• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Emmet99

P.S jag ska kolla honom när han kommer hem om HAN har koll bakgrunden :)haha

• anne på grönkulla

Fast det är ju himla intressant att alla "helt vanliga" människor som vill nåt "helt naturligt" vill visa upp just pappa för att just det är så speciellt på just bröllop. Funderat på varför?

Troll1 skrev 2008-12-04 17:36:26 följande:
    Och det är inga kuvade kvinnor jag känner, med grymma fäder utan helt vanliga brudpar som gjort ngt som varit helt naturligt.
  • nennesjuttioåtta

Men jag förstår inte varför man inte allra helst vill gå in med sin blivande man? Finns det något mer romantiskt?!??! Jag och han, det är ju för tusan därför vi är där. Inte för att få visa att pappa var en bra far. Det är ju relationen mellan brudparet som hela bröllopet handlar om.

• Duchess

Du kan ju fråga honom hur han skulle se på möjligheten att han överlämnas av sin mamma istället för att du överlämnas av din pappa. Skulle vara kul att höra hur nån kille ser på det!

Emmet99 skrev 2008-12-04 17:07:36 följande:
    Därför att vi ville möts därframme =) Hans pappa blir svårt för han är död, men att han gick med sin mamma och jag väntade därframme hade jag iaf inte haft några problem med. Vet inte vad han skulle säga eftersom vi inte pratat om det.
  • Troll1
    anne på grönkulla skrev 2008-12-04 18:06:56 följande:
    Fast det är ju himla intressant att alla "helt vanliga" människor som vill nåt "helt naturligt" vill visa upp just pappa för att just det är så speciellt på just bröllop. Funderat på varför?
    Men herregud, jag försöker (fögäves tydligen, eller så har du inte läst bakåt) förklara att för ngn generation tillbaka sedan så var det väldigt vanligt och helt naturligt med brudöverlämning. De har inte varit några kuvade människor som blivit påtvingat varken äktenskap eller blivit indragna mot sin vilja av fadern in i kyrkan, utan de har följt en tradition. Min mamma har berättat om det (efter att jag frågat) och hon sa att det var brudöverlämning i alla de familjer hon kände till.
    Inget konstigt alls för dem, eller förödmjukande heller. Det vi diskuterade då var om det är tradition i Sverige, eller ej... Jag lade inte in ngn personlig åsikt om det. Själv gick jag som sagt in med min man.

Ryck inte saker ur sin mening, kolla gärna upp vad som sagts innan.

• Emmet99

Visst kan jag fråga honom, men de har inte särskilt nära relation, han har inte bott hemma sen han var 16. Troligen skulle han säga att han hellre skulle vilja att jag går med pappa. Man kan säga att jag lika gärna hade kunnat gå med min bästa vän istället för pappa, killen står ju längst fram med sin bästa vän. Bara det att min bästa vän förutom min blivande make har i hela mitt liv varit min far. han står och väntar med sin bästis, jag går med min bästis. Byta så han går med sin jag väntar med min? Fine, inga problem. Men ang ovan så ska jag inte lägga ord i hans mun, ska fråga honom när han kommer hem =)

• anne på grönkulla

O jag undrar varför just det är så helt vanligt o naturligt? Varför inte lika "vanligt" och "naturligt" med nån annan kombination?

Troll1 skrev 2008-12-04 18:24:29 följande:
    Men herregud, jag försöker (fögäves tydligen, eller så har du inte läst bakåt) förklara att för ngn generation tillbaka sedan så var det väldigt vanligt och helt naturligt med brudöverlämning. De har inte varit några kuvade människor som blivit påtvingat varken äktenskap eller blivit indragna mot sin vilja av fadern in i kyrkan, utan de har följt en tradition. Min mamma har berättat om det (efter att jag frågat) och hon sa att det var brudöverlämning i alla de familjer hon kände till. Inget konstigt alls för dem, eller förödmjukande heller. Det vi diskuterade då var om det är tradition i Sverige, eller ej... Jag lade inte in ngn personlig åsikt om det. Själv gick jag som sagt in med min man.

• Ore
    Troll1 skrev 2008-12-04 18:24:29 följande:
    Men herregud, jag försöker (fögäves tydligen, eller så har du inte läst bakåt) förklara att för ngn generation tillbaka sedan så var det väldigt vanligt och helt naturligt med brudöverlämning. De har inte varit några kuvade människor som blivit påtvingat varken äktenskap eller blivit indragna mot sin vilja av fadern in i kyrkan, utan de har följt en tradition. Min mamma har berättat om det (efter att jag frågat) och hon sa att det var brudöverlämning i alla de familjer hon kände till. Inget konstigt alls för dem, eller förödmjukande heller. Det vi diskuterade då var om det är tradition i Sverige, eller ej... Jag lade inte in ngn personlig åsikt om det. Själv gick jag som sagt in med min man.

Nej, just där din mamma och hennes vänner bor/bodde var det vanligt och helt naturligt. I Sverige som helhet har det varit väldigt ovanligt, och väldigt onaturligt.

Och man kan vara hur okuvad som helst, det är fortfarande en tradition som uppkom när kvinnan var omyndig och överlämnades till sin far mot betalning. En kille jag jobbade med fick sin fru på det sättet (ett land i Afrika). Så jag kan inte förstå hur man kan tycka att symboliken i överlämning är något annat än just att man ÖVERLÄMNAS från en man utan en annan.

Tycker du att det betyder något annat med brudöverlämning så kan man säga att du spelar upp en fars, där överlämningen ska ha någon annan betydelse än den ursprungliga, som alltså existerar i sin negativa bemärkelse på många ställen. Men du kan inte ändra betydelsen, ursprunget, historian.
  • Ore

Det är alltså ren fakta, och inget jag sitter och säger, att i Svenska kyrkan så har det, med vissa lokala undantag, varit tradition att brudparet går in tillsammans till vigseln sedan 1300-talet. Innan dess skedde vigseln på kyrktrappan, och så gick man fram tillsammans till altaret och hade mässa. Innan dess var Sverige inte ett kristet land...

• Emmet99
    Duchess skrev 2008-12-04 18:16:31 följande:
    Du kan ju fråga honom hur han skulle se på möjligheten att han överlämnas av sin mamma istället för att du överlämnas av din pappa. Skulle vara kul att höra hur nån kille ser på det!
    han sa att i sig skulle han inte tycka det vore något fel, men att han tycker det skulle kännas fel på grund av min och pappas speciella relation som är en alldeles egen speciell symbolik i sig själv. Så sa han, hans ord inte mina
Svar på tråden brudöverlämning