• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Emmet99

Nu skall jag gå och städa lite så mannen är glad när han kommer hem från jobbet :p (eller snarare för att jag är slarvig som tusan och en tjej ska komma och kolla på vår lägenhet om nån timme)

• Emmet99

vill bara tillägga att olika människor lägger in olika värderingar i olika handlingar. En del tjejer bli skitarga om en kille håller upp dörren för de tycker att de minsann själva är fullt kapabla att öppna en dörr och minsann inte behöver specialbehandling för att de är tjejer. Andra blir glada över omtänksamheten och funderar inte närmare på om det är en tjej eller kille som håller upp dörren utan ser det som en vänlig handling.

• Troll1

Ore: Nej, men tror du på fullaste allvar att min mamma f -37 skulle suttit och tittat på Hollywoodfilmer och snyftande ringt min helt ovetande morfar och bett honom att överlämna henne?? Jisses! Det var som sagt inget ovanligt tillbaks till våra föräldrar och deras föräldrars tid med brudöverläming.

Det där med blod på lakanen förekommer i andra kulturer.

Burre Präst: Jag har varit på många bröllop, varav ett par med brudöverlämning. Det verkar inte som att prästerna i de fallen har haft ngt emot det.

Jag gick in med min man vilket kändes helt naturligt och självklart för mig/oss, men jag accepterar de som vill gå in med sin pappa också.

• Ore
    Emmet99 skrev 2008-12-04 13:44:03 följande:
    oj, nu hann det skrivas mycket! Jag är inte oskuld. Måste jag skaffa en annan klänning då eftersom vitt symboliserar oskuld? Ore, jag tycker att det är en fin gest. På samma sätt som jag tycker det var en fin gest att killen ringde och bad pappa om min hand. Inget av detta är liv och död viktigt på något sätt. Men vi tycker att det är fina och trevliga gester. Får vi göra det? Det är inte för att han måste känna sig välkomnad som jag vill gå med pappa, han vet mycket väl att pappa tokgillar honom. Men vi tycker det är en fin gest och jag tycker väldigt mycket om den symboliken VI lägger i det hela. Värderingar och traditioners innebörd förändras och ombildas med tiden. Är det någon som på allvar ger morgongåvor till sin fru för att hon skall vara försörjd om något händer mannen?
    Att vitt är en symbol för oskuld är en efterhandskonstruktion, anledningen till att man började ha vit klänning var att de som hade råd att köpa en klänning enkom för bröllopet köpte en vit klänning för att visa detta.

Och nej, man kan inte lägga vilken symbolik man vill i gester. Det finns en symbolik kring brudöverlämning, som ni inte kan ändra på bara för att ni vill. På lång sikt kan man ändra en tradition. Syftet med morgongåva föll ganska platt när kvinnor ärver sina män. Där ändrades det fort och lätt, och de som vill ha det ger nu en morgongåva i present helt enkelt. Det har också blivit jämställt eftersom det i regel är så att båda ger present till varandra.

Jag tycker det är en viktig fråga, inte minst när frågan om hedersvåld diskuteras. Tycker det är viktigt att det finns en norm, och brudöverlämning och tvångsgifte är inte så långt ifrån varandra. Även om alla era gäster förstår att du inte gifter dig av tvång, så tycker jag att det är viktigt att ta avstånd från en handling som faktiskt har en väldigt solkig betydelse. Alltså är det inte överallt självklart att man är jämställda, och att du låter din pappa lämna över dig till din man signalerar att du inte är myndig nog att bestämma själv...

Det skulle jag också gråtit över, men inte på det sättet som du utgår ifrån att folk grät på din brors bröllop....
  • feministbrud

Tror du att folk anser det självklart att alla par är jämställda? Det tror inte jag och jag jobbar varje dag för att mitt eget förhållande ska vara det. Jag tror också att man ska vara försiktig med vilka signaler man sänder ut för jag vet att jag medvetet eller omedvetet tror att folk som vill gå in med pappa lever i mer ojämställlda relationer. Jag antar att jag har fel och att det inte går att generalisera på det sättet, men detta är vad jag tänker om dem som väljer ojämställda symboler i en så viktig sak som vigsel.

