• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2008-12-06 18:45:46 följande:
    så min mor hade gått bra?
    Jag sa överlämning, inte kön.
  • Emmet99

ok, då var det jag som missförstod. Ok, definiera för mig vad överlämnadet är, för det kan vara så att jag har missförstått. Är det att pappa går bredvid mig fram till altaret, eller är det något annan bit jag har missat? För ordet överlämning känns ju som att det syftar på att han typ handgripligen GER mig till killen om man säger så? Och det är ju inte tanken. förstår inte riktigt hur det kan vara ett "överlämnande" om han går bredvid mig till altaret och sen går och sätter sig liksom.

• MolsonCanadian

Du kan med fördel nogsamt läsa mina inlägg. Att vara välkommen och att vara välkommen att göra vadhelst man behagar är två vitt skilda saker. Även du blandar uppenbarligen ihop de två, varför ditt inlägg blir tämligen meningslöst. Du debatterar något som jag överhuvudtaget inte har uttalat mig om, men i din iver så låtsas du att jag har det.

passionsblomman skrev 2008-12-05 18:43:52 följande:
    För alla de människor som bär på ett "jag-skulle-vilja-vågatro-att-Jesus-hör-min-bön" och som lite osäkra, men glada träder in i kyrkan inför Guds ansikte och tillsammans med den de valt att efter bästa förmåga leva sitt liv tillsammans med, känns det Molson Canadian, som att det inte bara är tur, utan rentav en välsignelse, att det inte är du som är Gud, utan Gud.En Gud som springer till mötesSom räcker ut genomstungna, helande händerSom omfamnar och älskar som en farSom förlåter och visar tillrätta som en farInte för att han är en mysfarbror, utan för att han mer än något annat är kärlek, och det sista han ger upp om är en av sina älskade.Att han i ursinne och helig vrede rensade templet på giriga människor som i trons namn försökte få folk att tro att man kunde köpa sig ett bättre läge hos Gud för att man betalade dyrt för offerlamm osv. det är inte samma sak som att han skulle slänga brudparen ur kyrkan om han fysiskt stod framför dem.När du nu verkar så missnöjd med vad ditt eget samfund faktiskt offentligt står för och tillåter, är det kanske du själv som skulle välja ett samfund som står närmre dig själv i de frågor som tydligt är väldigt viktiga för dig?För mig är min egen relation till Gud och att den inte tappas bort i livets villervalla viktigare än att jag ska rannsaka andra och deras motiv åt Gud. Det har han aldrig bett mig om vad jag vet. Däremot att leva mitt liv så att andra kan se att det finns en älskande Gud. Jag hoppas att det ibland är så att någon anar den möjligheten åtminstone, och att jag på så sätt bidrar till kyrkan i världen, som ju faktiskt består av osss människor.
  • MolsonCanadian

Vad du m fl missar är att det fortfarande är skillnad mellan att vara välkommen och att vara välkommen att göra vadhelst man behagar.

MyochErlend skrev 2008-12-06 11:54:00 följande:
    visst var han hård mot det men som passionblomman säger det är knappast samma sak...jag ser inte jesus som ngn mysfarbror ...jag vet att han är upptagen av att förmedla sanningen men med kärlek och nåd....och det är npgot du har missat...Du är sarkastisk i många av dina inlägg och istället för att säga att det är bra att folk har ändrat sig så fortsätter du ifrågasätta dem...Kan inte du ha fel??
  • MolsonCanadian
    feministbrud skrev 2008-12-06 11:54:54 följande:
    Och nu till MolsonCanadian: Kyrkan har gjort ett val när de väljer att ha kvar medlemmar som fötts in i kyrkan utan att själva fattat ett eget beslut. Hur kan du vara medlem i en organisation som går så emot dina principer, dvs att kyrkan bara ska ha "hardcore"-medlemmar?
    Jag skiljer mellan kyrkan och partipolitiker. Vad partipolitikerna tycker och tror (och bestämmer) är långt ifrån vad fotfolket tycker och tror. Förhoppningsvis lyckas Svenska kyrkan minska i antal så att vi blir av med partipolitikerna eftersom kyrkan då inte är intressant som partipolitisk plattform.

