• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Eller så har du inte förstått det ordspråket.

Emmet99 skrev 2008-12-05 11:44:40 följande:
    någon kastar sten i glashus...
  • Emmet99
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-05 11:47:11 följande:
    hahha det ska mycket till innan någon gör mig putt! Jag är en glad jävel helt enkelt! Det syns väl på min bild? Om man då ser på din så speglar ju den också hur jag uppfattar dig. Svart och svår att få grepp om. Lite läskig. Och jag orkar inte besvara dina långa inlägg längre (inte för att jag inte har några svar, så du kan inte räkna dig som vinnare men om du mår bättre av det så varsågod, jag är inte så mycket för prestige).
    du gör som sagt mig glad med! :D
  • MolsonCanadian

Du behöver inte besvara något långt inlägg från mig. Det räcker utmärkt om du besvarar:
    "På vilket sätt menar du att jag ser ned på folk som inte är kristna?
    För att jag inte anser att de ska gifta sig kristet om de inte är kristna?
    Eller vad?
    Förtydliga gärna."

Att jag skulle "se ner" på icke-kristna är ju ändå något du tagit upp ett par gånger, som du då bevisligen har stört dig på.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-05 11:47:11 följande:
    hahha det ska mycket till innan någon gör mig putt! Jag är en glad jävel helt enkelt! Det syns väl på min bild? Om man då ser på din så speglar ju den också hur jag uppfattar dig. Svart och svår att få grepp om. Lite läskig. Och jag orkar inte besvara dina långa inlägg längre (inte för att jag inte har några svar, så du kan inte räkna dig som vinnare men om du mår bättre av det så varsågod, jag är inte så mycket för prestige).
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 11:48:38 följande:
    Eller så har du inte förstått det ordspråket.
    tja, att beskylla någon för att vara hycklare utan grund och sedan påstå att jag kallar folk hycklare (helt felaktigt) är inte det att kasta sten i glashus kanske? Tyckte bara det var roligt när du tog upp att du blir beskylld för saker folk inte har grund för =)
  • Duchess

Att jag använder uttrycket "personligt bekännande kristen" handlar om att understryka att jag uppfattar dina ord som att det bör ställas krav på vilket mått av tro en person ska ha för att få gifta sig i kyrkan.

Jag tror för övrigt inte att man kan vara mer eller mindre kristen. Antingen är man det eller inte. Det är som med graviditeter. Jag är lika gravid i andra veckan som i 39:e veckan, men det syns och märks mer i den sistnämnda situationen.

Jag tror dock att många människor har en odefinierad tro på en Gud, eller någon slags högre makt. Jag tror också att ett gott bemötande från kyrkans sida i samband med förrättningar (t ex vigslar) kanske kan leda till att den tro man har blir mer konkret och/eller fördjupas.

Svenska Kyrkan är på gott och ont en folkkyrka. Det positiva med att vara en folkkyrka är att trösklarna in i kyrkan är lägre. Jag tror att det är betydligt fler svenskar som gick till någon av Svenska Kyrkans församlingar än till Pingstkyrkan nu i söndags, för att ta ett exempel. Är man en folkkyrka så bör man också ta tillvara det positiva med att vara en folkkyrka.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 11:45:48 följande:
    Jag anser inte att det är någon skillnad mellan att vara kristen och att vara "personligt bekännande kristen". Jag tycker att det är tråkigt att partipolitiker bestämmer vad Svenska kyrkan ska tro och gör Svenska kyrkan till en lekstuga som alla ska få vara med i, för annars är det "orättvist". Ingen skulle komma på tanken att agera motsvarande med något annat trossamfund. Jag tror inte heller att Svenska kyrkan i längden tjänar på att urvattna tron. Talar man om respekt, så är det uppenbart att människor har större respekt för tron i i princip alla andra trossamfund än man har för tron i Svenska kyrkan. Och det menar jag beror på att Svenska kyrkan, med partipolitikerna i spetsen, försöker flumma till kyrkan och sudda ut dess grund.
  • MolsonCanadian

Jag har redan hänvisat till det inlägget där du rabblar upp diverse skäl till att "vi" som är emot brudöverlämning hycklar.

Emmet99 skrev 2008-12-05 11:51:28 följande:
    tja, att beskylla någon för att vara hycklare utan grund och sedan påstå att jag kallar folk hycklare (helt felaktigt) är inte det att kasta sten i glashus kanske? Tyckte bara det var roligt när du tog upp att du blir beskylld för saker folk inte har grund för =)
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 11:47:01 följande:
    På vilket sätt menar du att jag ser ned på folk som inte är kristna?För att jag inte anser att de ska gifta sig kristet om de inte är kristna?Eller vad?Förtydliga gärna.
    here we go again... Du är som en terrier!
    För att du gör skillnad på folks tro (som JAG uppfattar det så kan man ju, enligt dig, bara vara kristen eller inte, ingen gråzon alltså), och att de som inte tror lika mycket som du inte är värdiga att besöka kyrkan eller gifta sig där. Sen är du väldigt snar att trycka dit folk i dina inlägg och inte ebart för deras tros vara eller icke vara.
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 11:52:24 följande:
    Jag har redan hänvisat till det inlägget där du rabblar upp diverse skäl till att "vi" som är emot brudöverlämning hycklar.
    ja, och DET VAR INTE JAG SOM SKREV DET. Har inte skrivit ett ord om efternamn eller barnpassning
  • Troll1

Moison: Hur hade du tänkt att det skulle gå till rent praktiskt, med att sålla bort de som inte tror på "rätt sätt" från kyrklig vigsel? Ska prästen ha husförhör med blivande brudpar först? Eller hur tänker du? 

Enligt kristen tro så ska man väl inte bo ihop eller ha sex före äktenskapet heller? Hrmmm....

Ett öppet hjärta rymmer mycket.

Tråden har för övrigt blivit rejält OT.

Svar på tråden brudöverlämning