• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Nancy Drew
    Emmet99 skrev 2008-12-06 21:20:59 följande:
    konstigt att de jag känner gör det då.Nancy Drew skrev 2008-12-06 21:06:49 följande:
    Visst kan du och dina släkt och vänner "bestämma" att ni vill tolka det så, men de allra flesta kommer inte att göra det. Så är vi tillbaka till liknelsen om huruvida ett uppsträckt långfinger kan betyda "hej" eller inte....
  • passionsblomman

Jag pratar om att vara välkommen som medlem i svenska kyrkan att gå in och vigas där, utan att behöva redovisa något inför någon annan än Gud själv, som är den som känner hjärtat. Oftast mycket bättre än vi själva.
    jag har-om DU ens halvhjärtat skulle läsa mitt enda inlägg-inte med en stavelse påstått att jag anser att man gör som man behagar i kyrkan. (Att tro att man ska göra om en hel gudstjänst för att man råkar stå brud är verkligen Bridezillafasoner tillexempel, vilket redan avhandlats länge och väl i andra trådar i höst.Dessa brudar är heller inte representativa för alla so valt att gifta sig i kyrkan utan att vara kyrkligt aktiva annars)

Men är man medlem så är man, och behöver inte bevisa vare sig det ena eller andra för dig. Gud klarar säkert att se vem som hycklar och inte ska du se.
    Att du besvarar mitt inlägg med att det är meningslöst får dig inte att framstå som någon som ser kärleken som fick Jesus att ge sitt liv för oss var och en, som särskilt centralt. Det känns mycket sorgligt att ta del av den kyla du sprider omkring dig . Jag hoppas den beror på att du helt enkelt inte märker hur hårt du går åt allt och alla.

Mitt inlägg är främst heller inte en massa argument, utan en reaktion på dina inlägg och ditt sätt att bemöta människor. Jag kallar mig också Kristen, på samma grunder som du. Vad som nästan skrämmer mig med dig är din totala avsaknad av värme gentemot dem du samtalar med. Hur rätt du än må ha i dina olika sakfrågor, är mycket lite vunnet med att inte kunna närma sig varandra med respekt och viss ödmjukhet.

Antalet inlägg du bemödat dig med här i tråden gör att jag inte behöver låtsas vilken din inställning till oss andra är, den upprepar sig ofta nog för att bli mer än tydlig.

Jag har i tysthet läst, tillräckligt många sidor upp och ner utan kommenterer, för att känna mig ganska befriad från iver.

Du klarar inte av att dölja att du tycker det är tillfredställande att trycka till människor, och det gör dig mycket mindre än du behöver vara, och trådarna mycket otrevligare än jag tycker de ska vara.

Du är inte stor nog att över mitt huvud tala om vad som är meningsfullt eller inte, eller att så gott som ingen annan än du är en saklig diskussion mäktig. Tack och lov är det inte du som avgör vem som verkligen är kristen heller. En vacker dag kommer antagligen en och annan att bli förvånade när skaran räknas.

Jag tror att fler kommer med i den än som ens vet riktigt om det själva.

Så länge gläder jag mig åt och med dem som med respekt för kyrkan väljer att komma dit för att vigas. Jag önskar dem och även dig Guds rika välsignelse.

MolsonCanadian skrev 2008-12-06 19:42:26 följande:
    Du kan med fördel nogsamt läsa mina inlägg. Att vara välkommen och att vara välkommen att göra vadhelst man behagar är två vitt skilda saker. Även du blandar uppenbarligen ihop de två, varför ditt inlägg blir tämligen meningslöst. Du debatterar något som jag överhuvudtaget inte har uttalat mig om, men i din iver så låtsas du att jag har det.
  • Duchess

Jag vill bara säga ett kraftfullt AMEN till passionsblommans inlägg!

