• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Så var det här med.. Eller alla i min släkt som är/har varit gifta gick in med sin pappa.. Och dom alla har blivit riktigt förvånade när jag sagt att många ser på det med negativ syn!

Troll1 skrev 2008-12-04 11:28:54 följande:
    Apropå det här med brudöverlämning. (Nu har jag inte läst tråden helt)
    Min mamma blev förd till altaret av sin far. På henne lät det som att det gjorde man på den tiden hon gifte sig. Vissa saker tas bort, eller ses som förlegat, medans andra traditioner lever vidare.
    För mig är tradition ganska viktigt, men jag ville gå in i kyrkan ihop med min blivande man så ngn brudöverlämning var det inte tal om för min del.
    Min fundering är, varför framkallar just brudöverlämningen så starka känslor? Att det är förlegat? Ja, kanske, men det finns så många olika traditioner och ritualer man håller benhårt fast vid kring vigslar. 
    Som sagt, bara en lite fundering jag har.
  • Ore
    Troll1 skrev 2008-12-04 11:32:29 följande:
    Men hur kommer det sig att alla mammas vänner gjorde så på 50-60-talet? Var det bara de? Mig spelar det ingen större roll kan jag säga. Bara nyfiken.
    Det finns lokala avvikelser från traditionen. Har du frågat din mamma och hennes vänner varför de gjorde så? Min tanke är att hollywoodfilmer fanns då också...
  • MulleNuh

Fast när farmor gifte sig fanns då inga hollywoodfilmer iaf!

Jag frågade farmor varför hon gick in med sin pappa och då sa hon: jag gick in med honom för att det är en fin tradition!

Märkligt att detta är så blandat..

Ore skrev 2008-12-04 11:47:02 följande:
    Det finns lokala avvikelser från traditionen. Har du frågat din mamma och hennes vänner varför de gjorde så? Min tanke är att hollywoodfilmer fanns då också...
  • Ore
    Troll1 skrev 2008-12-04 11:28:54 följande:
    Apropå det här med brudöverlämning. (Nu har jag inte läst tråden helt)
    Min mamma blev förd till altaret av sin far. På henne lät det som att det gjorde man på den tiden hon gifte sig. Vissa saker tas bort, eller ses som förlegat, medans andra traditioner lever vidare.
    För mig är tradition ganska viktigt, men jag ville gå in i kyrkan ihop med min blivande man så ngn brudöverlämning var det inte tal om för min del.
    Min fundering är, varför framkallar just brudöverlämningen så starka känslor? Att det är förlegat? Ja, kanske, men det finns så många olika traditioner och ritualer man håller benhårt fast vid kring vigslar. 
    Som sagt, bara en lite fundering jag har.
    Det finns många saker som är förlegade i samband med vigsel, de mest olämpliga har tagits bort. Andra har ändrats. Att bruden bara fick bära krona om hon var oskuld är en sak som ändrats. Att man håller upp ett blodigt lakan efter bröllopsnatten för att visa att bruden verkligen var oskuld har tagits bort (vet inte om det någonsin har förekommit i Sverige, men det finns med i historiska romaner i alla fall, men många sådana är ju från det engelska adeln...).

Just brudöverlämning tycker jag kan få försvinna... Andra, mer harmlösa, traditioner kan få ändra betydelse. Så som morgongåvan ändrats till att vara något man ger till varandra istället för att vara en ekonomisk trygghet för bruden om hennes make går bort.
  • MulleNuh

Men FY så hemskt!!! Gjorde dom så?? Höll upp lakanet!?

vad hände om det INTE var blodigt då?

