• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Congrats!!

marsros skrev 2008-12-02 10:02:14 följande:
    1000!
  • marsros
    MulleNuh skrev 2008-12-02 09:56:52 följande:
    Ja vissa säger: men man har väl sett varandra innan bröllopet?! Ja visst har man det, men man har inte sett varandra i brudklänning/Jauqette.. För vissa är det en stor grej.
    Det köper jag
    Och om man vill gå med barn som kanske inte är mannens egna köper jag också.

Men pappa? ska han vara en del av den nya familjen? Nä han är väl där för att vara stöd och då tycker jag att atgumentet om trygghet håller
  • MolsonCanadian

Och varför vill man ses inför alla andra?
    Förstår inte varför det inte går utmärkt att ses utanför kyrkporten. För min del, är det en så stark gemensam handling att det är viktigt att man går in gemensamt för att "utföra" den. Det känns rent av lite hafsigt och ostrukturerat att han ska stå och vänta nånstans. Dessutom är jag som bekant kritisk till att man låter bröllopet vara "brudens dag", men inte brudgummens, vilket förstärks av att det är bruden som ska gå hela vägen fram till altaret och bli tittad på. Egocentrism, tänker jag. Romantik, tänker någon annan.

MulleNuh skrev 2008-12-02 09:56:52 följande:
    Fast detta med att inte gå in med sin man har ju inget med att inte vara trygg att göra.. Tror att det sannolikt beror på att man vill ses inför alla andra inne i kyrkan eller var man nu håller till.Ja vissa säger: men man har väl sett varandra innan bröllopet?! Ja visst har man det, men man har inte sett varandra i brudklänning/Jauqette.. För vissa är det en stor grej..Så ok om man inte tycker att bruden ska bli överlämnad, men att tycka så mycket om att en tjej går in med eller utan sin man är lite väl mycket..Tycker JAG!
  • MulleNuh

haha nää pappa är ju i min "gamla" familj.. Jag har iaf slagit bort den tanken..

Jag vill nog isf gå in med min son...

marsros skrev 2008-12-02 10:04:47 följande:
    Det köper jagOch om man vill gå med barn som kanske inte är mannens egna köper jag också. Men pappa? ska han vara en del av den nya familjen? Nä han är väl där för att vara stöd och då tycker jag att atgumentet om trygghet håller
  • feministbrud

En liten tankeställande till: Att se sin blivande man i full mundering är väldigt känslosamt. Likaså är det väldigt känslosamt att gifta sig. För att undvika storböl skulle jag säga att det underlättar att ha fått ögonblicket där blickarna möts före vigseln. Det blir tillräckligt känslosamt ändå, det vill jag lova!

MulleNuh skrev 2008-12-02 10:06:39 följande:
    haha nää pappa är ju i min "gamla" familj.. Jag har iaf slagit bort den tanken..Jag vill nog isf gå in med min son...
  • MulleNuh

Jo det kan jag ju tänka mig.. Äh vi får se vart det bär av!! Är ju ett tag kvar..

feministbrud skrev 2008-12-02 15:39:21 följande:
    En liten tankeställande till: Att se sin blivande man i full mundering är väldigt känslosamt. Likaså är det väldigt känslosamt att gifta sig. För att undvika storböl skulle jag säga att det underlättar att ha fått ögonblicket där blickarna möts före vigseln. Det blir tillräckligt känslosamt ändå, det vill jag lova!
  • feministbrud

Jag älskar dig och lovar att stå vid din sida så länge jag lever!

MulleNuh skrev 2008-12-02 15:45:16 följande:
    va fint! Vad står han och säger i mikrofonen??
  • MulleNuh

Blääää nu börja jag nästan böla!!! Usch va fint att få höra sånt inför en massa människor!

feministbrud skrev 2008-12-02 15:46:22 följande:
    Jag älskar dig och lovar att stå vid din sida så länge jag lever!
Svar på tråden brudöverlämning