• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Har det någon betydelse?? Huvudsaken är väl att vi tog vårat förnuft till fånga?

älskarlivet skrev 2008-12-04 23:38:15 följande:
    Men det var ju inte direkt så att ni inte alls tänkt gifta er i kyrkan. Ni hade ju bokat och allting och sen en dag fick ni en snilleblixt och ville inte?! Så säg inte att ni inte tänkte gifta er där först.Varför funderade ni över att gifta er i kyrkan från början då när du nu säger att det skulle kännas fel??
  • älskarlivet

Jag tycker det har betydelse när du frammålar det som att ni redan från början bestämde er från att inte gfta er i kyrkan. Det är ju inte sant, så då är det väl lika stort hyckleri? Att ni ens övervägde att gifta er i kyrkan om ni inte är ett dugg troende?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:40:23 följande:
    Har det någon betydelse?? Huvudsaken är väl att vi tog vårat förnuft till fånga?
  • MulleNuh

Jag vet precis vad du är ute efter och jag tänker inte följa i dina fotspår.. Därför har jag inte svarat på dina inlägg här innan..

älskarlivet skrev 2008-12-04 23:41:15 följande:
    Jag tycker det har betydelse när du frammålar det som att ni redan från början bestämde er från att inte gfta er i kyrkan. Det är ju inte sant, så då är det väl lika stort hyckleri? Att ni ens övervägde att gifta er i kyrkan om ni inte är ett dugg troende?
  • MolsonCanadian

Fast du tyckte väl att alla hade rätt att gifta sig var de vill?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:36:46 följande:
    Men du.. JAG kan inte svara på varför de okristna vill gifta sig i kyrkan! JAG och karln valde att inte göra det just för att vi tycker det känns fel att stå och lova något inför något som inte existerar i vår värld.(gud) Så vi har gjort helt rätt känner vi.Men så länge det är tillåtet så kommer det nog finnas okristna som gifter sig i kyrka. Oavsett om det är rätt eller fel.
  • MulleNuh

Ja dom FÅR ju.. Men är det rätt eller fel?!

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:42:25 följande:
    Fast du tyckte väl att alla hade rätt att gifta sig var de vill?
  • MolsonCanadian

älskarlivet har en mycket bra poäng som dessutom är svaret på min fråga till dig.

Du har själv varit inne på att gifta dig i kyrkan - trots att du inte är troende. Då vet du ju också själv hur du resonerade när du kom fram till att du skulle gifta dig i kyrkan, trots att du inte delar kyrkans tro. Så - hur resonerade du?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:42:00 följande:
    Jag vet precis vad du är ute efter och jag tänker inte följa i dina fotspår.. Därför har jag inte svarat på dina inlägg här innan..
  • MulleNuh

Det hörde till! Alla jag känner har gift sig i kyrkan. Mina barn är döpta i kyrkan. Ja säkert av de anledningarna som ALLA ickekristna väljer kyrkan för..
    Jag har inte lagt så många tankar på det förut.. Och jag har alltid trott att en borgerlig vigsel betyder liten ful sal med en gubbe som ger en ett papper typ.

Alltså jag visste faktiskt inte att man kunde välja borgerligt och göra det lite hur som helst!

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:44:22 följande:
    älskarlivet har en mycket bra poäng som dessutom är svaret på min fråga till dig. Du har själv varit inne på att gifta dig i kyrkan - trots att du inte är troende. Då vet du ju också själv hur du resonerade när du kom fram till att du skulle gifta dig i kyrkan, trots att du inte delar kyrkans tro. Så - hur resonerade du?
  • MolsonCanadian

Nä, alla får inte gifta sig i kyrkan. Medlemmar i Svenska kyrkan får gifta sig i Svenska kyrkan. Men du ansåg att alla har rätt att gifta sig var de vill. Har du ändrat dig på den punkten nu?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:44:21 följande:
    Ja dom FÅR ju.. Men är det rätt eller fel?!
  • MulleNuh

Neeeeej jag menar ju dom som är medlemmar!! Det skrev jag innan!! (tror jag)

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:47:21 följande:
    Nä, alla får inte gifta sig i kyrkan. Medlemmar i Svenska kyrkan får gifta sig i Svenska kyrkan. Men du ansåg att alla har rätt att gifta sig var de vill. Har du ändrat dig på den punkten nu?
  • MolsonCanadian

Så du ville gifta dig i kyrkan av gammal ohejdad vana?
    Utan att alls reflektera över den tro som kyrkan står för?
    Är inte det respektlöst?

Jag har vänner av olika sorters tro; muslimer, judar och lite olika typer av kristna. Jag skulle anse det vara oerhört respektlöst om jag sket i vad deras tro betyder - för deras samfund och för dem själva. Det är också det man gör om man gifter sig i kyrkan utan att köpa kyrkans tro. Man gör kyrkan och kristnas tro till något innehållslöst.

Men vi kan ju i alla fall konstatera att Emmet99 själv råkar vara en sådan hycklare som hon beskyller andra för att vara.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:47:16 följande:
    Det hörde till! Alla jag känner har gift sig i kyrkan. Mina barn är döpta i kyrkan. Ja säkert av de anledningarna som ALLA ickekristna väljer kyrkan för.. Jag har inte lagt så många tankar på det förut.. Och jag har alltid trott att en borgerlig vigsel betyder liten ful sal med en gubbe som ger en ett papper typ.Alltså jag visste faktiskt inte att man kunde välja borgerligt och göra det lite hur som helst!
Svar på tråden brudöverlämning