• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Emmet99

Burre Präst skrev 2008-12-05 15:33:54 följande:

Tänkte samma sak, faktiskt. Själv är jag ledig på fredagarna eftersom jag nästan alltid jobbar på söndagen.
    Jag jobbar hemifrån och kan endast skylla på ren och skär lathet =) Har inget brådskande att göra nu ändå eftersom min kund är seg på att höra av sig.
  • MyochErlend
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 14:50:20 följande:
    "Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften ?inför Gud och i denna församlings närvaro?, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet. Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten." Saxat från Svenskakyrkan.se Men det är klart att du inte behöver ta det kristna äktenskapet på så stort allvar. Burre Präst skrev 2008-12-05 13:21:01 följande:
    ok nu får du ge dig...
    För det första tycker jag att du är en dålig förebild som kristen...
    Du hugger för minsta lilla och du är inte särskilt Jesus lik i din framtonig...
    Om allt nu ska vara så rätt och riktigt varför går du inte tillbaka till Jesus som faktiskt är kärnan, hjärnan och stjärnan i Bibeln...??
    Tror inte han skulle taklat de frågor och undringar på det viset du har gjort...
    Jag kan förstå att du tycker det är viktigt att inte kyrkan ska kompromissa med din tro för att locka människor (jag är helt enig där) men du som kristen har främst fått ett kall av Jesus och det ¨det står i Matt. "Gå ut och gör alla folk till lärjungar"... det tror jag inte riktigt du lyckas med genom din debatt här..
  • MulleNuh

Ja jag är mammaledig och har ett nöjt barn, så jag har mycket tid.

Burre Präst skrev 2008-12-05 15:33:54 följande:

Tänkte samma sak, faktiskt. Själv är jag ledig på fredagarna eftersom jag nästan alltid jobbar på söndagen.
  • älskarlivet

Jag är sjukskriven.. Men hade mycket hellre jobbat än suttit här!

MulleNuh skrev 2008-12-05 15:27:47 följande:
    Är det inga här som har ett jobb at sköta??
  • Esonda

Tycker nu att dena diskussion inte leder nån vart, eller har jag fel?

MulleNuh skrev 2008-12-05 15:43:06 följande:
    Ja jag är mammaledig och har ett nöjt barn, så jag har mycket tid. Burre Präst skrev 2008-12-05 15:33:54 följande:
    Själv är man arbetslös och borde söka jobb så jag är nog bara lat jag med :P
  • Emmet99

hmm, men det här med att inte ses innan vigseln, är det också en importerad tradition? (nyfikenhet, inte debattvilja som talar)

• MulleNuh

Folk skulle säkert kunna sitta här till världens undergång. Men jag är less och fick in ett trevligare ämne!

Esonda skrev 2008-12-05 15:47:28 följande:
    Tycker nu att dena diskussion inte leder nån vart, eller har jag fel?
    Själv är man arbetslös och borde söka jobb så jag är nog bara lat jag med :P
  • Esonda
    MulleNuh skrev 2008-12-05 16:02:21 följande:
    Folk skulle säkert kunna sitta här till världens undergång. Men jag är less och fick in ett trevligare ämne!
    ja det skulle absolut inte fövåna mig hahah.. Jaha.. kan säga att kappahl kommer till lilla gislaved snart (hoppas väldigt snart för jag ska söka jobb där :P ) Snön som vi fick regnas nu bort och ja, här sitter jag och ska starta en blogg på aftonbladet.se :P sj då?? ^^
  • MolsonCanadian

Nej, inte i Svenska kyrkan. Även Svenska kyrkan anser dock att det kristna äktenskapet är ett heligt förbund.

Duchess skrev 2008-12-05 15:10:06 följande:
    Menar du att äktenskapet är ett sakrament?
  • MolsonCanadian

Gå tillbaka till bibeln och kolla hur Jesus hanterar att man gör om tron på Gud till en kuliss. Gå också tillbaka till bibeln och se hur välkomnande Jesus är mot folk som skiter i Gud. Återkom sedan. Jesus kompromissar inte med tron och är ingen mysfarbror som accepterar allt heller.

Jag diskuterar inte här för att "göra folk till lärjungar".

MyochErlend skrev 2008-12-05 15:38:56 följande:
    ok nu får du ge dig...För det första tycker jag att du är en dålig förebild som kristen...Du hugger för minsta lilla och du är inte särskilt Jesus lik i din framtonig...Om allt nu ska vara så rätt och riktigt varför går du inte tillbaka till Jesus som faktiskt är kärnan, hjärnan och stjärnan i Bibeln...??Tror inte han skulle taklat de frågor och undringar på det viset du har gjort...Jag kan förstå att du tycker det är viktigt att inte kyrkan ska kompromissa med din tro för att locka människor (jag är helt enig där) men du som kristen har främst fått ett kall av Jesus och det ¨det står i Matt. "Gå ut och gör alla folk till lärjungar"... det tror jag inte riktigt du lyckas med genom din debatt här..
Svar på tråden brudöverlämning