• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Jag menar att det är ganska stor skillnad mellan vad partipolitikerna på kyrkomötet tycker och introducerar och vad fotfolket faktiskt tror. Svenska kyrkan är en partipolitisk plattform som man inte låter vara ett trossamfund som alla andra.

Duchess skrev 2008-12-05 11:32:20 följande:
    Menar du att de anställda i kyrkan skulle ha en annan åsikt?
  • nennesjuttioåtta

hahahah visste väl att du skulle tända på alla cylindrar och skriva ett jääääättelångt inlägg.

Du övertygar då inte mig om att det bara finns ett sätt att tro på Gud. Och nej, jag anser inte att jag själv gör det i någon större utsträckning men jag gifte mig ändå i kyrkan. (ja, jag hör hur upprörd du blir nu! Jag är en förtappad själ, somebody save me!) Men för mig är kyrkan en skön och fin plats som jag besöker med respekt och vördnad och förväntar mig faktiskt samma sak tillbaka.
    Men om inte kyrkan kan erbjuda det så är det nog inte något ställe för mig faktiskt. Vad bra att du upplyste mig om det. Då kan ju du sitta där och känna dig märkvärdig att just du är värdig att få vara där. Vi andra får du titta på genom fönstret när vi gör snöänglar (oops, får man göra såna om man inte tror tillräckligt??), kramas och bejakar livet. Hurra vad roligt vi har det!

• Duchess

Jag är den förste att hålla med om att partipolitik inte borde ha någon plats i kyrkan. Men jag håller inte med dig i slutsatserna.

Jag har faktiskt inte hört någon, varken anställd, volontär eller vanlig kyrkobesökare, som anser att endast bekännande personligt kristna ska få gifta sig i kyrkan. Du är den förste jag hör som uttrycker den åsikten. Den har du naturligtvis både rätt att ha och att bedriva opinionsbildning kring.

Det som är tråkigt är om människor som inte är personligt kristna tror att Svenska Kyrkan som organisation delar dina åsikter i frågan.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 11:33:43 följande:
    Jag menar att det är ganska stor skillnad mellan vad partipolitikerna på kyrkomötet tycker och introducerar och vad fotfolket faktiskt tror. Svenska kyrkan är en partipolitisk plattform som man inte låter vara ett trossamfund som alla andra.
  • MolsonCanadian

Det tar betydligt längre tid och betydligt mer idioti för att jag ska "tända på alla cylindrar". Du kan dock räkna med att när du beskyller mig för diverse saker som du saknar grund för, så redovisar jag för varför du saknar grund för det. Jag noterar att just de bitarna berör du inte i ditt svar.

Jag har inte sagt att det bara finns ett sätt att tro på Gud. Jag har uttryckligen skrivit att HUR människor uttrycker sin tro är skilt från ATT man tror. Det är alltså olika saker.

Så du blir putt för att du inte delar tron som ligger till grund för kyrkan och tycker därför att de som delar tron gör sig märkvärdiga?
    Förstår inte det resonemanget. Jag tycker inte att muslimer gör sig märkvärdiga när de säger att jag inte kan vara medlem i muslimska församlingen utan att tro på Allah. Jag tycker inte baptisterna gör sig märkvärdiga heller, när de säger att jag inte kan vara medlem för att jag inte delar deras tro på dopet.
    Tycker du att folkpartister gör sig märkvärdiga när de kräver att man står bakom det partiprogram man har för att vara folkpartist?

Men men, hellre att kyrkan minskar i medlemsantal än att det blir ett Folkets hus utan innehåll.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-05 11:33:55 följande:
    hahahah visste väl att du skulle tända på alla cylindrar och skriva ett jääääättelångt inlägg. Du övertygar då inte mig om att det bara finns ett sätt att tro på Gud. Och nej, jag anser inte att jag själv gör det i någon större utsträckning men jag gifte mig ändå i kyrkan. (ja, jag hör hur upprörd du blir nu! Jag är en förtappad själ, somebody save me!) Men för mig är kyrkan en skön och fin plats som jag besöker med respekt och vördnad och förväntar mig faktiskt samma sak tillbaka. Men om inte kyrkan kan erbjuda det så är det nog inte något ställe för mig faktiskt. Vad bra att du upplyste mig om det. Då kan ju du sitta där och känna dig märkvärdig att just du är värdig att få vara där. Vi andra får du titta på genom fönstret när vi gör snöänglar (oops, får man göra såna om man inte tror tillräckligt??), kramas och bejakar livet. Hurra vad roligt vi har det!
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 11:26:41 följande:
    Nä, men jag försöker inte göra reklam för min kyrka heller. Jag tycker ju som sagt att icke-troende ska lämna kyrkan så att Svenska kyrkan får bli ett trossamfund som andra. Är det kravet på tro som du uppfattar är att "se ner på"?Om så, tycker du att kristna ska strunta i tron för att göra sig lite mer populära?Anpassa sig lite, så att alla får vara med, oavsett?Det är ju att göra reklam för en lögn. För det är fortfarande så att det är tron som är avgörande. Om du tycker att det är bedrövligt att man enligt den kristna tron behöver tro på Gud (Rom 10:9), får du väl ta upp det med Gud.
    Nej, du förstår inte riktigt vad jag skriver.
    Det är Du (D-U) som ser ner på folk som inte tror "tillräckligt" eller inte alls. Inte kyrkans krav på tro. Jag tycker också att om man ska gifta sig kyrkligt ska man respektera att det är en gudstjänst och anpassa sig till de regler som gäller därinne. Jag tycker inte att det är bedrövligt att man enligt den kristna tron ska tro på Gud (herrejösses, vad du lägger ord i munnen på folk), men alla som går dit ska väl inte behöva rabbla bibelord utantill för att räknas som fullvärdiga medlemmar?
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 11:40:28 följande:
    Du kan dock räkna med att när du beskyller mig för diverse saker som du saknar grund för, så redovisar jag för varför du saknar grund för det. Jag noterar att just de bitarna berör du inte i ditt svar.
    någon kastar sten i glashus...
  • Daa

