vore det inte ett alternativ då min far är död, och han var rätt gammal så risken är stor att han faktiskt fick sin brud överlämnad till sig... vad vet jag!

Tänker gå fram själv och han möter mig halvvägs. Visst det är ett val man gör tillsammans men vi går halv vägen var så att säga... möts halvvägs och går resten tillsammans. Precis som i dagliga livet...

• MulleNuh

Så ni ska inte ses innan då? Utan första mötet blir i kyrkan? Ja första mötet innan vigseln!

bollöga skrev 2008-10-23 11:56:09 följande:
    Intressant det där... nej som sagt, det finns ju olika alternativ till brudöverlämning.. man måste ju inte ha sin far som lämnar över en, för mig vore det inte ett alternativ då min far är död, och han var rätt gammal så risken är stor att han faktiskt fick sin brud överlämnad till sig... vad vet jag!Tänker gå fram själv och han möter mig halvvägs. Visst det är ett val man gör tillsammans men vi går halv vägen var så att säga... möts halvvägs och går resten tillsammans. Precis som i dagliga livet...
Svar på tråden brudöverlämning