• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud

För att inte framstå som att jag vill tvinga sig att ge upp dina drömmar så kanske jag bör förtydliga att du får ha vilka drömmar du vill, men jag ser inget starkt arument i att man har velat ha det sedan man var liten.

Städa på du, det är viktigare än att sitta här. Jag ska jobba!

MulleNuh skrev 2008-10-17 10:35:31 följande:
    I din värld fel, i en annans värld rätt. Nej idag ska jag INTE ge mig in i vilda, svettiga diskussioner. Jag ska STÄDA. Och dammigt är det vill jag lova.Puss på er alla söta.
  • Vi2iJuli
    Duchess skrev 2008-10-17 10:24:24 följande:
    Vilka drömmar har din blivande man? Stämmer de överens med dina?
    Jag har berättat hur jag vill ha det.
    Hans kommentar var: Vill du ha det så så gör vi så!
    Pojkar å flickor har ju inte direkt samma plane för bröllopet.
    Och JA, jag har frågat honom HUR han vill ha sitt drömbröllop.
    Han sa att han inte är så brydd om saker kring det hela, bara vi blir gifta..
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-17 10:26:42 följande:
    I min värld är det inte det. Drömmen om bröllop är en sak, men drömmen om exakt hur en vigsel ska utformas är en helt annan. Jag ville tex ha en marängklänning, emn den åsikten har jag hunnit revidera et antal gånger sedan jag fick den. Med detta vill jag säga att bara för att man ahr drömt om något sedan man var liten gör det inte saken mer rätt.
    Och jag drömde om en snygg, stilren, A-linjeformad klänning.
    Det ska jag också ha.
  • Burre Präst
    Vi2iJuli skrev 2008-10-17 10:01:55 följande:
    Tur att man är olika då.Jag har mina drömmar kvar sen barnsben och tänker införliva dom.
    Jag utgår från att du menar att du tänker *infria* dina drömmar, dvs försöka genomföra dem.

Vilket i de flesta fall är helt OK, vi lever i ett ritt land och det står var och en fritt att försöka infria sina drömmar från barndomen. Men det finns dock vissa begränsningar:

Vill du gifta dig kyrkligt är "För att JAG vill ha det så och har drömt om det sen barnsben" inte ett giltigt skäl att ändra på Svenska Kyrkans sätt att fira gudstjänst.

Vill du gita dig borgerligt står det dig troligen fritt att hitta på precis vad du vill, förutsatt din blivande går med på det. (Vilket de flesta m2b verkar göra, av inläggen att döma)
  • Vi2iJuli

Burre Präst skrev 2008-10-17 10:52:26 följande:

Jag utgår från att du menar att du tänker *infria* dina drömmar, dvs försöka genomföra dem.Vilket i de flesta fall är helt OK, vi lever i ett ritt land och det står var och en fritt att försöka infria sina drömmar från barndomen. Men det finns dock vissa begränsningar:Vill du gifta dig kyrkligt är "För att JAG vill ha det så och har drömt om det sen barnsben" inte ett giltigt skäl att ändra på Svenska Kyrkans sätt att fira gudstjänst.Vill du gita dig borgerligt står det dig troligen fritt att hitta på precis vad du vill, förutsatt din blivande går med på det. (Vilket de flesta m2b verkar göra, av inläggen att döma)
    Tror du att jag vill gifta mig i kyrkan bara för att jag drömt om det sen barnsben?
    Jag är medlem i Svenska kyrkan, både döpt och konfirmerad, sambon "vuxendöpte" sig hösten -07 OCH så döpte vi sonen i somras.
    Det beror ju helt på vilken präst man har. Vissa är emot det, andra inte. Återstår att se hur vår präst ser på saken.
  • MulleNuh

Do it..

Men måste erkänna att det är lite roligare att sitta här än att städa dock.

feministbrud skrev 2008-10-17 10:40:15 följande:
    För att inte framstå som att jag vill tvinga sig att ge upp dina drömmar så kanske jag bör förtydliga att du får ha vilka drömmar du vill, men jag ser inget starkt arument i att man har velat ha det sedan man var liten. Städa på du, det är viktigare än att sitta här. Jag ska jobba!
  • Duchess

Åh, det låter som om ni hade pålitliga människor runtomkring er. Sådant är guld värt. Det hade vi också

Men skämt åsido - visst är det lätt att halka in i bride/groomzillaträsket även om man i vanliga fall är en jordnära person. Jag tror också att Bröllopstorget och andra liknande sajter bidrar till det hysteriska.

Jag upptäckte att man blev gift även om stolarna i lokalen är knallblå, gästerna inte får favours och man saknar tärnor med matchande klänningar.

Burre Präst skrev 2008-10-14 20:12:42 följande:

Jag tror det är väldigt lätt att halka in i det sättet att tänka. Ni skulle ha sett mig när jag jagade musiker som kan framföra just det orgelstycke jag ville ha till utgångsmusik. Till sist anlitar jag, på egen bekostnad, en organist från grannstaden! Men i övrigt lyckades vi båda ganska väl med att lämna det mesta i andras (mycket kompetenta) händer och njuta av dagen utan att behöva ha koll på varje detalj.Kan det vara så att sajter som Bröllopstorget, TV-program och liknande skapar och blåser upp idéerna om att allt allt allt måste vara lite större, pampigare, personliga och mer Hollywoodskt än alla andras man ser beskrivna härinne?
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-17 10:57:54 följande:
    Burre Präst skrev 2008-10-17 10:52:26 följande:
    Tror du att jag vill gifta mig i kyrkan bara för att jag drömt om det sen barnsben?Jag är medlem i Svenska kyrkan, både döpt och konfirmerad, sambon "vuxendöpte" sig hösten -07 OCH så döpte vi sonen i somras.Det beror ju helt på vilken präst man har. Vissa är emot det, andra inte. Återstår att se hur vår präst ser på saken.
    Jag tror att Burre Präst menade att vill du gifta dig i kyrkan får du anpassa dig efter de ordningar som gäller där. Och då är det som sagt upp till prästen att avgöra om de tillåter brudöverlämning, vilket du redan vet.

Det har tidigare funnits andra trådar, där brudpar vill ersätta psalmer med solosånger, och helst slippa allt "gudsprat". Vilket inte är tillåtet enligt den gudstjänstordning man ska följa vid en vigsel inom svenska kyrkan.
  • fidar

jag tänkte bara höra hur alla står inför detta med morgongåva! är ni för eller emot det? för egentligen är morgongåva ganska diskriminerande också nu när vi diskuterar detta.

• didis

Tja om villkoret för morgongåvan var att jag inte skulle få ärva mina föräldrar skulle jag också tycka morgongåvan var diskriminerande. Men så är det ju inte idag eller hur?

Därför har morgongåvan inget juridiskt värde idag och är mest en gåva till någon man älskar. Innan jag läste på BT trodde jag inte att morgongåvor fortfarande existerar, men om man vill ge sin man/kvinna en present - varför inte?

Någon mogongåva i traditionell bemärkelse är det ju rakt inte.

mayasofie skrev 2008-10-17 18:50:27 följande:
    jag tänkte bara höra hur alla står inför detta med morgongåva! är ni för eller emot det? för egentligen är morgongåva ganska diskriminerande också nu när vi diskuterar detta.
Svar på tråden brudöverlämning