Emmet99 skrev 2008-12-04 14:11:54 följande:
    ok, erkänner att jag inte har riktigt koll på vit klänning, vet bara att man inte enl. trad "får" ha vitt vid omgifte. Sicken tur att jag inte skall ha slöja då. Kommer bara att tänka på trafikskyltarna, herr gårman, och att det minsann krävs en fru gårman. Som såklart får kjol (suck) varför är herr gårman inte lika en korthårig tjej i jeans isf? Tycker debatten har lite lätt att skjuta sig själv i foten. Nu är detta inte riktat mot er som har debatterat härinne eller angående detta ämne utan mer en liten suck över att välvilja över att vara jämställda ibland blir lite konstig i mina ögon. Tycker nog olika löner för olika jobb är aningen viktigare än om man vill hjula in i kyrkan eller ej. Ingen människa kommer gå från vårt bröllop och tro något annat än att vi är fullkomligt jämställda, de skulle inte ens tänka tanken att fallet inte är så. Eftersom det är en självklarhet.
  • Ore
    Emmet99 skrev 2008-12-04 14:26:27 följande:
    vill bara tillägga att olika människor lägger in olika värderingar i olika handlingar. En del tjejer bli skitarga om en kille håller upp dörren för de tycker att de minsann själva är fullt kapabla att öppna en dörr och minsann inte behöver specialbehandling för att de är tjejer. Andra blir glada över omtänksamheten och funderar inte närmare på om det är en tjej eller kille som håller upp dörren utan ser det som en vänlig handling.
    Och hur får du ihop denna jämförelse med brudöverlämning?
  • feministbrud

Sådana tjejer skulle jag vilja ta i örat. Precis på samma sätt som de killar/män som blir sura för att jag håller upp dörren (vilket jag tror är vanligare).

Emmet99 skrev 2008-12-04 14:26:27 följande:
  • Ore
    Troll1 skrev 2008-12-04 14:35:34 följande:
    Ore: Nej, men tror du på fullaste allvar att min mamma f -37 skulle suttit och tittat på Hollywoodfilmer och snyftande ringt min helt ovetande morfar och bett honom att överlämna henne?? Jisses! Det var som sagt inget ovanligt tillbaks till våra föräldrar och deras föräldrars tid med brudöverläming.
    Det där med blod på lakanen förekommer i andra kulturer.

Burre Präst: Jag har varit på många bröllop, varav ett par med brudöverlämning. Det verkar inte som att prästerna i de fallen har haft ngt emot det.
    Jag gick in med min man vilket kändes helt naturligt och självklart för mig/oss, men jag accepterar de som vill gå in med sin pappa också.

Hmm, kanske inte... Men det beror på att min mor är född -60 och min mormor är född -41... Så det är de åldrarna jag automatiskt får i huvudet när någon säger mamma och mormor... Så när du sa -50-60 talen så tänkte jag att hon var född då.
  • Ore

Där jag bor har det aldrig varit vanligt med brudöverlämning. Där har man gått in tillsammans. Däremot har en del äldre kollegor (snart pensionärer) sagt att när de gifte sig så var det utan gäster, i kyrkans sakristia. "Vet inte varför det blev så, men så gjorde man på den tiden..." sa någon. Det tror jag också kan vara någon lokal grej...

• feministbrud

Och apropå att ringa och be pappa om dotterns hand. Finns det igna vettiga pappor därute som sätter stopp för sånt trams? Min pappa anser inte att han har något att göra med mitt val av partner utan skulle förvånat svara: "Det får du fråga henne om", vid en sådan fråga (som min man visserligen aldrig skulle få för sig att ställa!). Min pappa tycker inte att det är en fin gest eftersom det antyder att han inte låter mig välja själv.

Dessutom tycker jag att det är fånigt eftersom det oftast verkar vara bruden som vill att han ska fråga pappa först och inte ett initiativ som mannen ifråga själv har tagit.

Svar på tråden brudöverlämning