• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Det är skillnad på ATT tro och HUR den tron yttrar sig. Somliga uttrycker t ex sin tro genom att vara tämligen högljudda i kyrkan, medan andra uttrycker den genom att vara alldeles tysta. Det är två av oerhört många exempel på att det är skillnad mellan att och hur.

MulleNuh skrev 2008-12-07 14:20:00 följande:
    Förklara tack..
  • MolsonCanadian

Jag har inte för avsikt att göra "skribenter mer nyfikna" på den kristna tron, men jag tror definitivt att ett urvattnande av tron för att få fler intresserade har motsatt effekt. Det har jag noterat även här.

Att jag anser att ett kristet äktenskap är ett heligt förbund som ingås av kristna är inget anmärkningsvärt, egentligen. Det tror jag att du är klar över också. Det blir anmärkningsvärt när man börjar tala i termer av att man har "rätt" att gifta sig var som helst och hur som helst; att det är "ovälkomnande" om man inte får det; att det är "orättvist". Få, om någon, skulle använda det resonemanget om andra samfund eller föreningar.

Duchess skrev 2008-12-07 14:28:29 följande:
    Jag håller med dig om att man inte ska behöva kompromissa om sin tro. Men likväl finns det skillnader på hur man uttrycker sig och vad man väljer att betona. Jag undrar om du tror att dina kompromisslösa inlägg gör andra skribenter mer nyfikna på/intresserade av den kristna tron?
  • MolsonCanadian

Återigen, så ägnar du dina inlägg åt att argumentera "mot" mig i frågor som jag överhuvudtaget inte har uttalat mig om. Det är det jag menar blir en pseudodiskussion. Är det verkligen så svårt att förstå att det är skillnad mellan att vara välkommen och att vara välkommen att göra vad man vill i kyrkan?
    Tydligen. Och då faller det sig väl naturligt att låtsas att jag därmed inte tycker att människor är välkomna till kyrkan.

passionsblomman skrev 2008-12-07 14:39:52 följande:
    *håller upp en stor spegel framför dig och ditt inlägg*Du får sitta ensam och titta dig i den.Ha det så trevligt, alldeles för dig och ditt själv som tycks dig så fullt tillräckligt. Jag beklagar din inställning och att du blandar ihop ödmjukhet med mjäkighet.Och att du inte ser andra ens tillräckligt för att höra att du kanske tillochmed har medhåll i sakfrågan, men att det är något annat du får reaktioner på.Gud behöver ingen dörrvakt, skaffa dig ett annat jobb, det finns myceket att uträtta...Jag går till de trådar där jag möts med ett öppet sinne. Har förövrigt låtit mig själv breda ut mig bortom ämnet tillräckligt, eftersom tråden gällde brudöverlämningens vara eller icke vara.
  • MolsonCanadian

Att bedöma vad?

MyochErlend skrev 2008-12-07 15:54:35 följande:
    ok... och du är rätt person till att bedömma det ??
  • Duchess

För mig (och fler, märker jag) handlar det inte om att urvattna tron. Det handlar om vad man väljer att fokusera på. För mig finns inget viktigare i den kristna tron än Kristi kärlek. Jag skulle önska att jag vore bättre på att sprida den. Jag försöker iaf bemöta andra med respekt, även när våra meningar skiljer sig åt, och tror att det faktiskt betyder något.

Jag känner inte dig IRL och vet därför inte hurdan du är som person i din vardag. Det jag läser här av dina ord får mig att tänka på dig som en arg blodhund som hugger på allt i sin omgivning. Jag hoppas att jag har fel.

