• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • lillabruden

jag har aldrig i ett enda inlägg här påstått att ni har fel eller falska ideer. Snälla människor, jag ville ha synpunkter inte frågor som 'har du gift dig förut?' och 'vad är meningen med att ni gifter er, är det pirret?'

min 'falska' idé av vad det representerar är inget av det ni har tolkat. Att jag skulle ha sällskap fram till altaret står för inget annat än att jag inte ska trilla på min näsa framför allihopa. Sen betyder det, som allt annat olika för andra.

• Tooticki

Giftermålet var ett gemensamt beslut.
    Min man tog mitt efternamn.
    Vi vill inte ha några barn så det är inte aktuellt att diskutera föräldraledighet, men HADE vi velat det så hade vi båda varit otroligt noga med att dela lika eftersom detta är en fråga som vi tycker är väldigt viktig!

Du kanske ska läsa på innan du kommer med en massa anklagelser till oss "sk feminister"!

Valentinebride skrev 2008-12-02 23:57:23 följande:
    Den här tråden börjar bli så jäkla patetisk och fylld av dubbelmoralister och sk feminister som ska mässa om kvinnors frihet vs förtryck! Friade ni tjejer till er blivande då? Har ni behållt ert eget efternamn lr tog ni/ska ta mannens? Och hur ska ni göra med föräldraledigheten när ni får barn? osv osv...Nä just det...Och ni kan väl inte bestämma vems "pirr" som är mest rätt!Ni som ska gå in tillsammans - Grattis & lycka tillNi som ska gå in med er far eller någon annan - Grattis & lycka till.
  • anne på grönkulla

Vi bestämde gemensamt att och när vi skulle gifta oss och har behållit varsitt efternamn. Barn har vi inga än men när/om frågan om föräldraledighet aktualiseras så kommer vi att dela lika på den så gott vi kan (själv tycker jag rent principiellt att maken som är mer för barn än jag och har lägre inkomster just nu gott kan få ta en större del av ledigheten ).

Om det nu var fråga om att rättfärdiga sin rätt att ha en åsikt.

Men jag har inte så mycket åsikter om de enskilda personerna och deras val som om fenomenet på ett strukturellt plan. Det är intressant att det är svårt att diskutera, då folk känner sig personligt påhoppade när man försöker höja blicken.

• Hemlig2009

"Nä just det..."

Ehhm, så du tog för givet att vi som tycker brudöverlämning är en patetisk handling där få vet betydelsen av inte bryr oss om jämlikhet i övrigt? Hur 17 kunde du få den idéen?

Och om det nu vore så, vad spelar det för roll? Är det allt eller inget som gäller? Svart eller vitt? Självklart ska man ta de strider som var och en tycker är rätt!

Jag tänker inte rabbla upp hur jag och min sambo ser på jämlikhet, varför skulle det vara intressant? Och varför skulle det blir något sätt få mer tyngd i argumenten angående brudöverlämning?

Den här tråden börjar bli så jäkla patetisk och fylld av dubbelmoralister och sk feminister som ska mässa om kvinnors frihet vs förtryck! Friade ni tjejer till er blivande då? Har ni behållt ert eget efternamn lr tog ni/ska ta mannens? Och hur ska ni göra med föräldraledigheten när ni får barn? osv osv...Nä just det...Och ni kan väl inte bestämma vems "pirr" som är mest rätt!Ni som ska gå in tillsammans - Grattis & lycka tillNi som ska gå in med er far eller någon annan - Grattis & lycka till.
  • feministbrud

Jag friade, vi har behållit våra namn och kommer självklart att dela föräldraledigheten.

Nä, just det...

• feministbrud

Jag menade inte att du hade falska idéer, jag menade att din teori om att brudöverlämning betyder något annat än kvinnoförtyck var fel. Man kan inte ändra betydelser av saker för att det passar en själv. Bara för att du har sett romantiska amerikanska filmer, så beyder gesten att pappa lämnar över dig samma sak som om inte dessa filmer fanns - dvs ägande och ofrihet för kvinnan att själv välja partner.

Men om du inte vill trilla, varför pappa och ingen annan? Varför inte mamma? (Jo, jag vet svaret, det är för att just din pappa betyder så mycket för dig och din mamma vill inte.)Och framför allt, varför inte din blivande man, om det nu bara att trilla som du är orolig för?

lillabruden skrev 2008-12-03 00:49:36 följande:
    jag har aldrig i ett enda inlägg här påstått att ni har fel eller falska ideer. Snälla människor, jag ville ha synpunkter inte frågor som 'har du gift dig förut?' och 'vad är meningen med att ni gifter er, är det pirret?' min 'falska' idé av vad det representerar är inget av det ni har tolkat. Att jag skulle ha sällskap fram till altaret står för inget annat än att jag inte ska trilla på min näsa framför allihopa. Sen betyder det, som allt annat olika för andra.
  • Burre Präst
    Jag gör säkert fel många gånger och jag är långt ifrån perfekt. Men bara för att jag felar på en mängd områden jag inte ens är medveten om betyder ju inte att jag måste tycka det är OK att införa en ny sed där jag är mycket medveten om betydelsen.

Bara för att det fortfarande finns saker som är fel behöver man ju inte införa fler.
  • Burre Präst
    lillabruden skrev 2008-12-03 00:49:36 följande:
    jag har aldrig i ett enda inlägg här påstått att ni har fel eller falska ideer. Snälla människor, jag ville ha synpunkter inte frågor som 'har du gift dig förut?' och 'vad är meningen med att ni gifter er, är det pirret?' min 'falska' idé av vad det representerar är inget av det ni har tolkat. Att jag skulle ha sällskap fram till altaret står för inget annat än att jag inte ska trilla på min näsa framför allihopa. Sen betyder det, som allt annat olika för andra.
    *Vem* du har sällskap med fram till altaret betyder mer än att du bara ska ha någon som ser till att du inte trillar på näsan.

Att bli överlämnad av pappa kan aldrig helt och hållet befrias från symboliken om kvinnans underordning, på samma sätt som att gå in med sin blivande make aldrig helt och hållet kan befrias från symboliken om två jämbördig parter som frivilligt ingår äktenskap.

Och om det *för dig* enbart handlar om att inte trilla, vad hindrar dig då från att gå in med din fästman? Varför införa en främmande sed utan traditionsbakgrund i svenska vigslar?
  • MulleNuh

måste få fråga.. Tycker ni det är "bra" om en brud går in med sin mamma ist?

• älskarlivet

Jag tycker man ska gå in med sin blivande, för det är honom man valt att leva med.

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:23:16 följande:
    måste få fråga.. Tycker ni det är "bra" om en brud går in med sin mamma ist?
Svar på tråden brudöverlämning