• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Önskar man att få Guds välsignelse så tror man rimligen på Gud.

Delar man t ex inte kyrkans tro med de löften som man ger inför Gud och församlingen, är det ingångna äktenskapet meningslöst - de tror ju inte på vad som sägs eller på de löften de ger. Jag menar att det är respektlöst att missbruka ett samfunds tro för att man tycker att det är en fin lokal.

Imma skrev 2008-12-05 09:04:31 följande:
    Definiera "dela kyrkans tro". Är man medlem i svenska kyrkan uppfyller man kraven för att få gifta sig där. Ponera att ett brudpar väljer att gifta sig i kyrkan trots att de kanske inte helt och fullt "tror på Gud". På samma sätt väljer detta brudpar att fira jul, påsk och andra kristna högtider. Brudparet uppskattar det heliga rummet i kyrkan och även att få Guds välsignelse över sitt äkteskap. Anledningen till detta kanske är att de av tradition respekterar kyrkan och vad den står för. Ingen brudöverlämning, inget trams, utan helt i enlighet med svenska kyrkans syn på äktenskap och vigsel. På vilket sätt kränker detta brudpar en "äkta" kristen?
  • MulleNuh

Ja och jag tycker motsatsen!

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 09:07:38 följande:
    Att man gifter sig i en tro som man inte delar anser jag vara respektlöst. Man omintetgör tron och gör den innehållslös. Ungefär "Ja, be ni era böner och sjung era psalmer, men jag tror inte ett skit på det. Jag vill bara vara i er fina lokal."
  • MolsonCanadian

Kan du tänka dig att förklara resonemanget bakom att du tycker motsatsen?

MulleNuh skrev 2008-12-05 09:13:28 följande:
    Ja och jag tycker motsatsen!
  • Imma
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 09:11:35 följande:
    Jag menar att det är respektlöst att missbruka ett samfunds tro för att man tycker att det är en fin lokal.
    Där är vi eniga.

Dock tänker jag mig att man skulle kunna önska sig Guds välsignelse som en symbolisk handling (nu är vi där igen...) och inte nödvändigtvis för att man tror på Gud. Tro inte att jag vet vad jag pratar om här, nu spekulerar jag endast.

Det jag är ute efter är:

Vem kan bedöma vem som är "kristen nog" att få gifta sig i kyrkan?

Att man respekterar svenska kyrkans syn på vigsel, gudstjänst och äktenskap kanske kan räcka för att det ska vara okej att gifta sig där?
  • dfk

Jag hade inte tänkt att skriva i denna tråd, har följt den lite vid sidan om, men nu kan jag inte låta bli.
    Jag tycker att man som människa ska ha en respekt gentemot andra.
    Här i tråden finns inte den respekten. Vare sig man är kristen eller inte så har man inte rätt att mangla någon!
    Vad är det här? Korsförhör?
    Man har rätt till sina åsikter, men gör det på ett klokt sätt.
    Jag tycker att MulleNuh får stå här och ska försöka försvara sig mot projektpilar som kommer farande mot henne.

• MolsonCanadian

Varför vill man ha välsignelse av en Gud som man inte tror på?
    Antingen tror man att det finns något som Guds välsignelse - och då är det inte märkligt om man önskar det. Tror man inte att Guds välsignelse finns - varför vill man ha det?
    Eller är det en sorts "i fall att"-tanke som spökar? "I fall att Gud finns, så vill jag ha Hans välsignelse"..?

Nej, jag tycker inte att det "räcker" eftersom man inte tror på den vigsel som utförs. Dvs, det är egentligen inget äktenskap som ingåtts i och med att man inte tror på de löften som ges.

Imma skrev 2008-12-05 09:17:18 följande:
    Där är vi eniga. Dock tänker jag mig att man skulle kunna önska sig Guds välsignelse som en symbolisk handling (nu är vi där igen...) och inte nödvändigtvis för att man tror på Gud. Tro inte att jag vet vad jag pratar om här, nu spekulerar jag endast.Det jag är ute efter är:Vem kan bedöma vem som är "kristen nog" att få gifta sig i kyrkan?Att man respekterar svenska kyrkans syn på vigsel, gudstjänst och äktenskap kanske kan räcka för att det ska vara okej att gifta sig där?
  • MulleNuh

Jag har inget mer att säga nu faktiskt.. Så jag ska återgå till de andra trådarna som förhoppningsvis ska ge mig lite mer..

• Fairytales

Hur ser ni som kräver ett aktivt delande av den kristna tron för att man ska ha rätt att gifta sig i kyrkan på par där den ena parten är troende med vad som tycks vara era mått mätt medan den andra parten har mer av den inställning som här benämns allmänt respektfull (kan innefatta att man tror på delar av det som kyrkan står för men inte allt)?

• MulleNuh

Eller jag rättar mig.. Jag har MASSOR att säga, men dock ingen ork.

Jag tycker du Molson låter som programledaren i Plus! Ska det vara så? Ska det de? Va va va??

(skoj)

MulleNuh skrev 2008-12-05 09:31:20 följande:
    Jag har inget mer att säga nu faktiskt.. Så jag ska återgå till de andra trådarna som förhoppningsvis ska ge mig lite mer..
  • Imma
    MolsonCanadian skrev 2008-12-05 09:25:17 följande:
    Varför vill man ha välsignelse av en Gud som man inte tror på?
    Jag vet inte. Av tradition kanske? Jag säger inte att jag tycker att det är rätt. Det jag menar är att jag inte ser hur ett par som respekterar svenska kyrkans synsätt utan att själva tro på Gud (i traditionell mening) kränker andra kristna.

Löftena ger man trots allt varandra;
    "Jag tar dig nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt."

Dessa löften måste rimligtvis alla brudpar tro på, även om själva "inför Gud"-biten inte har lika stor betydelse som "inför församlings"-biten. Hoppas att du förstår vad jag menar.
Svar på tråden brudöverlämning