• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Jadå, men nu gällde frågan om jag anser att man ska vara välkommen att gifta sig i kyrkan när man inte tror på vad kyrkan tror. Jag anser inte det. Jag är inte alldeles ensam om att inte anse det, men fortfarande styrs Svenska kyrkan av partipolitiker.

Kan du presentera ett argument för varför man ska gifta sig kristet om man inte är kristen?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:16:50 följande:
    Men vi ÄR välkomna att gifta oss i kyrkan om man är medlem varesig du vill eller inte!!Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.Jag och sambon har ju iaf bestämt att vi inte vill gifta oss i kyrkan just av den enkla anledningen att vi inte är troende. Men VILL vi gifta oss där så får vi.
  • En till präst
    Emmet99 skrev 2008-12-04 23:11:06 följande:
    En till präst skrev 2008-12-04 23:06:19 följande:
    Är det inte isf prästernas fel som låter det ske :P Hade man inte fått göra det hade ingen gjort det, eller hur? Isåfall respekterar kyrkan inte sig själv. Punkt
    De präster som går med på det gör fel. Ja.

Men det handlar ofta om vilket stöd man har "uppifrån". I stockholms stift har biskopen sagt ifrån om att överlämningar inte ska ske. Då har prästerna stöd när de säger ifrån mot påstridiga brudar.

I alltför många församlingar är det istället upp till varje präst, vilket ger ett manipuleringsutrymme för brudar att tvinga igenom sin vilja.
  • MulleNuh

*Kanske för att någon är nyfiken på kyrkan..

*Kanske för att dessa har det som tradition i sin familj/släkt.

*Kanske parets granne jobbar som präst och denne präst gärna ville viga dom..

Äh inte vet jag! Jag menar att par har ju gift sig i kyrkan under alla år! Och många av dom är inte troende. Jag vet ju inte varför just dom valde kyrkan.
    Jag gissar ju så klart bara.

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:20:24 följande:
    Jadå, men nu gällde frågan om jag anser att man ska vara välkommen att gifta sig i kyrkan när man inte tror på vad kyrkan tror. Jag anser inte det. Jag är inte alldeles ensam om att inte anse det, men fortfarande styrs Svenska kyrkan av partipolitiker. Kan du presentera ett argument för varför man ska gifta sig kristet om man inte är kristen?
  • MulleNuh

Men går det inte att förbjuda helt och hållet? Att prästen som tillåter kan "råka illa ut"? Oj hehe det där lät märkligt.

Alltså få en allvarlig tillsägelse om han/hon tillåter överlämning?

En till präst skrev 2008-12-04 23:20:57 följande:

De präster som går med på det gör fel. Ja.Men det handlar ofta om vilket stöd man har "uppifrån". I stockholms stift har biskopen sagt ifrån om att överlämningar inte ska ske. Då har prästerna stöd när de säger ifrån mot påstridiga brudar.I alltför många församlingar är det istället upp till varje präst, vilket ger ett manipuleringsutrymme för brudar att tvinga igenom sin vilja.
  • MolsonCanadian

Du tycker inte att det är både hyckleri och respektlöshet mot kristna?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:24:10 följande:
    *Kanske för att någon är nyfiken på kyrkan..*Kanske för att dessa har det som tradition i sin familj/släkt.*Kanske parets granne jobbar som präst och denne präst gärna ville viga dom..Äh inte vet jag! Jag menar att par har ju gift sig i kyrkan under alla år! Och många av dom är inte troende. Jag vet ju inte varför just dom valde kyrkan.Jag gissar ju så klart bara.
  • MulleNuh

..och så måste jag ju säga att MÅNGA ickekristna har en väldig respekt för kyrkan!! Dom ska absolut inte behöva lida för att tjejer står och "skriker" för att dom inte får gå in med pappa.

Så kanske ni inte ska dra alla över en kam?? Förbjud de som vill ta bort böner och psalmer.. Inte de andra.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:24:10 följande:
    *Kanske för att någon är nyfiken på kyrkan..*Kanske för att dessa har det som tradition i sin familj/släkt.*Kanske parets granne jobbar som präst och denne präst gärna ville viga dom..Äh inte vet jag! Jag menar att par har ju gift sig i kyrkan under alla år! Och många av dom är inte troende. Jag vet ju inte varför just dom valde kyrkan.Jag gissar ju så klart bara.
  • MulleNuh

Nej!? Eller JO om dom bråkar så är det mycket respektlöst!! Men inte om dom visar stor respekt och förståelse! Då är det absolut INTE respektlöst!

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:26:41 följande:
    Du tycker inte att det är både hyckleri och respektlöshet mot kristna?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-04 23:25:36 följande:
    Men går det inte att förbjuda helt och hållet? Att prästen som tillåter kan "råka illa ut"? Oj hehe det där lät märkligt.Alltså få en allvarlig tillsägelse om han/hon tillåter överlämning?En till präst skrev 2008-12-04 23:20:57 följande:
    Det går tyvärr saaaakta i Svenska kyrkan. Förhoppningsvis kommer vi till rätta med brudöverlämningeseländet när vi får ordning på hela äktenskapspaketet - vilka som ska få gifta sig och var, och om SvK verkligen ska fortsätta ha vigselrätt.

Sen har vi ju problemet att en del präster struntar fullständigt redan i de regler vi faktiskt redan har i handbok och kyrkoordning.
  • MolsonCanadian

Det går att förbjuda helt och hållet om bara partipolitikerna gick med på det och lät kyrkan vara ett trossamfund bland alla andra.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:25:36 följande:
    Men går det inte att förbjuda helt och hållet? Att prästen som tillåter kan "råka illa ut"? Oj hehe det där lät märkligt.Alltså få en allvarlig tillsägelse om han/hon tillåter överlämning?En till präst skrev 2008-12-04 23:20:57 följande:
  • älskarlivet

Sen tycker jag (lite ot nu) att inte partier har något i kyrkan att göra. Kyrkan är skild från staten, ut med partierna och in med personröstning!

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:30:31 följande:
    Det går att förbjuda helt och hållet om bara partipolitikerna gick med på det och lät kyrkan vara ett trossamfund bland alla andra.
Svar på tråden brudöverlämning