Valentinebride skrev 2008-12-02 23:57:23 följande:
Den här tråden börjar bli så jäkla patetisk och fylld av dubbelmoralister och sk feminister som ska mässa om kvinnors frihet vs förtryck! Friade ni tjejer till er blivande då? Har ni behållt ert eget efternamn lr tog ni/ska ta mannens? Och hur ska ni göra med föräldraledigheten när ni får barn? osv osv...Nä just det...Och ni kan väl inte bestämma vems "pirr" som är mest rätt!Ni som ska gå in tillsammans - Grattis & lycka tillNi som ska gå in med er far eller någon annan - Grattis & lycka till.
Att tycka det är hemskt att använda sig av nått som symboliserar bortgifte har väl knappast nått med feminism att göra? Hoppas, och tror, att de flesta här tycker det är hemskt med bortgifte och är för att kvinnor ska slippa förtryck. Sen att man väljer att blunda/inte bry sig om symboliken är väl en annan sak.
Som svar på din fråga så har vi gemensamt beslutat oss för att gifta oss. Vi kommer var och en behålla de efternamn vi har idag. Föräldraledigheten tog jag 2/3 av och min sambo resten, fast egentligen ville vi dela men det gick inte pga brist på jobb för min del.
Grejen är att det inte handlar om vems pirr är mest rätt, utan det handlar om att det är en gudstjänst. Gifter man sig borgligt får man göra precis som man vill, så det är ingen som säger att man inte får gå in med sin far, mamma, hund, eller vem det nu må vara.
Jag är en vuxen kvinna som har tagit ett beslut att gifta mig med min blivande, och det har inget med min far att göra. Att vi, jag och min blivande, går in tillsammans, sida vid sida, till den gudstjänst som ska göra oss till man och hustru ser jag som helt självklart. Mina föräldrar har inget mer med själva vigseln att göra förutom att de är där som mina föräldrar samt som gäster.