• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Både och...

MolsonCanadian skrev 2008-12-02 17:58:31 följande:
    Ursäkta, men gifter ni er för att det är pirrigt och mysigt i magen eller gifter ni er för att ni fattat ett gemensamt beslut om att leva tillsammans?
  • MolsonCanadian
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-02 18:10:04 följande:
    hur vet du det? Att det är mer pirrigt så? har du gift dig förut??Jag kan lova att det var jättepirrigt och mysigt i magen trots att vi sågs redan före vigseln (fotades) och om det är något som jag minns bäst så är det just minnet från när vi två står ensamma på trappen utanför kyrkan, klockorna ringer (har de sagt ) och vi står och tittar på varandra och säger hur mycket vi älskar varandra. Bara han och jag. OOOh jag blir alldeles pirrig i själen bara jag tänker på det! Hade ALDRIG velat ha det på ett annat sätt. Och sen öppnas dörrarna och man ser alla som kommit står och väntar på oss. Då jäklar åkte hjärtat Uppskjutet och vi var alldeles höga och gick så snabbt så när vi var framme vid altaret så hade kantorn 9/10 kvar att spela på låten. Om det är något jag skulle vilja uppleva igen så är det det där ögonblicket på trappen. Det var magiskt och så känslofyllt härligt! Stackars er som inte får uppleva det. Eller snarare er man som får stå som ett fån längst fram i kyrkan.
    Väldigt härligt beskrivet. Det är lite så jag tänker mig, just att man står där utanför och gemensamt kliver in för att formalisera det gemensamma beslutet. Kan det bli större?
    Det är jag tveksam till.
  • JPerlestam

Oooh, vad härligt att höra, jag gifter mig på lördag och det är ögonblicket innan vi går in i kyrkan som jag nästan ser allra mest framemot! Våra tärnor och marskalker kommer vara i kyrkan innan oss för att vi vill verkligen ha den stunden med varandra!

nennesjuttioåtta skrev 2008-12-02 18:10:04 följande:
    hur vet du det? Att det är mer pirrigt så? har du gift dig förut??Jag kan lova att det var jättepirrigt och mysigt i magen trots att vi sågs redan före vigseln (fotades) och om det är något som jag minns bäst så är det just minnet från när vi två står ensamma på trappen utanför kyrkan, klockorna ringer (har de sagt ) och vi står och tittar på varandra och säger hur mycket vi älskar varandra. Bara han och jag. OOOh jag blir alldeles pirrig i själen bara jag tänker på det! Hade ALDRIG velat ha det på ett annat sätt. Och sen öppnas dörrarna och man ser alla som kommit står och väntar på oss. Då jäklar åkte hjärtat Uppskjutet och vi var alldeles höga och gick så snabbt så när vi var framme vid altaret så hade kantorn 9/10 kvar att spela på låten. Om det är något jag skulle vilja uppleva igen så är det det där ögonblicket på trappen. Det var magiskt och så känslofyllt härligt! Stackars er som inte får uppleva det. Eller snarare er man som får stå som ett fån längst fram i kyrkan.
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2008-12-02 18:12:58 följande:
    Väldigt härligt beskrivet. Det är lite så jag tänker mig, just att man står där utanför och gemensamt kliver in för att formalisera det gemensamma beslutet. Kan det bli större?Det är jag tveksam till.
    Nej, jag tror inte det. Och tack!
  • Nancy Drew

Åh, nu har jag läst ikapp. Jag blir alldeles tårögd av era fina berättelser!

• nennesjuttioåtta
    JPerlestam skrev 2008-12-02 18:31:43 följande:
    Oooh, vad härligt att höra, jag gifter mig på lördag och det är ögonblicket innan vi går in i kyrkan som jag nästan ser allra mest framemot! Våra tärnor och marskalker kommer vara i kyrkan innan oss för att vi vill verkligen ha den stunden med varandra!
    Lycka till! Jag lovar att ni gör helt rätt, den stunden är bara er. Resten av dagen kommer folk att slita i er så ni får knappast ett bättre tillfälle!
  • Ore

Jag håller med Nenne, stunden innan vigseln är den som är litet lugn... Och jag föredrog definitivt att fotograferas före, istället för att försöka stressa på det efteråt för att hinna tillbaka till gästerna så snart som möjligt.

Stunden när vi stod utanför kyrkportarna, tittade varandra i ögonen och jag sa "du, vi ska faktiskt gifta oss nu", och min älskling log och höll min hand litet hårdare. Sedan började musiken spela, portarna slogs upp och vi gick tillsammans in i kyrkan och fjärilarna for fritt i magen... Helt underbart!

Hann kasta en blick på mina föräldrar. Mamma och pappa hand i hand, mamma med en näsduk i handen och pappa med kameran i handen (han glömde nog ta kort dock...) och ett stort leende...

• feministbrud
    lillabruden skrev 2008-12-02 17:41:12 följande:
    för att det blir mycket mer pirrigt och mysigt i magen att gå fram till min älskling min teori är att brudöverlämning inte är en överläming längre utan en eskort fram till vigseln. Det är en tolkningsfråga och min tolkning går långt från traditionerna
    För att förstöra den fina känslan som blivit här inne så kan jag och flera andra falsifiera din teori. Oavsett vad du tycker så betyder det inget annat än just överlämnande från en man till en annan.
  • Valentinebride

Den här tråden börjar bli så jäkla patetisk och fylld av dubbelmoralister och sk feminister som ska mässa om kvinnors frihet vs förtryck! Friade ni tjejer till er blivande då? Har ni behållt ert eget efternamn lr tog ni/ska ta mannens? Och hur ska ni göra med föräldraledigheten när ni får barn? osv osv...Nä just det...

Och ni kan väl inte bestämma vems "pirr" som är mest rätt!

Ni som ska gå in tillsammans - Grattis & lycka till
    Ni som ska gå in med er far eller någon annan - Grattis & lycka till.

• Duchess

Ingen av oss friade. Vi bestämde gemensamt att vi skulle gifta oss.
    Vi tog min svärmors flicknamn som vårt gemensamma namn.
    Vi ska inte ha några barn, så föräldraledighet är inte aktuell.

Räknas jag som patetisk dubbelmoralist/feminist då?

Valentinebride skrev 2008-12-02 23:57:23 följande:
    Den här tråden börjar bli så jäkla patetisk och fylld av dubbelmoralister och sk feminister som ska mässa om kvinnors frihet vs förtryck! Friade ni tjejer till er blivande då? Har ni behållt ert eget efternamn lr tog ni/ska ta mannens? Och hur ska ni göra med föräldraledigheten när ni får barn? osv osv...Nä just det...Och ni kan väl inte bestämma vems "pirr" som är mest rätt!Ni som ska gå in tillsammans - Grattis & lycka tillNi som ska gå in med er far eller någon annan - Grattis & lycka till.
Svar på tråden brudöverlämning