• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Dubbelmoral och hyckleri är likadant.

Hyckla; inte leva efter den moral och de standarder man själv argumenterar för att andra ska leva efter.

Dubbelmoral; en informell beteckning på att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv.

Så, säg du dubbelmoral. Det betyder ändå hyckleri.

Emmet99 skrev 2008-12-05 12:20:30 följande:
    Detta inlägg har det id du menar. För det första står det inget om barnpassning eller namn, vilket du hänvisade till. Och jag förstår fortfarande inte hur en sed plötsligt inte betyder något medans den andra gör det, alla tre är ju lika inaktuella. Jag ser INTE ordet hycklare. Jag ser ordet dubbelmoral, och jag tycker att det är dubbelmoral.lägg inte ord i min mun (eller text från mina fingrar snarare)
  • älskarlivet

Men du, kyrkan tillhör inte allmänheten om man ska se det krasst. Kyrkan är skild från staten sen 8 år tillbaka... Nu för tiden döps du in till ett medlemsskap, det är inget du blir autoamatiskt..

MulleNuh skrev 2008-12-05 12:48:06 följande:
    Det är skillnad på att få gifta sig en en muslimsk församling eftersom det inte är något som tillhör allämenheten på samma sätt som en kyrka gör!Hade inte kyrkan tillhört svenska folket så hade inte var och varannan varit medlem! Jag valde aldrig att bli medlem, utan det skedde på automatik.
  • Duchess

Och jag har förklarat att jag använde den i sammanhanget för att peka på det du skrivit om att man bör ha ett visst mått av tro för att ha rätt att gifta sig i kyrkan.

Jag använder inte dylika termer till vardags. Tro mig.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 12:28:57 följande:
    Jag använder mig inte av den termen. Du får fråga Duchess som gör det. Jag använder mig av termen kristen och lägger varken till eller drar ifrån något från den termen.
  • MolsonCanadian

Nej, jag menar att man inte kan tvivla om man inte tror. Tron är liksom nödvändig för att tvivel alls ska kunna uppstå. Om man inte tror alls, så kan man heller inte tvivla på en tro. Att tvivla är alltså ingenting som jag använder som ifrågasättande av någons tro.

Däremot är det alldeles tydligt att Jesus inte är någon mysfarbror som inte avvisar människor som inte tror. Det må låta hemskt, men det framgår på ett flertal ställen i bibeln. Svenska kyrkan av idag har i mångt och mycket blivit vad Jesus själv blev heligt förbannad över, när han välte omkull försäljningsstånd utanför synagogan och rasade över att man gjort "Herrens hus" till ett "rövarnäste".

Svenska kyrkans grund är den kristna tron och skall så vara. Att partipolitiker leker med kyrkan och gör den till en mysfaktor som alla ska ha "rätt" att ha tillgång till, är att göra den innehållslös.

nångång skrev 2008-12-05 12:22:43 följande:
    MolsonCanadian: Man kan inte tvivla om man inte tror...Men kanske är många människor vaga formuleringar om "hur mycket" kristen man är, eller "hur mycket man tror" just ett uttryck för tvivel?Att den kristna guden inte hymlar med att det är tron som avgör säger jag inget om. Sluta att ironisera över "min gud". Det var ett uttryck jag använde för att förklara vad jag TROR på. Det förstod du dock säkert. Jag anser inte heller att det ligger någon mottsättning i detta.
  • MolsonCanadian

Jag talar inte om "bristfällig övertygelse" i form av tvivel. Jag talar om att man faktiskt inte tror på det man lovar. De lovar ju inte Gud om de inte heller tror på Gud. Gud får vara statist för att göra det till en gullig ceremoni.

Burre Präst skrev 2008-12-05 12:33:40 följande:

Jag viger människor *inför* Gud, som existerar oavsett deras, din eller min tro. De lovar varandra, med Gud, mig och församlingen som vittnen, att vara trogna varandra tills döden skiljer dem åt.Varför skulle en bristfällig övertygelse om Guds existens eller Jesu gudom göra att de inte tror på vad de vigs in i? Handlade det om avgivande av munklöften vore det annorlunda, men nu vigs de in i äktenskapet.
  • MulleNuh

Men lovar man inte sin man?? Inför gud och resten av församlingen?

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 13:00:01 följande:
    Jag talar inte om "bristfällig övertygelse" i form av tvivel. Jag talar om att man faktiskt inte tror på det man lovar. De lovar ju inte Gud om de inte heller tror på Gud. Gud får vara statist för att göra det till en gullig ceremoni. Burre Präst skrev 2008-12-05 12:33:40 följande:
  • älskarlivet

Men även om jag är kristen då, så måste jag ställa en fråga till dig. Har hållit med dig i en hel del du skrivit, men jag är kristen, min blivande är inte det. För honom är det en tradition att gifta sig i kyrkan, men han vet vad han lovar. Samtidigt, hade han träffat en tjej som inte alls ville gifta sig i kyrkan, hade det gått lika bra att göra det borgerligt för honom..

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 13:00:01 följande:
    Jag talar inte om "bristfällig övertygelse" i form av tvivel. Jag talar om att man faktiskt inte tror på det man lovar. De lovar ju inte Gud om de inte heller tror på Gud. Gud får vara statist för att göra det till en gullig ceremoni. Burre Präst skrev 2008-12-05 12:33:40 följande:
  • MolsonCanadian

Svenska kyrkan tillhör inte svenska folket. Svenska kyrkan är ett trossamfund som alla andra. Skilsmässan skedde, om än bristfälligt med tanke på partipolitiken, 2000, så av förklarliga skäl valde du inte att bli medlem. Däremot har du alla möjligheter att gå ur.

MulleNuh skrev 2008-12-05 12:48:06 följande:
    Det är skillnad på att få gifta sig en en muslimsk församling eftersom det inte är något som tillhör allämenheten på samma sätt som en kyrka gör!Hade inte kyrkan tillhört svenska folket så hade inte var och varannan varit medlem! Jag valde aldrig att bli medlem, utan det skedde på automatik.
  • MolsonCanadian

Inför en Gud som man inte tror på. Vad är vitsen med det?

MulleNuh skrev 2008-12-05 13:00:38 följande:
    Men lovar man inte sin man?? Inför gud och resten av församlingen?
  • MolsonCanadian

Och vad var frågan?

Enligt bibeln så "helgas" ju den icke-troende i ett par som gifter sig kristet. Därav är det inte så konstigt att man tycker att det är helt ok att en icke-kristen gifter sig med en kristen i kyrkan.

älskarlivet skrev 2008-12-05 13:01:47 följande:
    Men även om jag är kristen då, så måste jag ställa en fråga till dig. Har hållit med dig i en hel del du skrivit, men jag är kristen, min blivande är inte det. För honom är det en tradition att gifta sig i kyrkan, men han vet vad han lovar. Samtidigt, hade han träffat en tjej som inte alls ville gifta sig i kyrkan, hade det gått lika bra att göra det borgerligt för honom..
Svar på tråden brudöverlämning