Nu ska jag iväg och lyssna på en god julkonsert. I kyrkan. Med en icke-kristen kör

MolsonCanadian skrev 2008-12-07 16:05:09 följande:
    Jag har inte för avsikt att göra "skribenter mer nyfikna" på den kristna tron, men jag tror definitivt att ett urvattnande av tron för att få fler intresserade har motsatt effekt. Det har jag noterat även här. Att jag anser att ett kristet äktenskap är ett heligt förbund som ingås av kristna är inget anmärkningsvärt, egentligen. Det tror jag att du är klar över också. Det blir anmärkningsvärt när man börjar tala i termer av att man har "rätt" att gifta sig var som helst och hur som helst; att det är "ovälkomnande" om man inte får det; att det är "orättvist". Få, om någon, skulle använda det resonemanget om andra samfund eller föreningar.
  • tågjäntan

Jag är själv kristen och har lyssnat på männsikor som som inte är aktiva troende, eller inte riktigt vet vad de tror på, men på något sätt känner att det är viktigt/rätt eller liknande att få göra det inför Gud, inför en präst, och kanske i kyrkan. Därmed inte sagt att de kan förhandla bort någon del i vigselordningen, och jag vet inte heller om de vill det om de gör det just för att det är inför Gud, inför en präst och/eller i en kyrka.
    SEdan är det annorlunda om man vill gifta sig i kyrkan av tradition. Jag förstår dem som vill göra det. Det är det vi svenskar växer upp med och ser i svenska serier och det finns inte så många vackra hus eller byggnader, som speciellt samtidigt är så praktiska. Jag kommer själv från frikyrkosammanhang och ville gifta mig i en vacker kyrka för att jag drömt om det, och fick frågan av tjejen på församlingsexpeditionen varför jag inte ville gifta mig i "min" kyrka. Tyvärr kan man ju inte hyra en kyrka och sedan ha en borgerlig förättare.

• tågjäntan

Till frågan - om TS fortfarande läser tråden...
    Jag har inte läst hela tråden, så det är möjligt att någon sagt detta redan; om du gifter dig borgerligt så har du möjlighet att helt utforma din vigsel själv.
    SEdan tyckte jag att det var en ganska fin tanke att ditt pappa är ett stöd. Skulle man inte kunna tänka sig att mannen går fram med sin mamma eller pappa oxå som symboliskt stöd eller liknande. Om prästen skulle kunna gå med på det.
    Brainstormar lite =)
    Lycka till!

• feministbrud

Denna diskussion har urartat till att handla om religion och kyrkans syn på brudöverlämning och jag håller så klart med om att man inte ska förvänta sig att göra saker i en kyrka eftersom kyrkan har regler att hålla sig till. Jag är glad över att kyrkan inte gillar brudöverlämning.

Eftersom jag inte är medlem i kyrkan är min syn på brudöverlämning rent feministisk. Så tågjäntan och andra, för mig spelar det egentligen ingen roll vad kyrkan säger, jag kommer att argumentera emot er ändå. Jag påverkas av ett jämställdhetsbakslag och ett sådant ser vi när fler och fler brudar vill lämnas över av sina fäder. Att så många brudar tycker att det är fint och inte fasansfullt vedervärdigt är väldigt tråkigt. Borde inte vi emanciperade, kloka, tänkande kvinnor från ett av världens mest jämställda länder gemensamt sätta oss upp mot unkna traditioner med kvinnoförnedrande symbolik? Tillsammans kan vi faktiskt förändra världen!

• En till präst

Har läst igenom de sista hundra inläggen som kommit till medan jag varut ute i det verkliga livet och haft konfirmandläger och funderar på vad som hänt här?

Det är i och för sig väldigt intressant att det äntligen blivit en diskussion om vad kyrka och kristen tro är. Och själv blir jag jätteglad de gånger jag får viga kristna par som tar tron och kyrkan på samma allvar som jag själv. Det är pest att träffa en självupptagen bridezilla som tror att hon är viktigare än Gud och har rätt att ändra på kyrka och gudstjänst eftersom det är Hennes Stora Dag som hon planerat sen hon gick på dagis.

Men samtidigt har jag svårt att se tanken på att det skulle behövas ett visst mått av tro för att kunna få en kristen vigsel.

Som jag ser det behövs det bara en respekt för vad kristen tro är och för kyrkorummet, sen tror jag att Gud hör mina böner när jag ber för ett pars äktenskap även om brudparet inte själva tror.

• Undertecknad

Hörru du, läs igenom de sista 1400 innan du uttalar dig.

En till präst skrev 2008-12-07 20:26:46 följande:

Har läst igenom de sista hundra inläggen
  • En till präst

De sista 100 som tillkommit MEDAN JAG VARIT PÅ LÄGER!!!
    Har varit med i den här tråden från det att den sett dagens ljus och sett bridezillor komma och gå....

