• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Hemlig2009

Men varför känner du att du vill bli "överlämnad"? Dina ord exakt. Självklart är din pappa viktig i ditt liv, men vad har det din vigsel att göra med?

Du inser väl ändå symboliken i det hela när du själv säger att en viktig person i ditt liv lämnar över dig till en annan. Men DU då? Är det inte vad du tycker och känner som är det viktiga här, just denna dagen? Att du bestämt dig för att leva ihop med din blivande och ingå äktenskap? Vad har kärleken till din pappa för betydelse i det?
    Jag tycker du blandar äpplen med päron.

Emmet99 skrev 2008-12-04 10:50:19 följande:
    och här skuttar jag raskt tillbaka till ämnet=)Jag vill bli överlämnad av min pappa, och skall bli det. Helt enkelt för att det känns rätt. Pappa har varit mitt stora enorma stöd genom hela livet (min mamma dog när jag var 13) och jag har växt upp med honom som ensamstående pappa. Hade situationen varit den omvända, att det var mamma jag hade växt upp med och inte hade en pappa hade jag nog velat bli överlämnad av henne. För mig har det inget med kön att göra. Det är mer att den viktigaste personen i mitt förflutna lämnar över mig till min framtids viktigaste person. Att min blivande man har pappas "välsignelse" eller vad man ska säga är jätteviktigt för mig. Förhållanden där pojkvän och pappa hatar varandra har jag haft och tycker det är fantastiskt jobbigt. Men så är nu inte fallet och överlämnandet är för mig en slags symbol av min blivande man är en välkommen och självklar del av familjen =) Vilket är viktigt för mig. Vill du bli överlämnad av din pappa för att det känns rätt för er, kör hårt. Det är ju ert bröllop och det är er det skall kännas rätt för.
  • Emmet99

Duchess skrev 2008-12-04 11:24:25 följande:

Hmm... kan det vara så att jag hört det där "argumentet" förut? Jag tror inte det funkar om ni ska ha en kyrklig vigsel.
    Nu vet jag inte riktigt vilket du var du menade, men att bli överlämnad är väl inga problem i en kyrklig vigsel såvitt jag vet? Hans familj har för det första redan officiellt "välkomnat" mig i familjen eller vad man skall säga i samband med förlovningen. Sedan så är vi inga jämställdhets fanatiker med flaggan i topp. Jag känner inte att jag måste ha frack eller brudgummen klänning för att det inte är jämställt annars. Angående symboliken så vet jag inte riktigt hur du tänker. Självklart älskar pappa mig och är mån om att jag inte gifter mig med nåt pucko utan med någon han kan känna sig trygg med inte gör mig illa. Nu är det väl så att jag hade gift mig med grabben oavsett om pappa hade hatat honom med, eftersom det ju inte är de som skall gifta sig. Men familj betyder mycket för mig. Och man gifter ju in sig i varandras familjer med för den delen.

Tja, Hemlig2009 JAG känner ju att jag vill ha pappa vid min sida på vägen in =) Det är inte han som har kommit och sagt att "nu ska jag minsann släpa in dig i håret till altaret kvinna" Det är ju mig det känns viktigt för=)

Och att jag inte bryr mig om vad svenska kyrkan har för regler? What? Sist jag var på bröllop (min brors) lämnade brudens pappa över bruden. Nemas problemas. När jag sa att om det hade varit mamma som hade levt så hade jag lika gärna kunnat ha henne var inte syftat på vad kyrkan har för regler, utan på vad jag har för åsikt i frågan.

Vad jag menade med att "det är ert bröllop och det är er det skall kännas rätt för" menar jag med att om jag har en önskan att ha mitt bröllop på ett visst sätt för att det känns rätt för mig och blivande man tänker jag inte låta bli det det för att folk lägger i egna symbolvärden i det, ifall man ska lyssna på alla saker när det gäller olika delar av bröllop kan man lika gärna ge upp för alla har olika åsikter om vad som är "rätt" och "fel". Och eftersom det är vi som gifter oss är det kalrt att vi utgår från vår egen önskan.

