• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-03 09:25:56 följande:
    Ja men nu frågade jag inte vad du tyckte om hur man skulle göra!Jag frågade om de tycker det är bra/bättre att gå in med mamma ist för pappa!
    Om man gifter sig i Svenska kyrkan tycker jag inte det finns något vettigt alternativ till att gå in med den man gifter sig med. Pappa, mamma, brorsan, hunden - alla är sämre alternativ än den partner man ska lova trohet i lust och nöd.

Sen är det ju som sagt intressant att ingen någonsin efterfrågar att gå med mamma, utan när man vill ha brudöverlämning är det alltid pappa som är så oerhört speciell.

En kollega till mig har tom råkat ut för en brud som ville överlämnas av sin 12åriga SON - "vad som helst bara det är någon med manligt kön" liksom....

Då blir det ganska uppenbart vad brudöverlämning handlar om. Att markera myndiga män och omyndiga kvinnor.
  • MulleNuh

Jo, men allt jag frågade var bara om ni här inne såg någon skillnad på mamma eller pappa..

I MIN värld så borde det ju vara samma sak oavsett vem man går in med, om det nu inte är ens man..

En till präst skrev 2008-12-03 11:39:40 följande:

Om man gifter sig i Svenska kyrkan tycker jag inte det finns något vettigt alternativ till att gå in med den man gifter sig med. Pappa, mamma, brorsan, hunden - alla är sämre alternativ än den partner man ska lova trohet i lust och nöd.Sen är det ju som sagt intressant att ingen någonsin efterfrågar att gå med mamma, utan när man vill ha brudöverlämning är det alltid pappa som är så oerhört speciell.En kollega till mig har tom råkat ut för en brud som ville överlämnas av sin 12åriga SON - "vad som helst bara det är någon med manligt kön" liksom....Då blir det ganska uppenbart vad brudöverlämning handlar om. Att markera myndiga män och omyndiga kvinnor.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-03 11:46:24 följande:
    Jo, men allt jag frågade var bara om ni här inne såg någon skillnad på mamma eller pappa..I MIN värld så borde det ju vara samma sak oavsett vem man går in med, om det nu inte är ens man..En till präst skrev 2008-12-03 11:39:40 följande:
    Ok - jag ser ingen större skillnad på pappa eller mamma i det fallet. Men frågan har aldrig kommit upp, eftersom de som vill överlämnas uteslutande vill bli överlämnade av pappa som de har en så unik relation till.
  • Ore
    Valentinebride skrev 2008-12-02 23:57:23 följande:
    Den här tråden börjar bli så jäkla patetisk och fylld av dubbelmoralister och sk feminister som ska mässa om kvinnors frihet vs förtryck! Friade ni tjejer till er blivande då? Har ni behållt ert eget efternamn lr tog ni/ska ta mannens? Och hur ska ni göra med föräldraledigheten när ni får barn? osv osv...Nä just det...Och ni kan väl inte bestämma vems "pirr" som är mest rätt!Ni som ska gå in tillsammans - Grattis & lycka tillNi som ska gå in med er far eller någon annan - Grattis & lycka till.
    Vi friade en gång var innan vi köpte ringarna. .
    Vi tog min mans efternamn, det var så opraktiskt att han skulle heta samma sak som en nära släkting till mig, som bor ett stenkast från oss...
    Om vi får barn kommer vi dela föräldraledigheten, utifrån förutsättningarna. Men en av förutsättningarna att det är jag som kommer behöva amma vårat barn. En annan är att jag tjänar mer än min man. En tredje är att jag är etablerad på mitt jobb, min man är kanske i färd med att byta jobb. Det är hur som helst inget som säger att jag ska vara hemma hela tiden...

Klassa mig som du vill.

Jag har aldrig påstått att jag kan avgöra vems "pirr" som känns mest rätt. Jag kan dock ifrågasätta varför man tror att man kan tolka en sak annorlunda. Hur skulle du tolka om jag vinkar till dig, jämfört med om jag pekar finger. Jag kanske anser att båda betyder hej, det är min tolkning...

Och jag kan också ifrågasätta varför man går på massa amerikansk skrock om att "det betyder otur att se varandra innan bröllopet", och jag kan ifrågasätta varför man inte tror att det skulle vara en lika häftig upplevelse att gå in i kyrkan tillsammans med sin man, som är den rådande traditioner och det som kyrkan starkt rekommenderar.
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-12-03 09:23:16 följande:
    måste få fråga.. Tycker ni det är "bra" om en brud går in med sin mamma ist?
    Nej, egentligen tycker jag inte det (obs, min personliga åsikt!). Det är iofs mindre stereotypt, och det finns ingen överklang av att kvinnor är underställda män. Men på något vis tycker jag att det signalerar "jag vet inte bäst själv, utan måste ha en förälder som bestämmer åt mig".

