• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Ja självklart! Spelar väl ingen roll VEM som håller upp dörren.. Folkvett som sagt..
    Jag håller alltid upp dörren åt alla.. Även om jag ser att han/hon är långt bakom.. Då står jag gärna kvar och väntar.

Och det kanske låter fel, men om jag kommer med barnvagn och matkassar och någon smäller igen dörren framför näsan på mig så blir jag grymt sur!

Ore skrev 2008-12-04 15:15:33 följande:
    Men det är inte så att du förväntar dig att alla killar ska hålla upp dörren för dig? Om du kommer till en dörr, och en man kommer precis efteråt, så kan du lika gärna hålla upp dörren åt honom? Likaså om det är en kvinna som kommer. Det hade varit ojämställt om det alltid varit killar som skulle hålla upp dörren. Om det är "först till dörren håller upp den för den som kommer strax efter" så är det ju inget ojämställt...
  • Emmet99

jahaja, nu är jag skyldig till allt skit som händer i icke sekulariserade länder också. Tagga ner lite tack

• Hemlig2009

Det handlar väl inte om att du är skyldig till det, det handlar om att du väljer att inte ta avstånd mot den symboliska handlingen.

Du skrev: "Mhm, så innebörden av morgongåvor kan förändras när man kan ärva, men inte överlämning då man inte längre inhandlar brudar på löpande band. Lustigt."

Och det handlar ju inte om en nedvärderande handling från början utan istället omtanke så att änkan skulle klara sig efter makens död. Hur kan du ens jämföra de två?

• Ore
    Emmet99 skrev 2008-12-04 15:21:03 följande:
    jahaja, nu är jag skyldig till allt skit som händer i icke sekulariserade länder också. Tagga ner lite tack
    Nej, du är inte skyldig till det.

Du är inte heller skyldig till miljöförstörelse och växthuseffekt. Men för att göra skillnad i den frågan hoppas jag att du kan tänka dig att köpa miljömärkta vanor, inte ta bilen i onödan och källsortera.

Och på samma sätt tycker jag att man ska kunna tänka sig att bidra till att Sverige inte blir ett land som tar in ojämställda traditioner, utan där vi kan hålla kvar vid våra traditioner. Jag tycker det är värt att vara stolt över att Svenska kyrkan (med lokala undantag) har varit för jämställdhet lääänge i det avseendet. Sedan 1300-talet har brudpar gått in i kyrkan tillsammans, innan dess vigdes man vanligtvis på kyrktrappan och gick in för att fira mässan tillsammans som gift par.

Kan vi inte alla vara stolta över det och dra vårt strå till stacken för att behålla det så, istället för att drunkna i brudöverlämningar, vare sig de är inspirerarade från Hollywood eller av något annat skäl...
  • feministbrud

Om du inte jobbar för jämställdhet i ditt förhållande så lovar jag dig att du snart kommer att vara ojämställt. Jämmställdhet är inget statiskt utan något man måste arbeta med. Så om du inte jobbar med det i ditt förhållande så är jag ledsen att säga att ni nog kommer att få det tufft på det fronten så småningom.

Ojämställdhet behvöer inte innebära att någon är macho och vill äga en. Det kan handla om vem som tar det störta ansvaret för hemmet, barnen, ekonomin osv.

Det sägs ju att mågna lever jämställt tills första barnet kommer. Då ädnras allt.

Emmet99 skrev 2008-12-04 15:01:26 följande:
    nej, det tror jag inte, eftersom inte alla förhållande är det. Jag talade om våra bröllopsgäster. Jag behöver inte jobba en sekund för att mitt skall vara det, så jag är ledsen att höra att du måste kämpa för det. Mitt förra förhållande var helt vansinnigt med en machoman som ansåg att han ägde mig, och vi levde då i Brasilien där man verkligen kan tala om icke jämställt, så jag vet vad det innebär.Mhm, så innebörden av morgongåvor kan förändras när man kan ärva, men inte överlämning då man inte längre inhandlar brudar på löpande band. Lustigt.Jag anser att handlingar får den innebörd man lägger i dem i många fall. Det är ingen som tvingar dig att bli överlämnad när du gifter dig. Intressant att veta att jag nästan blir tvångsgift!!! Ore: tycker det är ganska givet vad jag menar med min jämförelse. Vi värderar symboliken på överlämning på TOTALT olika sätt. För dig är det fruktansvärt, för mig är det fint, och på helt olika grundvalar. Om jag hade tyckt att det kändes förtryckande på något sätt hade jag ju knappast velat göra det. Jag är fullständigt allergisk mot förtryck och orättvisor, men jag ser det helt enkelt inte så. Det är som att vi kollar på samma målning men ser helt olika bilder.
  • Ore

"Mhm, så innebörden av morgongåvor kan förändras när man kan ärva, men inte överlämning då man inte längre inhandlar brudar på löpande band. Lustigt."

