• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud

Jag ser poängen och jag tycker att det är lite konstigt att komma till en pojkvän dragandes med sin brudkista. är det någon som gör det 2008? Alla har väl sina egna saker nu förtiden. Det är ju få som går från föräldrar direkt in i äktenskapet.

Jag vet inte om pryttlar är dialektalt, men det kanske är det. jag kommer ursprungligen från Skaraborg. Där har vi inte underbart vacker dialekt (obs ironi)

Emmet99 skrev 2008-12-05 13:38:07 följande:
    ja precis. I den var ju förr en del av hemgiften. Så den borde ju lika mycket vara en symbol för tvångsgifte, och därför undrar jag hur synen på det ser ut.pryttlar var ett härligt ord, är det dialektalt? =)
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2008-12-05 13:44:04 följande:
    Jag ser poängen och jag tycker att det är lite konstigt att komma till en pojkvän dragandes med sin brudkista. är det någon som gör det 2008? Alla har väl sina egna saker nu förtiden. Det är ju få som går från föräldrar direkt in i äktenskapet.Jag vet inte om pryttlar är dialektalt, men det kanske är det. jag kommer ursprungligen från Skaraborg. Där har vi inte underbart vacker dialekt (obs ironi)
    Jag kanske hade gjort det om min inte var kvaddad. Jag fick en i födelsedagspresent när jag var nio som min farmors bästa kompis hade snickrat själv. Inte alls ful, jättefin. Och visst slängde jag ner saker i den. Många pussel bland annat! haha. Men den hamnade i en källare när jag flyttade utomlands och källaren svämmades över. Så det var nog tur jag bara hade pussel i. Jag har dock aldrig sett på den som något annat än en schysst möbel att förvara sängkläder i. Och jag är ju mest ledsen att den är borta för att det var så mycket arbete lagt på en gåva till mig.
  • nika39

Måste bara lägga mig i,blir stum av vissa åsikter(även om jag starkt propagerar för att alla har rätt till sin mening..;).molsoncanadian (el ngn annan),jul då? ska jag som en inte "äkta" kristen inte få gå på adventgudstjänster,lyssna på alla underbara julkörer,bli tårögd av o helga natt etc etc. Eler ska mina barn inte få vara med på avslutningen i kyrkan pga att dom inte är helt troende? Och (med risk för en ny håtsk debatt...;) )jag som ska gå ensam med mina tärnor och näbbar fram till alteret där min m2b väntar,vad gör det mig till då enl dig? Överlämnar jag mig själv,har jag ingen egen identitet el vad? Våran präst är helt införstådd i detta och har inga invändningar. vad gör det honom till då,en präst som eg inte har ngn rätt att verka i kyrkan pga av att han inte tolkar gudsfrågan på samma sätt? Bara en stilla undran.

• Troll1

Tycker faktiskt lite synd om TS nu. Detta resonemang var nog inte hennes tanke när hon stratade tråden

Om ni läser hennes trådstart och synvinkel så kanske ni sansar er härinne lite. Lååångt ifrån tvångsgifte a la Muslimsk sed.

Det går att föra resonemanget på en trevligare nivå härinne. 

• nennesjuttioåtta

liknelsen med graviditet var ju lysande tycker jag! Man är väl mer eller mindre gravid? I början är det bara du (och den blivande pappan) som vet om det och ingen annan. Och ju fler veckor som går desto mer märks det utåt.
    Liksom vissa ber flera gånger om dagen, går regelbundet i kyrkan och predikar (alt prackar på) Guds ord, när andra väljer att se Gud som en stor kraft som omger oss men som man inte gör så stor sak av. Då tror man väl mer eller mindre, so to speak?

• Imma
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-05 13:52:32 följande:
    Då tror man väl mer eller mindre, so to speak?
    Jag håller inte med dig om att man är "mer" gravid för att magen är större och fler personer vet om graviditeten.

På samma sätt tycker jag inte att hur ofta man går i kyrkan eller hur öppet man talar om sin tro är en måttstock på hur stark ens tro är. För mig visar det bara hur man väljer att utöva sin tro.
  • MolsonCanadian

Nej, hyckleri är att inte själv leva upp till den moral som man anser att andra ska göra. Följaktligen anser jag att det är hyckleri att å ena sidan klaga över att det är dubbelmoral att andra ägnar sig åt diverse ojämställda saker samtidigt som de förespråkar jämställdhet, när man själv inte har några betänkligheter kring att gifta sig kristet utan att vara kristen.

Emmet99 skrev 2008-12-05 13:10:42 följande:
    hmm, så du tycker att jag är en hycklare därför att jag tycker det är dubbelmoral? Vad jag vet är hycklare att utge sig för att vara något man inte är, en lögnare. Det är iaf så jag använder ordet. Och därför noga med att påpeka att jag personligen i alla fall inte springer och pekar finger på individer. Och om det är så att det är brudöverlämningsgrejset som du anser göra mig till hycklare, hur skall man då någonsin våga gå till kyrkan om så många präster är hycklare? Dessutom, om du ser vad jag angrep ser du också hur jag tänker. Istället för att attackera mig som hycklare får du isf gärna förklara hur det går ihop.Du har fortfarande ingen rätt att kalla mig hycklare. Jag har aldrig argumenterat för tvångsgifte. Jag förespråkar att göra en dålig symbol till en bra. Sedan undrar jag också varför är det just själva "överlämnandet" som blivit symbol? Hade jag blivit bortgift mot min vilja skulle jag vara mer allergisk mot giftermål i sig än vad som händer under själva sermonin. Jag skulle också vilja ha tillgång till historiskt material om svenskt tvångsgifte i historien (alltså då det tillämpades) så ifall någon har länkar får ni gärna posta dem
  • MolsonCanadian

Svaret är fortfarande att enligt bibeln så "helgas" han, vare sig han vill eller inte.

älskarlivet skrev 2008-12-05 13:06:33 följande:
    Jag undrade om du tyckte sådant var ok? Dvs att min blivande gifter sig i kyrkan när han inte tror ett dugg utan ser det som en tradition...Kan lova dig att min sambo kommer aldrig omvändas..
  • MolsonCanadian

Det var inte frågan, utan varför Svenska kyrkan ska behandlas på något annat vis än alla andra trossamfund. Du hänvisade ju till att det inte gick att jämföra med muslimska församlingen.

MulleNuh skrev 2008-12-05 13:08:02 följande:
    Ja visst har jag den möjligheten! Men så länge jag är medlem som "tillhör" jag kyrkan och den mig! Sorry porry..
    Fortfarande lovar jag min man och det är det som räknas.. Sen om församlingen eller gud lyssnar gör väl inte så mycket?
  • MolsonCanadian

"Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften ?inför Gud och i denna församlings närvaro?, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet. Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten."

Saxat från Svenskakyrkan.se

Men det är klart att du inte behöver ta det kristna äktenskapet på så stort allvar.

Burre Präst skrev 2008-12-05 13:21:01 följande:

Man lovar inte Gud ett enda dugg i en vigsel!
Svar på tråden brudöverlämning