• MulleNuh
    passionsblomman skrev 2008-12-06 22:07:41 följande:
    Jag pratar om att vara välkommen som medlem i svenska kyrkan att gå in och vigas där, utan att behöva redovisa något inför någon annan än Gud själv, som är den som känner hjärtat. Oftast mycket bättre än vi själva. jag har-om DU ens halvhjärtat skulle läsa mitt enda inlägg-inte med en stavelse påstått att jag anser att man gör som man behagar i kyrkan. (Att tro att man ska göra om en hel gudstjänst för att man råkar stå brud är verkligen Bridezillafasoner tillexempel, vilket redan avhandlats länge och väl i andra trådar i höst.Dessa brudar är heller inte representativa för alla so valt att gifta sig i kyrkan utan att vara kyrkligt aktiva annars)Men är man medlem så är man, och behöver inte bevisa vare sig det ena eller andra för dig. Gud klarar säkert att se vem som hycklar och inte ska du se.Att du besvarar mitt inlägg med att det är meningslöst får dig inte att framstå som någon som ser kärleken som fick Jesus att ge sitt liv för oss var och en, som särskilt centralt. Det känns mycket sorgligt att ta del av den kyla du sprider omkring dig . Jag hoppas den beror på att du helt enkelt inte märker hur hårt du går åt allt och alla.Mitt inlägg är främst heller inte en massa argument, utan en reaktion på dina inlägg och ditt sätt att bemöta människor. Jag kallar mig också Kristen, på samma grunder som du. Vad som nästan skrämmer mig med dig är din totala avsaknad av värme gentemot dem du samtalar med. Hur rätt du än må ha i dina olika sakfrågor, är mycket lite vunnet med att inte kunna närma sig varandra med respekt och viss ödmjukhet.Antalet inlägg du bemödat dig med här i tråden gör att jag inte behöver låtsas vilken din inställning till oss andra är, den upprepar sig ofta nog för att bli mer än tydlig.Jag har i tysthet läst, tillräckligt många sidor upp och ner utan kommenterer, för att känna mig ganska befriad från iver.Du klarar inte av att dölja att du tycker det är tillfredställande att trycka till människor, och det gör dig mycket mindre än du behöver vara, och trådarna mycket otrevligare än jag tycker de ska vara.Du är inte stor nog att över mitt huvud tala om vad som är meningsfullt eller inte, eller att så gott som ingen annan än du är en saklig diskussion mäktig. Tack och lov är det inte du som avgör vem som verkligen är kristen heller. En vacker dag kommer antagligen en och annan att bli förvånade när skaran räknas.Jag tror att fler kommer med i den än som ens vet riktigt om det själva.Så länge gläder jag mig åt och med dem som med respekt för kyrkan väljer att komma dit för att vigas. Jag önskar dem och även dig Guds rika välsignelse.
  • Emmet99

jag antar att folk här inne kanske tror att jag är värsta bridezillan, och jag vet att ni kanske inte tror mig, men jag skulle aldrig kräva eller ens be om att göra något i kyrkan som prästen inte gett sitt medgivande till. Respekterar kyrkan ofantligt mycket, den är helig. Och jag tänker lämna tråden nu eftersom det inte känns som att vi kommer så mycket längre. Jag förstår vad ni menar, men jag ser bara saker på ett annat sätt, och jag tror egentligen inte att det gör att någon har mer rätt än en annan osv. Ibland är man bara olika och ser saker ur olika synvinklar och pratar förbi varandra. Jag har försökt förklara hur jag tänker, men jag tror inte jag lyckats särskilt bra. Jag är ingen retoriker :)

Passionsblomman, du skriver otroligt kloka inlägg som värmer hjärtat på en.

Feministbruden och Nancy Drew och alla andra som gafflat med mig, jag vet att ni är jättefrustrerade på mig, men jag vill tacka för att ni ändå inte flippat ur utan hållt en bra nivå på diskussionen, och vill samtidigt be om ursäkt ifall jag själv på något sätt låtit grodor hoppa ur munnen och/eller sårat någon, det har isf inte varit min mening. Om det hjälper har ni iaf fått mig att fundera över något jag alltid sett som en total självklarhet, så något har ni vunnit iaf =) och jag kommer fortsätta fundera. Och jag GARANTERAR att om prästen motsäger sig det hela kommer jag inte tjata :) Jag är faktiskt ingen bridezilla ;)

