• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Det som fick mig att tro att du var man var nog mer att du i samma stund som jag pratade med Kjell präst började skriva nästan samma saker som honom.. Och då blev det bara så att de tankarna etsade sig fast.

När jag tänker på präster så ser jag nog mer kvinnor framför mig.

Jag har bara haft med kvinnliga präster att göra på tex barnens dop och min konfirmation.. Så nog vet jag att det finns kvinnliga präster!

En till präst skrev 2008-12-04 09:59:44 följande:

Inte ett dugg. Jag blir bara nyfiken.Har nämligen en egen teori om vad folk förväntar sig av präster om vi är män eller kvinnor.Vill gärna kolla om den stämmer.
  • feministbrud

Ingenting om jag ska vara ärlig. Jag tror mer att det var en tanke på Burre präst, Kjell präst och så en till präst. Det var väl en association som jag aldrg bemödade mig att kolla upp om den stämde. För att spinna vidare på mina tanker så trodde jag att du var en ganska ung man. Det var väl någon form av medvetenhet som gjrode att jag trodde att du var ung (man hade jag ju redan bestämt mig för). Hm, jag ska fundera vidare på varför...

En till präst skrev 2008-12-04 09:51:15 följande:

Börjar bli nyfiken. Vad är det i mitt skrivande som signalerar att jag skulle vara man?
  • MulleNuh

EXAKT så tänkte jag..
    På pricken..

feministbrud skrev 2008-12-04 10:07:16 följande:
    Ingenting om jag ska vara ärlig. Jag tror mer att det var en tanke på Burre präst, Kjell präst och så en till präst. Det var väl en association som jag aldrg bemödade mig att kolla upp om den stämde. För att spinna vidare på mina tanker så trodde jag att du var en ganska ung man. Det var väl någon form av medvetenhet som gjrode att jag trodde att du var ung (man hade jag ju redan bestämt mig för). Hm, jag ska fundera vidare på varför...En till präst skrev 2008-12-04 09:51:15 följande:
  • En till präst

He he

Jag är kvinna och 46 år gammal.

Min spaning är att det ofta finns en förväntan att kvinnliga präster ska vara lite mindre "religiösa" men väldigt mycket mer omhändertagande än manliga.

Verkligheten är naturligtvis att det finns rigida kvinnor och urflummiga karlar.

• chokladflingan

En till präst skrev 2008-12-04 09:45:48 följande:

Nej, man kan inte ändra en symbols betydelse bara för att man vill det. Om jag håller upp ett långfinger mot någon spelar det ingen roll om jag själv bestämt mig för att det bara betyder "hej på dig" - alla andra tycker att jag är oförskämd.
    Måste bara säga det igen; du är så rolig!

OCH jag tror man kanske fått för sig att du är man om man läst i en tråd där Kjäll präst har skrivit och sedan du nedanför, du heter ju trots allt "En till präst"... då kanske man tänker på er lite i en "klump", lite likadana. Låter hemskt, jag vet, förlåt...
  • chokladflingan

Ursäkta jag vet att detta är lite OT, men jag skulle vilja fråga dig, En till präst, något som jag inte haft chansen att fråga nån kvinnlig präst.

Jag vet hur de som de som inte tycker att kvinnor ska vara präster tänker, de finns gott om sånna där jag bor, men jag har aldrig riktigt hört hur ni kvinnliga präster tänker om det.
    Vad är det i er bibelsyn som skiljer sig, varför tycker ni som ni gör så att säga. hoppas du förstår vad jag menar, blev lite flummigt formulerat...

• chokladflingan

Ps. Du kan ju skriva i min gästbok eller nåt om vi inte ska uppta tråden för mkt.

• Burre Präst

chokladflingan: Det är inte bara kvinnliga präster som tycker det är OK med kvinnliga präster, de flesta av oss manliga präster har inget att invända mot våra kvinnliga kolleger (i alla fall inte grundat på att de är kvinnor, stolpskott finns ju av båda könen).
    De som "avviker" idag är de som anser att kvinnor inte kan vara präster och anledningen är främst kyrkans tradition. Till och med den katolska kyrkan, som är väldigt hård i motståndet mot kvinnor som präster, erkänner (om än inofficiellt) att det egentligen inte finns något i Bibeln som förbjuder kvinnor att prästvigas.

(Ännu mera OT )

• En till präst
    chokladflingan skrev 2008-12-04 10:29:52 följande:
    Ursäkta jag vet att detta är lite OT, men jag skulle vilja fråga dig, En till präst, något som jag inte haft chansen att fråga nån kvinnlig präst.Jag vet hur de som de som inte tycker att kvinnor ska vara präster tänker, de finns gott om sånna där jag bor, men jag har aldrig riktigt hört hur ni kvinnliga präster tänker om det.Vad är det i er bibelsyn som skiljer sig, varför tycker ni som ni gör så att säga. hoppas du förstår vad jag menar, blev lite flummigt formulerat...
    Bibeln är ingen glasklar bok - där kan man hitta skäl både för och emot kvinnor som präster (och slaveri och häxbränning också för den delen). Frågan är vad man väljer som centrum i Bibeln.
  • chokladflingan

Burre Präst skrev 2008-12-04 10:35:48 följande:

chokladflingan: Det är inte bara kvinnliga präster som tycker det är OK med kvinnliga präster, de flesta av oss manliga präster har inget att invända mot våra kvinnliga kolleger (i alla fall inte grundat på att de är kvinnor, stolpskott finns ju av båda könen).De som "avviker" idag är de som anser att kvinnor inte kan vara präster och anledningen är främst kyrkans tradition. Till och med den katolska kyrkan, som är väldigt hård i motståndet mot kvinnor som präster, erkänner (om än inofficiellt) att det egentligen inte finns något i Bibeln som förbjuder kvinnor att prästvigas.(Ännu mera OT )
    Nej jag vet, inte meningen att låta som att ni är lite efter, En till präst råkade bara vara inne på tråden just. Det finns ju kvinnor också som inte tycker att kvinnor ska bli präster, vilket kön man själv är har nog inte alls med saken att göra det förstår jag med.

Men jag blir verkligen förvånad över det du sa om katolska kyrkan. De jag känner har alltid haft olika bibelord som argument (minns tyvärr inte vilka) och de har varit väldigt noga med att det INTE har med tradition att göra.

Vet inte om du inser att det är typ hela min familj du pratar om, men du kanske skulle vara försiktig med att kalla folk för stolpskott, inte alltid kul att höra!
Svar på tråden brudöverlämning