Nu vet jag inte om jag förklarat tydligt, men det börjar bli lite långt inlägg :D

P.S amerikansk tradition eller ej, me like och jag firar halloween också!
  • Ore
    Troll1 skrev 2008-12-04 12:09:18 följande:
    Ore: Det där med blodigt lakan tvivlar jag starkt på att det skulle vara en svansk gammal tradition...
    Att mina mor o farföräldrar skulle blivit inspirerade av Hollywoodfilmer? Hahahha!
    Du sa din mamma och hennes vänner, på 50- och 60-talet. Jag har inte sagt något om mor- och farföräldrar, och deras "inspirationskällor"...

Och jag nämnde redan i mitt inlägg att jag inte har historiska belägg för det, men att det förekommer i många romaner, men då framförallt i engelska adeln. Jag har aldrig påstått att det förekommit i Sverige, eftersom jag inte har någon aning om det... Men det är ett exempel på en sak som jag verkligen hoppas har försvunnit helt. Eller är det någon som tycker det är fint?
  • Ore
    Emmet99 skrev 2008-12-04 13:02:55 följande:
    Duchess skrev 2008-12-04 11:24:25 följande:
    Nu vet jag inte riktigt vilket du var du menade, men att bli överlämnad är väl inga problem i en kyrklig vigsel såvitt jag vet?
    Jo, prästen har rätt att neka brudöverlämning.
  • Emmet99

tja , då får vi väl lämna in önskemål om en annan präst isf =)

• Hemlig2009

Emmet, om du läser här inne vad präster säger i frågan så är brudöverlämning egentligen inget accepterat inslag i en svensk kyrklig vigsel.

Jag tycker ändå du ska fråga dig själv varför det är viktigt att du går med din pappa. Är det inte din blivande du vill dela denna stund med? Stå utanför och känna pirret i magen? Ett sista "jag älskar dig" innan dörrarna öppnas? Som du vill hålla i handen och sen se alla gäster stå med tårar i ögonen när ni går förbi, de som är där för ER skull?

• Ore
    Emmet99 skrev 2008-12-04 13:14:31 följande:
    Och det tycker du inte är ett dugg larvigt?

Kan också tala om att många församlingar har generella bestämmelser kring detta, så i så fall riskerar du att behöva leta i en annan församling... Detta är alltså för att man inte ska hålla på och spela ut präster mot varandra, så som du verkar vilja göra om den första prästen inte "gör som du vill".
  • Hemlig2009

Det är nog den församlingen som har tagit ställning och inte den enskilda prästen.

• Burre Präst
    Att Svenska Kyrkan som organisation är emot brudöverlämning är alltså inget problem för dig, du bara letar vidare tills du hittar en präst som inte orkar bråka utan går med på det du vill? Tja, tyvärr är det ju så att du lär lyckas förr eller senare.

Att du inte blir bortgift mot din vilja tar inte bort symboliken i handlingen däremot. Det har inget att göra med jämstelldhetsfanatism utan beror på att handlingar har en inneboende betydelse som man inte kan bortse från bara för att man vill.

Sen tror jag inte på att anledningen att du vill ledas in av din pappa är att han är så betydelsefull för dig. Jag är övertygad om att alla brudar som vill ledas in först har kommit på att man vill det genom bröllop man sett på film, i TV, eller i verkligheten. Sedan försöker man motivera det med att "Pappa är den viktigaste personen i mitt liv". Men det är en ren efterkonstruktion alltså.
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-12-04 11:45:58 följande:
    Så var det här med.. Eller alla i min släkt som är/har varit gifta gick in med sin pappa.. Och dom alla har blivit riktigt förvånade när jag sagt att många ser på det med negativ syn!
    Hade du inte anknytning till Norge? Där är traditionen förhållandevis vanlig.
Svar på tråden brudöverlämning