• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • nångång

MolsonCanadian: Man kan inte tvivla om man inte tror...

Men kanske är många människor vaga formuleringar om "hur mycket" kristen man är, eller "hur mycket man tror" just ett uttryck för tvivel?
    Att den kristna guden inte hymlar med att det är tron som avgör säger jag inget om. Sluta att ironisera över "min gud". Det var ett uttryck jag använde för att förklara vad jag TROR på. Det förstod du dock säkert. Jag anser inte heller att det ligger någon mottsättning i detta.

• En till präst
    Troll1 skrev 2008-12-05 12:16:14 följande:
    Moison: Visst det skulle kanske vara ett sätt. Jag vet inte. Kanske skulle det inte fungera, för då hade det väl gjorts för länge sedan? Tror att kyrkan hade fått svårt att klara sig med den ekonomin som blivit och många präster hade blivit arbetslösa är jag övertygad om.
    Har du samma uppfattning när det gäller dop eller begravningar också?
    Svara gärna på min andra fråga också: "Enligt kristen tro så ska man väl inte bo ihop eller ha sex före äktenskapet heller?"
    Kyrkan får säkert svårt att klara ekonomin om de som inte delar vår tro också lämnar kyrkan. Men kyrkor världen över lever med sämre ekonomi än SvK och lever och mår bra.

Sen vill jag påpeka att jag för egen del inte har några problem med att viga folk som inte delar min tro om de bara respekterar den. Dop är något helt annat - dopet är till sitt väsen ett sakrament, och genom dopet tas en människa upp i kyrkans gemenskap. Om föräldrar som inte ens tror på Gud vill ha dopet enbart som gullig tradition så är det mycket värre än när icke-kristna vill ha kyrkan som gullig kullis för Sin Stora Dag.
  • MulleNuh

Men är det itne så att Svk mår bra just för att så många är medlemmar och betalar??

En till präst skrev 2008-12-05 12:25:17 följande:

Kyrkan får säkert svårt att klara ekonomin om de som inte delar vår tro också lämnar kyrkan. Men kyrkor världen över lever med sämre ekonomi än SvK och lever och mår bra.Sen vill jag påpeka att jag för egen del inte har några problem med att viga folk som inte delar min tro om de bara respekterar den. Dop är något helt annat - dopet är till sitt väsen ett sakrament, och genom dopet tas en människa upp i kyrkans gemenskap. Om föräldrar som inte ens tror på Gud vill ha dopet enbart som gullig tradition så är det mycket värre än när icke-kristna vill ha kyrkan som gullig kullis för Sin Stora Dag.
  • MolsonCanadian

Jag använder mig inte av den termen. Du får fråga Duchess som gör det. Jag använder mig av termen kristen och lägger varken till eller drar ifrån något från den termen.

MulleNuh skrev 2008-12-05 12:04:12 följande:
    Hur menar du med personligt bekännande kristen?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-05 12:27:55 följande:
    Men är det itne så att Svk mår bra just för att så många är medlemmar och betalar??En till präst skrev 2008-12-05 12:25:17 följande:
    Vad är det för en kyrka att må bra?
    Att kunna ha många anställda och ge service åt allt och alla?
    Eller att vara sann mot sitt uppdrag, fira gudstjänst och sprida Evangeliet om Jesus?

Var på besök hos en luthersk kyrka i USA, där ca 5% av stadens invånare var medlemmar. De 5% som var medlemmar gick också i gudstjänsterna och var aktiva och brydde sig, så man fick vanligen fira 2 eller tre mässor på söndagen.
    Man hade 4 anställda, som mest sysslade med att samordna allt frivilligarbete som medlemmarna gjorde och prästen gjorde bara sånt hon var utbildad för.

Jag tycker nog att den kyrkan mådde jättebra, om jag jämför med min församling där 89% är medlemmar och max 10 pers går i kyrkan på söndagen.
  • Burre Präst
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 10:46:21 följande:
    Det är ju beklagligt om du viger människor som inte tror på vad de vigs in i.
    Jag viger människor *inför* Gud, som existerar oavsett deras, din eller min tro. De lovar varandra, med Gud, mig och församlingen som vittnen, att vara trogna varandra tills döden skiljer dem åt.

Varför skulle en bristfällig övertygelse om Guds existens eller Jesu gudom göra att de inte tror på vad de vigs in i? Handlade det om avgivande av munklöften vore det annorlunda, men nu vigs de in i äktenskapet.
  • MulleNuh

Jo jag menar just att det kan finnas präster som får lön. Ja allt det andra du skrev..

Alltså det var en ren undran från mig bara! Att det borde väl vara pengarna som medlemmarna betalar som gör mycket av allt som sker i kyrkan möjligt?

En till präst skrev 2008-12-05 12:31:58 följande:

Vad är det för en kyrka att må bra?Att kunna ha många anställda och ge service åt allt och alla?Eller att vara sann mot sitt uppdrag, fira gudstjänst och sprida Evangeliet om Jesus?Var på besök hos en luthersk kyrka i USA, där ca 5% av stadens invånare var medlemmar. De 5% som var medlemmar gick också i gudstjänsterna och var aktiva och brydde sig, så man fick vanligen fira 2 eller tre mässor på söndagen.Man hade 4 anställda, som mest sysslade med att samordna allt frivilligarbete som medlemmarna gjorde och prästen gjorde bara sånt hon var utbildad för.Jag tycker nog att den kyrkan mådde jättebra, om jag jämför med min församling där 89% är medlemmar och max 10 pers går i kyrkan på söndagen.
  • Troll1

En till präst: Med vad ska göras åt alla kyrkor som inte fylls på gudstjänsterna? (Jag förstår dock att det varierar mkt i landet.) Ska de stängas? Kommer kyrkan ha råd att betala alla anställda löner? 

Jag tror att MulleNuh att Svk mår bra ekonomiskt av att så många betalar skatt.

• MolsonCanadian

Så för att muslimska församlingen inte tillhör det vanliga i en svensks liv, så ska Svenska kyrkan göra avkall på tron som den bygger på?
    Eller vad menar du?

MulleNuh skrev 2008-12-05 12:10:03 följande:
    För att en muslimsk församling inte tillhör det vanliga i en svensks liv.Kyrkan gör det!
  • MulleNuh

Det är skillnad på att få gifta sig en en muslimsk församling eftersom det inte är något som tillhör allämenheten på samma sätt som en kyrka gör!

Hade inte kyrkan tillhört svenska folket så hade inte var och varannan varit medlem! Jag valde aldrig att bli medlem, utan det skedde på automatik.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 12:43:09 följande:
    Så för att muslimska församlingen inte tillhör det vanliga i en svensks liv, så ska Svenska kyrkan göra avkall på tron som den bygger på?Eller vad menar du?
Svar på tråden brudöverlämning