Även du har missat mina "principer". Jag anser fortfarande att alla är välkomna till kyrkan, men alla är därmed inte välkomna att göra vadhelst man vill i kyrkan. Jämför gärna med nattvarden: Alla är välkomna till kyrkan, men alla är inte välkomna att ta emot nattvard, eftersom man behöver vara döpt för att göra det.
  • Nancy Drew
    Emmet99 skrev 2008-12-06 19:40:15 följande:
    ok, då var det jag som missförstod. Ok, definiera för mig vad överlämnadet är, för det kan vara så att jag har missförstått. Är det att pappa går bredvid mig fram till altaret, eller är det något annan bit jag har missat? För ordet överlämning känns ju som att det syftar på att han typ handgripligen GER mig till killen om man säger så? Och det är ju inte tanken. förstår inte riktigt hur det kan vara ett "överlämnande" om han går bredvid mig till altaret och sen går och sätter sig liksom.
    Men symboliken i det du beskriver är ju att tillhör din far tills du gifter dig, sedan tillhör du din man. Det är innebörden och det går inte att ändra på, fast ni har en fin relation, fast vi är i Sverige och så vidare...
  • MulleNuh

Men du har aldrig sagt att det är skillnad på hur man gör i kyrkan! Är man inte kristen är man inte välkommen att gifta sig. Punkt slut!

MolsonCanadian skrev 2008-12-06 19:42:26 följande:
    Du kan med fördel nogsamt läsa mina inlägg. Att vara välkommen och att vara välkommen att göra vadhelst man behagar är två vitt skilda saker. Även du blandar uppenbarligen ihop de två, varför ditt inlägg blir tämligen meningslöst. Du debatterar något som jag överhuvudtaget inte har uttalat mig om, men i din iver så låtsas du att jag har det.
  • Emmet99

Nancy Drew skrev 2008-12-06 20:02:26 följande:

Men symboliken i det du beskriver är ju att tillhör din far tills du gifter dig, sedan tillhör du din man. Det är innebörden och det går inte att ändra på, fast ni har en fin relation, fast vi är i Sverige och så vidare...
    fattar inte varför man skall tillhöra någon för att man går jämte? Jag har haft min far vid min sida i livet och kommer ha min man vid min sida i livet. Hade jag gått bakom hade det varit en annan femma. ifall jag skulle vara ägd av paapa för att han går bredvid mig skulle jag ju vara lika ägd av killen om jag går bredvid honom.
  • Nancy Drew
    Emmet99 skrev 2008-12-06 20:42:42 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-12-06 20:02:26 följande:fattar inte varför man skall tillhöra någon för att man går jämte? Jag har haft min far vid min sida i livet och kommer ha min man vid min sida i livet. Hade jag gått bakom hade det varit en annan femma. ifall jag skulle vara ägd av paapa för att han går bredvid mig skulle jag ju vara lika ägd av killen om jag går bredvid honom.
    Därför att det är det symbolen innebär. Man kan inte tolka om det bara för att man vill.
    Går man in tillsammans med sin blivande så symboliserar det att båda går in i äktenskapet frivilligt, som jämbördiga parter. Det tolkas inte på något annat sätt bara för att man vill det heller.
  • Emmet99

konstigt att de jag känner gör det då.

Nancy Drew skrev 2008-12-06 21:06:49 följande:

Därför att det är det symbolen innebär. Man kan inte tolka om det bara för att man vill.Går man in tillsammans med sin blivande så symboliserar det att båda går in i äktenskapet frivilligt, som jämbördiga parter. Det tolkas inte på något annat sätt bara för att man vill det heller.
Svar på tråden brudöverlämning