• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud

Menar du att vifta med en svastika offentligt är samma sak som att ha en svastika hemma för att det är en solsymbol som du fått av en gammal släkting?

Brudöverlämning är en symbol du väver in i din vigselakt och kan verkligen säga något om hur du ser på äktenskapet. Mer än vad någon morgongåva i världen kommer att göra.

Emmet99 skrev 2008-12-06 11:55:11 följande:
    [citat]. Morgongåva och brudöverlämning kan inte jämföras då brudöverlämning är en offentlig manifestation och inte en privat. Vad folk ger varandra privat kan inte jämföras med vad man väljer att göra inför allämnheten (en gudtjänst är öppen för alla).[citat]Jag tycker det kan jämföras, för huruvida det är privat eller inte tar ju i så fall inte bort symboliken. En svastika är väl lika mycket en svastika om jag har den hemma på väggen eller i ett offentligt rum. Det tar ju inte bort vad det står för i våra ögon. (och tro mig jag skulle inte vilja ha en någonstans) Det kanske är ett dåligt exempel, försöker bara illustrera en negativt laddad symbol och kom inte på någon annan. Förstår du hur jag tänker? Jag vill-men kan inte- förstå varför vissa saker som egentligen symboliserar hemskheter är helt ok och allmänt vedertaget och andra inte, när de mynnar ur samma flod om man säger så.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2008-12-06 12:01:17 följande:
    Menar du att vifta med en svastika offentligt är samma sak som att ha en svastika hemma för att det är en solsymbol som du fått av en gammal släkting?Brudöverlämning är en symbol du väver in i din vigselakt och kan verkligen säga något om hur du ser på äktenskapet. Mer än vad någon morgongåva i världen kommer att göra.
    nja, skillnaden om jag skulle vifta offentligt med den är väl att jag skulle åka in i finkan. Men i övrigt, ja. Jag skulle inte vilja ha det på väggen om det var en gammal solsymbol heller. Jag menar mer att står jag för något gör jag det oavsett om det är privat eller offentligt. Annars skulle det kännas som att man till andra sade en sak men i hemmet gjorde en annan, alltså att man inte lever som man lär. Detta är liksom inte menat som försvar av överlämnandets vara eller ickevara, utan mer ett försök att dels förmedla hur jag tänker vilket kanske gör det lite tydligare varför jag protesterar =)
  • M L

Själv använder jag långfingret när jag pekar på något, gärna med handflatan inåt. Tycker att det är finare än att använda pekfingret. Förstår inte att folk tar illa upp. Jag tycker ju inte att det är fult, för jag har bestämt att det inte är fult. Så. Utmärkt. Finns det fler saker/symboler/handlingar vi kan komma överens om att de inte är fula? Kom igen brudar, låt oss förändra världen!

Jag fattar inte hur man kan läsa denna tråd och alla LOGISKA argument mot brudöverlämning i dagens samhälle och fortfarande tjata om att "bara för att vi tycker det är fiiiiiiiiiiIIIIIIIIIiiint så är det det".

Sorry, men jag blir galet frustrerad. Nog för att MolsonCanadians attityd skulle kunna få mig att överväga brudöverlämning bara för att (och jag är "väldigt" kristen, om man nu har ett behov av att ordna in mig i nån kategori). Men om man bortser från attityden, så tycker jag ändå att argumenten mot denna skumma företeelse är många och väldigt självklara. Eller skiter vissa i att de med sitt agerande kan bidra till en negativ utveckling? Vill man inte ta sitt ansvar när man har en chans?

Förlåt tonen, jag blir bara så less.
    Blir det bättre om jag avslutar med ett ?

• Emmet99

uhm, jag har aldrig sagt jag tycker det är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiint. Jag ifrågasätter sådant jag tycker är väldigt principiellt konstigt.Och jag har fortfarande inte fått något svar som tillfredställer mig riktigt.