• En till präst

Och där missade jag en smajlie!

• MulleNuh

Fast jag tycker det är rätt förjäkligt att säga så! Att kalla någon för bridezilla är rätt elakt! Och jag gissar på att du säger detta om de som varit här och talat om överlämning?!

Varför är dom bridezillas bara för att dom velat gå in med sin pappa?

En till präst skrev 2008-12-07 20:35:17 följande:

De sista 100 som tillkommit MEDAN JAG VARIT PÅ LÄGER!!! Har varit med i den här tråden från det att den sett dagens ljus och sett bridezillor komma och gå....
  • Undertecknad

Den här tråden kommer aldrig ta slut...

• En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-07 20:36:35 följande:
    Fast jag tycker det är rätt förjäkligt att säga så! Att kalla någon för bridezilla är rätt elakt! Och jag gissar på att du säger detta om de som varit här och talat om överlämning?!Varför är dom bridezillas bara för att dom velat gå in med sin pappa?En till präst skrev 2008-12-07 20:35:17 följande:
    Som sagt; jag missade en smajlie.

Alla som vill ha brudöverlämning är inte bridezillor.
    Men de flesta bridezillor vill bli överlämnade.
    Förmodligen för att det ger dem mer fokus.
  • Duchess

Jag tror inte att brudöverlämningen i sig gör någon till bridezilla. Det handlar snarare om hela inställningen till vigseln och bröllopet, och speciellt då i förhållande till Svenska Kyrkan.

MulleNuh skrev 2008-12-07 20:36:35 följande:
    Fast jag tycker det är rätt förjäkligt att säga så! Att kalla någon för bridezilla är rätt elakt! Och jag gissar på att du säger detta om de som varit här och talat om överlämning?!Varför är dom bridezillas bara för att dom velat gå in med sin pappa?En till präst skrev 2008-12-07 20:35:17 följande:
  • MulleNuh

Nä precis.. Det var så jag tänkte..
    Jag såg mig inte som någon bridezilla nämligen när jag ville gå in med pappa!

Duchess skrev 2008-12-07 20:42:27 följande:
    Jag tror inte att brudöverlämningen i sig gör någon till bridezilla. Det handlar snarare om hela inställningen till vigseln och bröllopet, och speciellt då i förhållande till Svenska Kyrkan.
  • MulleNuh
    Ok!

En till präst skrev 2008-12-07 20:40:22 följande:
    Som sagt; jag missade en smajlie.Alla som vill ha brudöverlämning är inte bridezillor.Men de flesta bridezillor vill bli överlämnade.Förmodligen för att det ger dem mer fokus.
  • MolsonCanadian

För mig handlar den här tråden om brudöverlämning och bakgrunden till att kyrkan inte förordar brudöverlämning, nämligen den kristna tron att äktenskapet är ett heligt förbund som ska ingås av fria människor, eftersom löften givna som ofria inte är giltiga. Om jag vill diskutera kristen tro generellt eller den geopolitiska situationen i Ghana, väljer jag en annan tråd och mest sannolikt ett helt annat forum. Följaktligen "hugger" jag inte på "allt" i den här tråden. Det är tämligen ogenomtänkt att påstå det.

Själv ska jag gå på Sabaton nästnästa helg. Inte i kyrkan. Och jag tror inte de är kristna heller.

Duchess skrev 2008-12-07 16:26:14 följande:
    För mig (och fler, märker jag) handlar det inte om att urvattna tron. Det handlar om vad man väljer att fokusera på. För mig finns inget viktigare i den kristna tron än Kristi kärlek. Jag skulle önska att jag vore bättre på att sprida den. Jag försöker iaf bemöta andra med respekt, även när våra meningar skiljer sig åt, och tror att det faktiskt betyder något. Jag känner inte dig IRL och vet därför inte hurdan du är som person i din vardag. Det jag läser här av dina ord får mig att tänka på dig som en arg blodhund som hugger på allt i sin omgivning. Jag hoppas att jag har fel. Nu ska jag iväg och lyssna på en god julkonsert. I kyrkan. Med en icke-kristen kör
Svar på tråden brudöverlämning