Jag skulle inte kalla dem som gifter sig i kyrkan utan att vara kristna för respektlösa.
    Det är bara att inse att svenska kyrkan länge har varit och fortfarande är en del av vår kultur. På något sätt är det naturligt även för en icke kristen att tänka sig sitt bröllop i kyrkan, inte nödvändigtvis enbart för att det är en fin kuliss, utan för att det är tradition och kultur. Kanske släkten förväntar sig det, kanske har alla bröllop man varit på ägt rum i kyrkan. Det här är måhända svaga argument till varför man ska ingå äktenskap inför Gud, men tillräckligt för att man ska kunna önska ett kyrkbröllop utan att kallas respektlös.

I vilket fall som helst, anser jag att kyrkan har som en av sina uppgifter att finnas till för människorna, även för dem som tillhör de "förlorade fåren", om dessa nu vill vända sig till kyrkan för stora skeenden i livet.

• MolsonCanadian

Jag anser inte att det är någon skillnad mellan att vara kristen och att vara "personligt bekännande kristen".

Jag tycker att det är tråkigt att partipolitiker bestämmer vad Svenska kyrkan ska tro och gör Svenska kyrkan till en lekstuga som alla ska få vara med i, för annars är det "orättvist".
    Ingen skulle komma på tanken att agera motsvarande med något annat trossamfund. Jag tror inte heller att Svenska kyrkan i längden tjänar på att urvattna tron. Talar man om respekt, så är det uppenbart att människor har större respekt för tron i i princip alla andra trossamfund än man har för tron i Svenska kyrkan. Och det menar jag beror på att Svenska kyrkan, med partipolitikerna i spetsen, försöker flumma till kyrkan och sudda ut dess grund.

Duchess skrev 2008-12-05 11:39:51 följande:
    Jag är den förste att hålla med om att partipolitik inte borde ha någon plats i kyrkan. Men jag håller inte med dig i slutsatserna. Jag har faktiskt inte hört någon, varken anställd, volontär eller vanlig kyrkobesökare, som anser att endast bekännande personligt kristna ska få gifta sig i kyrkan. Du är den förste jag hör som uttrycker den åsikten. Den har du naturligtvis både rätt att ha och att bedriva opinionsbildning kring. Det som är tråkigt är om människor som inte är personligt kristna tror att Svenska Kyrkan som organisation delar dina åsikter i frågan.
  • MolsonCanadian

På vilket sätt menar du att jag ser ned på folk som inte är kristna?
    För att jag inte anser att de ska gifta sig kristet om de inte är kristna?
    Eller vad?
    Förtydliga gärna.

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-05 11:42:19 följande:
    Nej, du förstår inte riktigt vad jag skriver. Det är Du (D-U) som ser ner på folk som inte tror "tillräckligt" eller inte alls. Inte kyrkans krav på tro. Jag tycker också att om man ska gifta sig kyrkligt ska man respektera att det är en gudstjänst och anpassa sig till de regler som gäller därinne. Jag tycker inte att det är bedrövligt att man enligt den kristna tron ska tro på Gud (herrejösses, vad du lägger ord i munnen på folk), men alla som går dit ska väl inte behöva rabbla bibelord utantill för att räknas som fullvärdiga medlemmar?
  • nennesjuttioåtta

hahha det ska mycket till innan någon gör mig putt! Jag är en glad jävel helt enkelt! Det syns väl på min bild? Om man då ser på din så speglar ju den också hur jag uppfattar dig. Svart och svår att få grepp om. Lite läskig.

Och jag orkar inte besvara dina långa inlägg längre (inte för att jag inte har några svar, så du kan inte räkna dig som vinnare men om du mår bättre av det så varsågod, jag är inte så mycket för prestige).

Svar på tråden brudöverlämning