• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Det är du välkommen att göra.

Duchess skrev 2008-12-05 15:20:02 följande:
    Näe. Men jag har sådana anspråk. Därför påstår jag att du har fel.
  • Duchess

Jag vet att det inte är ett sakrament enligt Svenska Kyrkans lära. Det finns dock många kristna som ser äktenskapet som ett sakrament. Jag undrade om du tillhörde dem.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 16:11:02 följande:
    Nej, inte i Svenska kyrkan. Även Svenska kyrkan anser dock att det kristna äktenskapet är ett heligt förbund.
  • Esonda

Det är icke det som kommer in i munnen som gör människan oren, utan det som går ut ur munnen. Det gör männsikan oren. / Jesus

• MolsonCanadian

Tja, jag tror inte på att urvattna tron för att bli poppis. Det finns det så många andra som är bra på att fler sådana inte behövs. Svenska kyrkan skulle för övrigt må bra av att minska i storlek för att underminera kyrkan som partipolitisk plattform.

Äktenskapet är fortfarande ett heligt förbund, enligt den kristna kyrkan i allmänhet och så även i Svenska kyrkan. Jag tycker inte att man tar det kristna äktenskapet på särdeles stort allvar när man struntar i den saken. Du har uttryckt att du inte har några betänkligheter kring att viga människor som inte är kristna i det kristna äktenskapet. Det vet jag ett dyft om.

Burre Präst skrev 2008-12-05 15:23:43 följande:

Nå, du gör ett gott jobb för att få folk att lämna den. Men nu ska jag nog strunta i dina inlägg i fortsättningen.En sista sak bara: Du inser säkert att det är skillnad på att *lova Gud* något och att *lova varandra inför Gud*. Och beskyll mig inte för att ta äktenskapet lättvindligt, då uttalar du dig om saker du inte vet ett dyft om! Lite hyfs skulle inte skada!Men jag antar att du roar dig gott härinne. Men nu får du roa dig vidare utan mig.
  • MolsonCanadian

Nej, jag är inte katolik.

Duchess skrev 2008-12-05 16:16:04 följande:
    Jag vet att det inte är ett sakrament enligt Svenska Kyrkans lära. Det finns dock många kristna som ser äktenskapet som ett sakrament. Jag undrade om du tillhörde dem.
  • Duchess

Det är, för din kännedom, inte bara katoliker som har en sakramental äktenskapssyn. Men tack för svaret.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 16:23:01 följande:
    Nej, jag är inte katolik.
  • MolsonCanadian

Tack för informationen som jag givetvis inte hade en aning om.

Duchess skrev 2008-12-05 16:28:21 följande:
    Det är, för din kännedom, inte bara katoliker som har en sakramental äktenskapssyn. Men tack för svaret.
  • Burre Präst
    Emmet99 skrev 2008-12-05 15:59:46 följande:
    hmm, men det här med att inte ses innan vigseln, är det också en importerad tradition? (nyfikenhet, inte debattvilja som talar)
    Jag vet inte, faktiskt. Vad jag vet har seden funnits här sedan förra seklets början, dvs att brud och brudgum inte fick ses innan de möttes på kyrktrappan för att gå in tillsammans, men jag vet inte hur vanligt det varit.
  • Emmet99

Burre Präst skrev 2008-12-05 16:36:28 följande:

Jag vet inte, faktiskt. Vad jag vet har seden funnits här sedan förra seklets början, dvs att brud och brudgum inte fick ses innan de möttes på kyrktrappan för att gå in tillsammans, men jag vet inte hur vanligt det varit.
    jaha! Det förklarar en del för mitt snurriga huvud! =) Tack så mycket! :)
  • passionsblomman

För alla de människor som bär på ett "jag-skulle-vilja-vågatro-att-Jesus-hör-min-bön" och som lite osäkra, men glada träder in i kyrkan inför Guds ansikte och tillsammans med den de valt att efter bästa förmåga leva sitt liv tillsammans med, känns det Molson Canadian, som att det inte bara är tur, utan rentav en välsignelse, att det inte är du som är Gud, utan Gud.

En Gud som springer till mötes
    Som räcker ut genomstungna, helande händer
    Som omfamnar och älskar som en far
    Som förlåter och visar tillrätta som en far

Inte för att han är en mysfarbror, utan för att han mer än något annat är kärlek, och det sista han ger upp om är en av sina älskade.
    Att han i ursinne och helig vrede rensade templet på giriga människor som i trons namn försökte få folk att tro att man kunde köpa sig ett bättre läge hos Gud för att man betalade dyrt för offerlamm osv. det är inte samma sak som att han skulle slänga brudparen ur kyrkan om han fysiskt stod framför dem.

När du nu verkar så missnöjd med vad ditt eget samfund faktiskt offentligt står för och tillåter, är det kanske du själv som skulle välja ett samfund som står närmre dig själv i de frågor som tydligt är väldigt viktiga för dig?

För mig är min egen relation till Gud och att den inte tappas bort i livets villervalla viktigare än att jag ska rannsaka andra och deras motiv åt Gud. Det har han aldrig bett mig om vad jag vet. Däremot att leva mitt liv så att andra kan se att det finns en älskande Gud. Jag hoppas att det ibland är så att någon anar den möjligheten åtminstone, och att jag på så sätt bidrar till kyrkan i världen, som ju faktiskt består av osss människor.

Svar på tråden brudöverlämning