kramar och fridens liljor

• Nancy Drew
    Emmet99 skrev 2008-12-06 22:44:25 följande:
    jag antar att folk här inne kanske tror att jag är värsta bridezillan, och jag vet att ni kanske inte tror mig, men jag skulle aldrig kräva eller ens be om att göra något i kyrkan som prästen inte gett sitt medgivande till. Respekterar kyrkan ofantligt mycket, den är helig. Och jag tänker lämna tråden nu eftersom det inte känns som att vi kommer så mycket längre. Jag förstår vad ni menar, men jag ser bara saker på ett annat sätt, och jag tror egentligen inte att det gör att någon har mer rätt än en annan osv. Ibland är man bara olika och ser saker ur olika synvinklar och pratar förbi varandra. Jag har försökt förklara hur jag tänker, men jag tror inte jag lyckats särskilt bra. Jag är ingen retoriker :) Passionsblomman, du skriver otroligt kloka inlägg som värmer hjärtat på en. Feministbruden och Nancy Drew och alla andra som gafflat med mig, jag vet att ni är jättefrustrerade på mig, men jag vill tacka för att ni ändå inte flippat ur utan hållt en bra nivå på diskussionen, och vill samtidigt be om ursäkt ifall jag själv på något sätt låtit grodor hoppa ur munnen och/eller sårat någon, det har isf inte varit min mening. Om det hjälper har ni iaf fått mig att fundera över något jag alltid sett som en total självklarhet, så något har ni vunnit iaf =) och jag kommer fortsätta fundera. Och jag GARANTERAR att om prästen motsäger sig det hela kommer jag inte tjata :) Jag är faktiskt ingen bridezilla ;)kramar och fridens liljor
    Tack själv för en sansad debatt.
  • Fjosok

jag hade lämnat tråden men förvånas över att dtta bråkas om ÄN ...

• Vi2iJuli
    jag antar att folk här inne kanske tror att jag är värsta bridezillan, och jag vet att ni kanske inte tror mig, men jag skulle aldrig kräva eller ens be om att göra något i kyrkan som prästen inte gett sitt medgivande till. Respekterar kyrkan ofantligt mycket, den är helig. Och jag tänker lämna tråden nu eftersom det inte känns som att vi kommer så mycket längre. Jag förstår vad ni menar, men jag ser bara saker på ett annat sätt, och jag tror egentligen inte att det gör att någon har mer rätt än en annan osv. Ibland är man bara olika och ser saker ur olika synvinklar och pratar förbi varandra. Jag har försökt förklara hur jag tänker, men jag tror inte jag lyckats särskilt bra. Jag är ingen retoriker :) Passionsblomman, du skriver otroligt kloka inlägg som värmer hjärtat på en. Feministbruden och Nancy Drew och alla andra som gafflat med mig, jag vet att ni är jättefrustrerade på mig, men jag vill tacka för att ni ändå inte flippat ur utan hållt en bra nivå på diskussionen, och vill samtidigt be om ursäkt ifall jag själv på något sätt låtit grodor hoppa ur munnen och/eller sårat någon, det har isf inte varit min mening. Om det hjälper har ni iaf fått mig att fundera över något jag alltid sett som en total självklarhet, så något har ni vunnit iaf =) och jag kommer fortsätta fundera. Och jag GARANTERAR att om prästen motsäger sig det hela kommer jag inte tjata :) Jag är faktiskt ingen bridezilla ;)kramar och fridens liljor
    Dina inlägg uppskattades MYCKET!
    Tror du lyckades sätta ner på pränt det vi som är FÖR "överlämning" egentligen velat säga men inte fått ut så att alla ska förstå. Kommer sakna dina inlägg!
  • harthurs

Har sagt det tidigare men maste saga det igen... otroligt hur mycket agg det finns och hur latt men kommer ifran TS forsta fundering..

• feministbrud
    Tack själv! Inga grodior som sårat mig har hoppat upp iaf

Jag är glad att du har börjat fundera och en sak vill jag säga. Även om brudöverlämning inte betyder något konstigt för dig och dina vänner så betyder det ägande för många andra och man ska vara medveten om de val man gör och kunna stå för dem!
Svar på tråden brudöverlämning