Ore skrev 2008-12-04 11:52:16 följande:
    Det finns många saker som är förlegade i samband med vigsel, de mest olämpliga har tagits bort. Andra har ändrats. Att bruden bara fick bära krona om hon var oskuld är en sak som ändrats. Att man håller upp ett blodigt lakan efter bröllopsnatten för att visa att bruden verkligen var oskuld har tagits bort (vet inte om det någonsin har förekommit i Sverige, men det finns med i historiska romaner i alla fall, men många sådana är ju från det engelska adeln...). Just brudöverlämning tycker jag kan få försvinna... Andra, mer harmlösa, traditioner kan få ändra betydelse. Så som morgongåvan ändrats till att vara något man ger till varandra istället för att vara en ekonomisk trygghet för bruden om hennes make går bort.
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-12-04 11:49:03 följande:
    Fast när farmor gifte sig fanns då inga hollywoodfilmer iaf! Jag frågade farmor varför hon gick in med sin pappa och då sa hon: jag gick in med honom för att det är en fin tradition!Märkligt att detta är så blandat..
    Det kan ju finnas alla möjliga orsaker, t.ex. att någon präst hade anknytning till ett land där detta var tradition, och införde traditionen på något lokalt ställe...

Oavsett vilket så är det ju ett faktum att Svenska kyrkan som organisation, idag är emot brudöverlämning eftersom den symboliserar en ojämställd syn på äktenskapet. Och detta är FAKTA!

Det som jag kommer säga nu är min personliga reflektion, som säkert inte kommer gillas, men på något sätt ser jag alla som säger "ja men JAG vill ha det så och det är MIN dag och JAG ska få som JAG vill" ungefär som barnsliga småungar som käftar för att få godis, trots att föräldrarna sagt nej... Svenska kyrkan har sagt nej, men folk vill ändå ha det? Varför???

Ok, liknelsen faller litet. Ett brudpar är vuxet.... Men fortfarande: vill man göra något inom en organisation, så borde man göra det på det sätt som är tänkt.
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-12-04 11:54:26 följande:
    Men FY så hemskt!!! Gjorde dom så?? Höll upp lakanet!?vad hände om det INTE var blodigt då?
    Jag har inte läst historia kring detat, utan bara romaner. Men det förekommer i så många att det känns som att det måste vara litet sant... Om det inte var blodigt så hade brudgummen rätt att upplösa äktenskapet, och tjejen stämplades som dålig flicka och fick tillbringa resten av livet på glasberget...
  • MulleNuh

hehe ja det låter lite som min son på 4 år..

Men jag tror kyrkan måste vara tydligare med detta! Jag hade aldrig någonsin fått reda på ursprunget om jag inte hängt här på bt!

Ore skrev 2008-12-04 11:58:52 följande:
    Det kan ju finnas alla möjliga orsaker, t.ex. att någon präst hade anknytning till ett land där detta var tradition, och införde traditionen på något lokalt ställe... Oavsett vilket så är det ju ett faktum att Svenska kyrkan som organisation, idag är emot brudöverlämning eftersom den symboliserar en ojämställd syn på äktenskapet. Och detta är FAKTA!Det som jag kommer säga nu är min personliga reflektion, som säkert inte kommer gillas, men på något sätt ser jag alla som säger "ja men JAG vill ha det så och det är MIN dag och JAG ska få som JAG vill" ungefär som barnsliga småungar som käftar för att få godis, trots att föräldrarna sagt nej... Svenska kyrkan har sagt nej, men folk vill ändå ha det? Varför??? Ok, liknelsen faller litet. Ett brudpar är vuxet.... Men fortfarande: vill man göra något inom en organisation, så borde man göra det på det sätt som är tänkt.
  • Troll1

Ore: Det där med blodigt lakan tvivlar jag starkt på att det skulle vara en svansk gammal tradition...

Att mina mor o farföräldrar skulle blivit inspirerade av Hollywoodfilmer? Hahahha!

• Duchess

När det gäller brudkronan så var det så att om bruden använde den och det senare visade sig att hon inte varit oskuld när hon vigdes (dvs fick barn tidigare än nio månader innan) så fick hon bekosta en ny förgyllning av kronan....

Svar på tråden brudöverlämning