• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Ja då får vi vänta på den dagen!

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:30:31 följande:
    Det går att förbjuda helt och hållet om bara partipolitikerna gick med på det och lät kyrkan vara ett trossamfund bland alla andra.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-04 23:31:47 följande:
    Sen tycker jag (lite ot nu) att inte partier har något i kyrkan att göra. Kyrkan är skild från staten, ut med partierna och in med personröstning!
    Amen! Ochgodnatt allihopa, var ni nu är....
  • MolsonCanadian

Återigen - VARFÖR gifta sig i en tro och inför en Gud man inte tror på?

Jag respekterar islam. När jag besöker moskéer så finner jag mig i de regler den muslimska församlingen satt upp. Skulle jag vilja gifta mig i den muslimska församlingen utan att dela den tro de förmedlar i den muslimska tron på äktenskapet, så respekterar jag vare sig muslimer eller islam. Då gör jag islam till något lättsmält som man inte behöver bry sig om. Det är inte respekt. Det är egocentrism.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:28:18 följande:
    Nej!? Eller JO om dom bråkar så är det mycket respektlöst!! Men inte om dom visar stor respekt och förståelse! Då är det absolut INTE respektlöst!
  • MulleNuh

Jo vi får hoppas det! Men då kommer det ej att finnas heta diskussioner här på bt längre!

En till präst skrev 2008-12-04 23:30:22 följande:

Det går tyvärr saaaakta i Svenska kyrkan. Förhoppningsvis kommer vi till rätta med brudöverlämningeseländet när vi får ordning på hela äktenskapspaketet - vilka som ska få gifta sig och var, och om SvK verkligen ska fortsätta ha vigselrätt.Sen har vi ju problemet att en del präster struntar fullständigt redan i de regler vi faktiskt redan har i handbok och kyrkoordning.
  • MolsonCanadian

Ja, självklart. Jag trodde att det framgick att jag inte vill ha partipolitiker i kyrkan utifrån att jag vill att de låter Svenska kyrkan vara ett trossamfund bland alla andra.

älskarlivet skrev 2008-12-04 23:31:47 följande:
    Sen tycker jag (lite ot nu) att inte partier har något i kyrkan att göra. Kyrkan är skild från staten, ut med partierna och in med personröstning!
  • älskarlivet

Jo, det framgick absolut, men jag ville bara framhäva det lite till.
    Kanske inte borde citerat ditt inlägg då i och för sig..

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:35:07 följande:
    Ja, självklart. Jag trodde att det framgick att jag inte vill ha partipolitiker i kyrkan utifrån att jag vill att de låter Svenska kyrkan vara ett trossamfund bland alla andra.
  • MulleNuh

Men du.. JAG kan inte svara på varför de okristna vill gifta sig i kyrkan! JAG och karln valde att inte göra det just för att vi tycker det känns fel att stå och lova något inför något som inte existerar i vår värld.(gud) Så vi har gjort helt rätt känner vi.

Men så länge det är tillåtet så kommer det nog finnas okristna som gifter sig i kyrka. Oavsett om det är rätt eller fel.

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:34:14 följande:
    Återigen - VARFÖR gifta sig i en tro och inför en Gud man inte tror på?Jag respekterar islam. När jag besöker moskéer så finner jag mig i de regler den muslimska församlingen satt upp. Skulle jag vilja gifta mig i den muslimska församlingen utan att dela den tro de förmedlar i den muslimska tron på äktenskapet, så respekterar jag vare sig muslimer eller islam. Då gör jag islam till något lättsmält som man inte behöver bry sig om. Det är inte respekt. Det är egocentrism.
  • Duchess

Jodå. Vi har fortfarande frågorna om kuvertavgift och barn/inte barn på bröllop att stångas om

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:34:25 följande:
    Jo vi får hoppas det! Men då kommer det ej att finnas heta diskussioner här på bt längre! En till präst skrev 2008-12-04 23:30:22 följande:
  • älskarlivet

Men det var ju inte direkt så att ni inte alls tänkt gifta er i kyrkan. Ni hade ju bokat och allting och sen en dag fick ni en snilleblixt och ville inte?! Så säg inte att ni inte tänkte gifta er där först.

Varför funderade ni över att gifta er i kyrkan från början då när du nu säger att det skulle kännas fel??

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:36:46 följande:
    Men du.. JAG kan inte svara på varför de okristna vill gifta sig i kyrkan! JAG och karln valde att inte göra det just för att vi tycker det känns fel att stå och lova något inför något som inte existerar i vår värld.(gud) Så vi har gjort helt rätt känner vi.Men så länge det är tillåtet så kommer det nog finnas okristna som gifter sig i kyrka. Oavsett om det är rätt eller fel.
  • MulleNuh

hehe joo det har du faktiskt rätt i!

Duchess skrev 2008-12-04 23:37:10 följande:
    Jodå. Vi har fortfarande frågorna om kuvertavgift och barn/inte barn på bröllop att stångas om
Svar på tråden brudöverlämning