För att vi inte lever på en öde ö här i Sverige. Vi vet (förhoppningsvis) hur det ser ut för kvinnor runtom i världen. Alla lever inte i samma kontext som vi.
För många kvinnor i världen är det en konkret verkliget att alltid vara underställd män. Tjejer får inte gå i skola (de ska sköta hemmet och barnen, så det är onödigt). Tjejer blir omskurna - och hur vidrigt det är behöver jag inte gå in på. Tjejer är underställda män både juridiskt och socialt, och får inte välja själv vem de vill gifta sig med.
Jag själv är inte heller en ö. Det jag gör påverkar min omgivning. Väljer jag att köpa ekologisk mat i den mån det är möjligt så bidrar jag till en positiv utveckling inom matindustrin. Jag kan också välja att köra så lite bil som möjligt, handla på second-hand, sortera mina sopor osv. Det är positivt på två sätt: det ger en liten skillnad i den fysiska verkligheten, och det skickar signaler till min omgivning om vilka ideal jag lever efter.
För mig är brudöverlämning en sed med solkigt ursprung som jag inte vill ha här i Sverige (eller någon annanstans heller, för den delen). Jag är stolt över att det varit tradition i Svenska Kyrkan, och landet i stort, att brudparet gått in tillsammans som symbol för att kvinnan är en självständig person som får välja vem hon gifter sig med. Skulle jag valt att överlämnas av min pappa hade jag skickat helt galna signaler till våra gäster och deras barn. Och vem vet - kanske någon av brorsdöttrarna om 15 år förklarar för sin vigselpräst att "min faster blev överlämnad, så det vill jag också bli, och det är MIN dag"....
Allt vi gör spelar roll. Jag är långt ifrån perfekt, men jag försöker låta mina grundläggande värderingar visa sig i hur jag lever. Jag tror att det har betydelse.
Emmet99 skrev 2008-12-06 12:54:57 följande:
uhm, förresten, om det aldrig har varit vanligt att man går in med sin far i sverige, hur kan det då bli en symbol om det aldrig har hänt? (i vår kultur) då menar jag såklart inte att bortgifte aldrig har hänt, utan den "symboliska handlingen att fader leder in". Enligt burre präst har man gått in tillsammans de senaste 600 åren så länge vigseln skett i kyrkorummet? *nyfiken*