• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Ja men nu frågade jag inte vad du tyckte om hur man skulle göra!

Jag frågade om de tycker det är bra/bättre att gå in med mamma ist för pappa!

älskarlivet skrev 2008-12-03 09:24:00 följande:
    Jag tycker man ska gå in med sin blivande, för det är honom man valt att leva med.
  • älskarlivet

Men du skrev "tycker ni det är bra..." och då måste jag väl få säga att jag inte tycker om det heller?? Eller vem är ni? Jag antog att du ställde en allmän fråga här inne, annars får du ju skriva exakt vem "ni" är..

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:25:56 följande:
    Ja men nu frågade jag inte vad du tyckte om hur man skulle göra!Jag frågade om de tycker det är bra/bättre att gå in med mamma ist för pappa!
  • feministbrud

Nej, självklart inte. Jag bara ifrågasätter varför det alltid handlar om pappa. Det är alltid pappa, eller svärfar eller brorsan. Är det ingen som förstår att det inte bara handlar om vem man står närmast?

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:23:16 följande:
    måste få fråga.. Tycker ni det är "bra" om en brud går in med sin mamma ist?
  • MulleNuh

Jag skrev det efter femnistens inlägg när hon frågar om mamman. Kan inte alltid citera här.. Nåt strul.

Ja och frågan var mer om det är bättre med mamma än med pappa.

Och du behöver inte "nia" ming!

älskarlivet skrev 2008-12-03 09:32:32 följande:
    Men du skrev "tycker ni det är bra..." och då måste jag väl få säga att jag inte tycker om det heller?? Eller vem är ni? Jag antog att du ställde en allmän fråga här inne, annars får du ju skriva exakt vem "ni" är..
  • älskarlivet

Oj, vad du läser som...

Jag har inte niat dig, jag undrade vem du menade var "ni" i ditt inlägg....
    Och jag svarade att jag tycker inte det är bättre med mamman än med pappan.. Får inte jag svara också? Annars får du ju skriva vem du ställer frågan till..

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:37:58 följande:
    Jag skrev det efter femnistens inlägg när hon frågar om mamman. Kan inte alltid citera här.. Nåt strul.Ja och frågan var mer om det är bättre med mamma än med pappa.Och du behöver inte "nia" ming!
  • MulleNuh

Men du svarade inte att mamman inte är bättre. Du skrev bara: jag tycker man ska gå in med sin man!

Ok då missförstod jag dig med "ni"!

Jag menade NI till de som är emot brudöverlämning, men många gånger har jag läst att när dom frågar varför inte mamman duger? Varför alla vill gå in med pappan.

älskarlivet skrev 2008-12-03 09:41:27 följande:
    Oj, vad du läser som...Jag har inte niat dig, jag undrade vem du menade var "ni" i ditt inlägg.... Och jag svarade att jag tycker inte det är bättre med mamman än med pappan.. Får inte jag svara också? Annars får du ju skriva vem du ställer frågan till..
  • MulleNuh

Jo jag hajjar.. Jag har bara aldrig ställt den frågan förut om någon kände att det vore bättre med mamman ist för pappan..
    Men NU har jag frågat!

feministbrud skrev 2008-12-03 09:36:39 följande:
    Nej, självklart inte. Jag bara ifrågasätter varför det alltid handlar om pappa. Det är alltid pappa, eller svärfar eller brorsan. Är det ingen som förstår att det inte bara handlar om vem man står närmast?
  • älskarlivet

Men om jag skriver att jag tycker att man ska gå in med sin man, är inte det lika med att mamman inte är bättre? Oj, hur är det med läsförståelsen?

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:44:27 följande:
    Men du svarade inte att mamman inte är bättre. Du skrev bara: jag tycker man ska gå in med sin man!Ok då missförstod jag dig med "ni"! Jag menade NI till de som är emot brudöverlämning, men många gånger har jag läst att när dom frågar varför inte mamman duger? Varför alla vill gå in med pappan.
  • MulleNuh

men du är alltid så aggro! I alla trådar jag sett dig.

Men vi säger att allt här blev ett missförstånd. Nu vet jag vad du tycker..

älskarlivet skrev 2008-12-03 09:47:42 följande:
    Men om jag skriver att jag tycker att man ska gå in med sin man, är inte det lika med att mamman inte är bättre? Oj, hur är det med läsförståelsen?
  • älskarlivet

Och du missuppfattar alltid det folk skriver.. Sorry, men jag är svensklärare, kanske det sätter sina spår också.. Och jag är inte aggro, vet inte var du sett mig förr..

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:51:49 följande:
    men du är alltid så aggro! I alla trådar jag sett dig.Men vi säger att allt här blev ett missförstånd. Nu vet jag vad du tycker..
Svar på tråden brudöverlämning