• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

nej nej nej... Nu har du fel igen..

Så du ville gifta dig i kyrkan av gammal ohejdad vana?Utan att alls reflektera över den tro som kyrkan står för?Är inte det respektlöst?

Så skrev du. Och det handlar om MIG och mina tankar.
    Och som jag läser det så frågar du ju här om inte jag var respektlös!

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 08:53:09 följande:
    Varken jag eller älskarlivet "hackar" på MulleNuh. Däremot har MulleNuh gjort om sakfrågan till att handla om hennes privatliv. Ex; Jag ifrågasätter att man är respektfull om man inte är kristen men insisterar på att gifta sig i kyrkan. MulleNuh skriker "Kalla mig inte respektlös!!"Och, sin vana trogen, får hon med sig ett gäng som tycker synd om henne så att sakfrågan går om intet. För sakfrågan handlar inte om MulleNuhs privata förhållanden. Den handlar om varför man gifter sig i kyrkan när man inte delar kyrkans tro.
  • MolsonCanadian

Sakfrågan är fortfarande varför man vill gifta sig i kyrkan när man inte delar kyrkans tro.

MulleNuh skrev 2008-12-05 08:52:17 följande:
    Molson: Vad vill du att jag ska säga? Hur vill du att jag ska svara på dina inlägg för att du ska vara nöjd? För nu svarar jag på dina frågor och försöker få fram hur jag tänker på de saker du skriver om.Sen att jag inte kan svara för alla andra ickekristna är väl ganska självklart?
  • MulleNuh

ja precis, och jag har svarat för mig. Hur jag och sambon tänkte/tänker. Sen kan jag omöjligen svara på hur andra ser på saken.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 08:56:05 följande:
    Sakfrågan är fortfarande varför man vill gifta sig i kyrkan när man inte delar kyrkans tro.
  • MolsonCanadian

Nej, jag frågar om det inte är respetklöst att vilja gifta sig i en kyrka vars tro man inte ens reflekterat över. Du har hävdat att det inte är respektlöst. Jag ifrågasätter det.

Jag förstår inte varför du är fullt kapabel till sammanhängande resonemang när det gäller dina känslor men inte klarar av det alls när det gäller sakfrågor. Du har ju uppenbarligen förmågan att läsa alldeles utmärkt så länge det inte rör sakfrågor.

MulleNuh skrev 2008-12-05 08:55:22 följande:
    nej nej nej... Nu har du fel igen..Så du ville gifta dig i kyrkan av gammal ohejdad vana?Utan att alls reflektera över den tro som kyrkan står för?Är inte det respektlöst?Så skrev du. Och det handlar om MIG och mina tankar.Och som jag läser det så frågar du ju här om inte jag var respektlös!
  • MolsonCanadian

Det är ingen som begärt att du ska svara på hur andra ser det. Däremot framför du att det är helt riktigt att man ska få gifta sig i kyrkan trots att man inte delar kyrkans tro. Dvs. du framställer en princip. Den principen ifrågasätter jag. Det gör jag alldeles utan att bry mig om dina privata förhållanden. Framställer du en princip så får du räkna med att den principen granskas.

MulleNuh skrev 2008-12-05 08:57:34 följande:
    ja precis, och jag har svarat för mig. Hur jag och sambon tänkte/tänker. Sen kan jag omöjligen svara på hur andra ser på saken.
  • MulleNuh

Jag hävdar att det inte är respektlöst att gifta sig i kyrkan så länge man respekterar kyrkans tro och att det är en gudstjänst! Dom som INTE tycker att böner ska bes och psalmer ska sjungas har inget i kyrkan att göra.

Vad är det att ifrågasätta?

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 08:58:25 följande:
    Nej, jag frågar om det inte är respetklöst att vilja gifta sig i en kyrka vars tro man inte ens reflekterat över. Du har hävdat att det inte är respektlöst. Jag ifrågasätter det. Jag förstår inte varför du är fullt kapabel till sammanhängande resonemang när det gäller dina känslor men inte klarar av det alls när det gäller sakfrågor. Du har ju uppenbarligen förmågan att läsa alldeles utmärkt så länge det inte rör sakfrågor.
  • Imma
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 08:56:05 följande:
    Definiera "dela kyrkans tro".

Är man medlem i svenska kyrkan uppfyller man kraven för att få gifta sig där. Ponera att ett brudpar väljer att gifta sig i kyrkan trots att de kanske inte helt och fullt "tror på Gud". På samma sätt väljer detta brudpar att fira jul, påsk och andra kristna högtider. Brudparet uppskattar det heliga rummet i kyrkan och även att få Guds välsignelse över sitt äkteskap. Anledningen till detta kanske är att de av tradition respekterar kyrkan och vad den står för. Ingen brudöverlämning, inget trams, utan helt i enlighet med svenska kyrkans syn på äktenskap och vigsel.

På vilket sätt kränker detta brudpar en "äkta" kristen?
  • MulleNuh

Nej va bra.. Jag uppfattade det som så.. Eftersom ni drog upp våra val om våran vigsel. Och det är ju allt jag har att referera till.. Just våran privata tanke om det..

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 09:00:28 följande:
    Det är ingen som begärt att du ska svara på hur andra ser det. Däremot framför du att det är helt riktigt att man ska få gifta sig i kyrkan trots att man inte delar kyrkans tro. Dvs. du framställer en princip. Den principen ifrågasätter jag. Det gör jag alldeles utan att bry mig om dina privata förhållanden. Framställer du en princip så får du räkna med att den principen granskas.
  • MolsonCanadian

Att man gifter sig i en tro som man inte delar anser jag vara respektlöst. Man omintetgör tron och gör den innehållslös. Ungefär "Ja, be ni era böner och sjung era psalmer, men jag tror inte ett skit på det. Jag vill bara vara i er fina lokal."

MulleNuh skrev 2008-12-05 09:03:15 följande:
    Jag hävdar att det inte är respektlöst att gifta sig i kyrkan så länge man respekterar kyrkans tro och att det är en gudstjänst! Dom som INTE tycker att böner ska bes och psalmer ska sjungas har inget i kyrkan att göra.Vad är det att ifrågasätta?
  • MolsonCanadian

Nej, du drog upp era privata val. Men du framställer en princip som du gör om till privat när den granskas.

MulleNuh skrev 2008-12-05 09:04:55 följande:
    Nej va bra.. Jag uppfattade det som så.. Eftersom ni drog upp våra val om våran vigsel. Och det är ju allt jag har att referera till.. Just våran privata tanke om det..
Svar på tråden brudöverlämning