Jodå, du låtsas ganska friskt när du både implicit och explicit hävdar att jag påstår och/eller står för saker jag inte står för. Det är av den orsaken inlägget blir meningslöst - att du argumenterar som om jag tycker saker som jag inte gör. Du skapar en pseudodiskussion med dig själv.
Jag anser fortfarande att man inte ska gifta sig kristet om man inte är kristen. Det är vad jag har framhållit i inlägg efter inlägg. Om det för dig är ett tecken på kyla - må så vara. Jag kompromissar inte med tron för att bli poppis.
passionsblomman skrev 2008-12-06 22:07:41 följande:
Jag pratar om att vara välkommen som medlem i svenska kyrkan att gå in och vigas där, utan att behöva redovisa något inför någon annan än Gud själv, som är den som känner hjärtat. Oftast mycket bättre än vi själva. jag har-om DU ens halvhjärtat skulle läsa mitt enda inlägg-inte med en stavelse påstått att jag anser att man gör som man behagar i kyrkan. (Att tro att man ska göra om en hel gudstjänst för att man råkar stå brud är verkligen Bridezillafasoner tillexempel, vilket redan avhandlats länge och väl i andra trådar i höst.Dessa brudar är heller inte representativa för alla so valt att gifta sig i kyrkan utan att vara kyrkligt aktiva annars)Men är man medlem så är man, och behöver inte bevisa vare sig det ena eller andra för dig. Gud klarar säkert att se vem som hycklar och inte ska du se.Att du besvarar mitt inlägg med att det är meningslöst får dig inte att framstå som någon som ser kärleken som fick Jesus att ge sitt liv för oss var och en, som särskilt centralt. Det känns mycket sorgligt att ta del av den kyla du sprider omkring dig . Jag hoppas den beror på att du helt enkelt inte märker hur hårt du går åt allt och alla.Mitt inlägg är främst heller inte en massa argument, utan en reaktion på dina inlägg och ditt sätt att bemöta människor. Jag kallar mig också Kristen, på samma grunder som du. Vad som nästan skrämmer mig med dig är din totala avsaknad av värme gentemot dem du samtalar med. Hur rätt du än må ha i dina olika sakfrågor, är mycket lite vunnet med att inte kunna närma sig varandra med respekt och viss ödmjukhet.Antalet inlägg du bemödat dig med här i tråden gör att jag inte behöver låtsas vilken din inställning till oss andra är, den upprepar sig ofta nog för att bli mer än tydlig.Jag har i tysthet läst, tillräckligt många sidor upp och ner utan kommenterer, för att känna mig ganska befriad från iver.Du klarar inte av att dölja att du tycker det är tillfredställande att trycka till människor, och det gör dig mycket mindre än du behöver vara, och trådarna mycket otrevligare än jag tycker de ska vara.Du är inte stor nog att över mitt huvud tala om vad som är meningsfullt eller inte, eller att så gott som ingen annan än du är en saklig diskussion mäktig. Tack och lov är det inte du som avgör vem som verkligen är kristen heller. En vacker dag kommer antagligen en och annan att bli förvånade när skaran räknas.Jag tror att fler kommer med i den än som ens vet riktigt om det själva.Så länge gläder jag mig åt och med dem som med respekt för kyrkan väljer att komma dit för att vigas. Jag önskar dem och även dig Guds rika välsignelse.