När ett brudpar går fram till altaret tillsammans så tycker jag att det signalerar att "det här är något som vi gör tillsammans", att man går vidare i livet. Och jag tycker det passar ypperligt i det moderna samhället, där man oftast lever ihop innan man gifter sig.

Att göra det utan föräldrar, är att visa att man är vuxen och att det är ett beslut man tagit. Att föräldrarna stöttar det beslutet visar de tillräckligt bra genom att delta på bröllopet.
  • Pizan
    Valentinebride skrev 2008-12-02 23:57:23 följande:
    Den här tråden börjar bli så jäkla patetisk och fylld av dubbelmoralister och sk feminister som ska mässa om kvinnors frihet vs förtryck! Friade ni tjejer till er blivande då? Har ni behållt ert eget efternamn lr tog ni/ska ta mannens? Och hur ska ni göra med föräldraledigheten när ni får barn? osv osv...Nä just det...Och ni kan väl inte bestämma vems "pirr" som är mest rätt!Ni som ska gå in tillsammans - Grattis & lycka tillNi som ska gå in med er far eller någon annan - Grattis & lycka till.
    Att tycka det är hemskt att använda sig av nått som symboliserar bortgifte har väl knappast nått med feminism att göra? Hoppas, och tror, att de flesta här tycker det är hemskt med bortgifte och är för att kvinnor ska slippa förtryck. Sen att man väljer att blunda/inte bry sig om symboliken är väl en annan sak.

Som svar på din fråga så har vi gemensamt beslutat oss för att gifta oss. Vi kommer var och en behålla de efternamn vi har idag. Föräldraledigheten tog jag 2/3 av och min sambo resten, fast egentligen ville vi dela men det gick inte pga brist på jobb för min del.

Grejen är att det inte handlar om vems pirr är mest rätt, utan det handlar om att det är en gudstjänst. Gifter man sig borgligt får man göra precis som man vill, så det är ingen som säger att man inte får gå in med sin far, mamma, hund, eller vem det nu må vara.

Jag är en vuxen kvinna som har tagit ett beslut att gifta mig med min blivande, och det har inget med min far att göra. Att vi, jag och min blivande, går in tillsammans, sida vid sida, till den gudstjänst som ska göra oss till man och hustru ser jag som helt självklart. Mina föräldrar har inget mer med själva vigseln att göra förutom att de är där som mina föräldrar samt som gäster.
  • En till präst

Just ja! Har glömt att svara på frågan om hur vi gjorde:

Vi gifte oss efter gemensam överenskommelse.
    Vi gick självklart tillsammans in i kyrkan.
    Och gav varandra likadana löften.
    Jag tog min makes efternamn (som var mer ovanligt än mitt, jag hade ett -son-namn innan)
    Vi har delad ekonomi.
    Vi har inte barn och kommer inte få några heller, men vi delar det arbete som ett gemensamt liv och hem för med sig.

Båda är utbildade. Båda jobbar heltid. Bådas jobb räknas lika mycket.

Hur många feministpoäng får jag?

• MulleNuh

VA?!?!?! Är du tjej??

En till präst skrev 2008-12-03 22:58:21 följande:

Just ja! Har glömt att svara på frågan om hur vi gjorde:Vi gifte oss efter gemensam överenskommelse.Vi gick självklart tillsammans in i kyrkan.Och gav varandra likadana löften.Jag tog min makes efternamn (som var mer ovanligt än mitt, jag hade ett -son-namn innan)Vi har delad ekonomi.Vi har inte barn och kommer inte få några heller, men vi delar det arbete som ett gemensamt liv och hem för med sig.Båda är utbildade. Båda jobbar heltid. Bådas jobb räknas lika mycket.Hur många feministpoäng får jag?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-03 23:00:20 följande:
    VA?!?!?! Är du tjej??En till präst skrev 2008-12-03 22:58:21 följande:
    Jah?

En del präster är kvinnor, vi har funnits sen 1960....
  • MulleNuh

haha men va roligt.. Jag är genuint chockad! Vi har ändå pratat här inne lite i ett par månader..

Varför har jag hela tiden trott att du var en man?! Menar absolut inget illa, men jag var verkligen helt säker på det..

En till präst skrev 2008-12-03 23:02:07 följande:

Jah?En del präster är kvinnor, vi har funnits sen 1960....
Svar på tråden brudöverlämning