Här vill jag kommentera att självklart så kan innebörden av brudöverlämning ändras. Innebörden av morgongåvor ändrades, tror jag, när hustrun fick ärva sin man om/när han dog. Då behövde hon inte ha en ekonomisk försäkring som var ens egen längre. Nu är det i de flesta fall något som man i paret ger till varandra (så gjorde vi i alla fall...)

Däremot så ser jag ingen anledning till att lägga två strån i kors för att ändra brudöverlämning. Den traditionen borde gå i graven, glömmas bort och behandlas som en kuriosa från en tid med en jämställdhetssyn som vi aldrig någonsin vill tillbaka till...

Och därför irriterar det mig någon oerhört med alla blivande brudar som tycker att de kan bestämma att brudöverlämning är något gulligt, eftersom de tycker det. När väldigt många, inklusive svenska kyrkan där många tänker gifta sig, tycker något helt annat.

Man kan helt enkelt inte, pang bom, bestämma att en sak betyder något helt annat... Att ändra betydelse i något tar flera årtionden... Och i det här fallet säkert ännu längre tid, så länge som såna som jag stretar emot...

• MulleNuh

Alltså detta med att blivande brudar tycker det är gulligt beror ENBART på att dom inte vet vad det kommer ifrån ursprungligen!

Så det har inget att göra med att dom vill se det på ett annat sätt.. Dom VET inte vad det är!

Det tog ett tag för mig att inse.. Men poletten trilla ju till slut ner..

• Ore

Och oavsett om man ändrar betydelsen, så finns alltid historian kvar. Jag kan tycka att morgongåva har en litet trist historia, i den bemärkelsen att den fanns för att kvinnan inte fick äga något så länge hennes man levde...

Men när man nu ger morgongåvor (eller bröllopsgåvor kanske man kan säga, vi öppnade våra innan vi somnade...) så gör man det ofta till varandra. Man har också gjort det till en jämlik sak.

Brudöverlämning, även om man skulle försöka se det som en positiv handling, fokuserar enbart på att kvinnan får allas ögon på sig när hon går in med sin pappa. Jag tycker det är bättre att brudparet hamnar i fokus. Och jag tycker det är starkt orättvist att bara en förälder, av upp till fyra stycken, specialbehandlas på det sättet...

• Ore
    MulleNuh skrev 2008-12-04 15:49:44 följande:
    Alltså detta med att blivande brudar tycker det är gulligt beror ENBART på att dom inte vet vad det kommer ifrån ursprungligen!Så det har inget att göra med att dom vill se det på ett annat sätt.. Dom VET inte vad det är!Det tog ett tag för mig att inse.. Men poletten trilla ju till slut ner..
    Fast många (inte du) har fått höra det, och hävdar fortfarande att det är en gullig gest bara för att de själva tycker det är gulligt. Det där "hemska tråkiga" med brudöverlämning var då, för länge sedan, nu är det bara gulligt 'för det har jag bestämt'... Litet överdrivet kanske, ingen har uttryckt sig exakt så, men andemeningen har varit så....
  • feministbrud

Åh Mullenuh, jag önskar att du hade rätt. Jag tror tyvärr att många vet, men sktier i det. Varför vet jag fortfarande inte.

MulleNuh skrev 2008-12-04 15:49:44 följande:
    Alltså detta med att blivande brudar tycker det är gulligt beror ENBART på att dom inte vet vad det kommer ifrån ursprungligen!Så det har inget att göra med att dom vill se det på ett annat sätt.. Dom VET inte vad det är!Det tog ett tag för mig att inse.. Men poletten trilla ju till slut ner..
Svar på tråden brudöverlämning