Att vara välkommen i kyrkan är inte detsamma som att man är välkommen att göra vad som helst i kyrkan. Jag tränar min hund på brukshundsklubben. Jag är välkommen dit, närhelst jag vill. Jag är dock inte välkommen att deltaga på all träning, alla tävlingar eller alla aktiviteter alltid. För att göra det än mer "orättvist", så får inte ens alla hundar tävla i alla grenar. Så är konceptet i SBK och antingen köper man det eller inte.
På samma sätt är det med kyrkan - att vara välkommen innebär inte att du har rätt att göra vadhelst dig behagar. Du kan t ex inte leka präst, inte dela ut nattvard, du ska vara döpt för att ta emot nattvard och företrädesvis konfirmerad. Så är det. Antingen köper du det, eller så köper du det inte. Det har ingenting att göra med huruvida du är välkommen eller inte.
Det kanske gör honom till en vek präst som inte vågar stå upp för den kristna tron?
nika39 skrev 2008-12-05 13:50:13 följande:
Måste bara lägga mig i,blir stum av vissa åsikter(även om jag starkt propagerar för att alla har rätt till sin mening..;).molsoncanadian (el ngn annan),jul då? ska jag som en inte "äkta" kristen inte få gå på adventgudstjänster,lyssna på alla underbara julkörer,bli tårögd av o helga natt etc etc. Eler ska mina barn inte få vara med på avslutningen i kyrkan pga att dom inte är helt troende? Och (med risk för en ny håtsk debatt...;) )jag som ska gå ensam med mina tärnor och näbbar fram till alteret där min m2b väntar,vad gör det mig till då enl dig? Överlämnar jag mig själv,har jag ingen egen identitet el vad? Våran präst är helt införstådd i detta och har inga invändningar. vad gör det honom till då,en präst som eg inte har ngn rätt att verka i kyrkan pga av att han inte tolkar gudsfrågan på samma sätt? Bara en stilla undran.