Dessutom kan jag garantera dig om att tillräckligt många pekar finger mot varandra i betydelsen av en fin "tjena" gest så kommer det också bli en =) På samma sätt som all slang och språkbruk och gester förändras. Någon eller några börjar med en viss grej, sedan sprids det och vips är det allmänt vedertaget och står med i SAOL (om det nu skulle vara ord)

• M L
    Emmet99 skrev 2008-12-06 12:31:18 följande:
    uhm, jag har aldrig sagt jag tycker det är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiint. Jag ifrågasätter sådant jag tycker är väldigt principiellt konstigt.
    Nä ok, du vill ha brudöverlämning för att du tycker det är skabbigt? Ok.
    Jag ifrågasätter oxå sånt jag tycker är väldigt principiellt konstigt. VÄLDIGT.
  • M L

Nä, jag orkar inte med den här tråden. Känns som att diskutera med en vägg. Fattar inte att man kan vara så blind.
    Nä, orkar inte med detta. Blir bara irriterad.

Iväg och bli överlämnade med er. I'm out of here.

• Nancy Drew
    Emmet99 skrev 2008-12-06 12:31:18 följande:
    uhm, jag har aldrig sagt jag tycker det är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiint. Jag ifrågasätter sådant jag tycker är väldigt principiellt konstigt.Och jag har fortfarande inte fått något svar som tillfredställer mig riktigt.Dessutom kan jag garantera dig om att tillräckligt många pekar finger mot varandra i betydelsen av en fin "tjena" gest så kommer det också bli en =) På samma sätt som all slang och språkbruk och gester förändras. Någon eller några börjar med en viss grej, sedan sprids det och vips är det allmänt vedertaget och står med i SAOL (om det nu skulle vara ord)
    Jag förstår din invändning om morgongåva och du har en poäng. För mig är skillnaden att idag är det vanligt att båda ger morgongåvor, och eftersom båda är självförsörjande så har det ingen betydelse mer än att man ger varandra bröllopspresenter. Jag skulle kanske tycka att "överlämning" var okej (om än urfånigt) om det år 2050 var så att både bruden och brudgummen gick in med båda sina föräldrar. I nuvarande form, där bruden (en kvinna) blir eskorterad till altaret av sin far (en man) tycker jag det är unket.
  • Emmet99

M L skrev 2008-12-06 12:34:04 följande:

Nä ok, du vill ha brudöverlämning för att du tycker det är skabbigt? Ok.Jag ifrågasätter oxå sånt jag tycker är väldigt principiellt konstigt. VÄLDIGT.
    jag tycker inte det är skabbigare att gå in i kyrkan med sin förälder än vad jag tycker att det är med morgongåvor. Vad hadedu sagt om jag hade velat gå in med mamma, hade det varit skabbigt det med? Eller med min syster?

med att jag aldrig sagt att det är för att det är fiiiiiiiiint menar jag att alla kanske inte har samma anledning att göra saker, och jag tycker inte det är särskilt snyggt att idiotförklara folk bara för att man har en annan syn på saker.
  • Emmet99

Nancy Drew skrev 2008-12-06 12:40:16 följande:

Jag förstår din invändning om morgongåva och du har en poäng. För mig är skillnaden att idag är det vanligt att båda ger morgongåvor, och eftersom båda är självförsörjande så har det ingen betydelse mer än att man ger varandra bröllopspresenter. Jag skulle kanske tycka att "överlämning" var okej (om än urfånigt) om det år 2050 var så att både bruden och brudgummen gick in med båda sina föräldrar. I nuvarande form, där bruden (en kvinna) blir eskorterad till altaret av sin far (en man) tycker jag det är unket.
    tack! Jag hade gärna gått in med båda mina föräldrar, otroligt gärna, men jag kan inte. =( Hade jag kunnat byta kön på pappa för att ha hans person vid min sida hade jag gjort det med. Det har absolut inget att göra med att han är man
  • Emmet99

uhm, förresten, om det aldrig har varit vanligt att man går in med sin far i sverige, hur kan det då bli en symbol om det aldrig har hänt? (i vår kultur) då menar jag såklart inte att bortgifte aldrig har hänt, utan den "symboliska handlingen att fader leder in". Enligt burre präst har man gått in tillsammans de senaste 600 åren så länge vigseln skett i kyrkorummet? *nyfiken*

Svar på tråden brudöverlämning